Czytanie dla rozwoju
W polskich szkołach rośnie odsetek dzieci, które nie radzą sobie z wyzwaniami,
jakie stawia szkoła, a odsetek dzieci z dysleksją przekracza średnią europejską.
Podczas gdy Komisja Europejska zaleca przygotowanie uczniów do nauki czytania w ramach
edukacji przedszkolnej, to w podstawie programowej nie wymaga się nauczania czytania
dzieci przedszkolnych, a zapisy podstawy programowej mają przeciwdziałać wymuszaniu
przez rodziców nauczania czytania na nauczycielach przedszkolnych.
Zauważono, iż mimo prowadzenia nauczania czytania w przedszkolach, a następnie ponownej
nauki czytania w szkole, wyniki takiej edukacji nie są zadowalające. Okazało się, że
stosowanie metod szkolnych w wieku przedszkolnym nie przynosi efektów, a wręcz utrudnia
naukę czytania oraz niszczy naturalne zdolności małego dziecka.
Czytanie należy traktować jako bardzo złożoną funkcję mózgu, w którą
zaangażowanych jest wiele jego obszarów, i która rozwija się przez wiele lat, gdyż
wymaga bardzo dobrych połączeń między różnymi obszarami mózgu.
Czytanie wymaga sprawności mózgu na jeszcze wyższym poziomie niż mowa, dlatego
konieczne staje się przeznaczenie na kształtowanie tej umiejętności pierwszych
sześciu lat życia, kiedy mózg jest najbardziej plastyczny.
Tematem publikacji jest wczesnodziecięca nauka czytania dla dzieci najmłodszych.
Po raz pierwszy została przedstawiona metoda nauki czytania w języku polskim dla
dzieci od urodzenia, która jest dla nich interesująca, a dla rodziców łatwa do
zastosowania.
Metoda Cudowne Dziecko rozwija wzrok, słuch i mowę dziecka, kształtuje myślenie
operacyjne oraz świadomość otaczającego świata.
Rozbudza w dzieciach miłość do czytania, pozwala na samodzielne odszyfrowanie kodu
liter oraz czytanie i rozpoznawanie znaczenia wyrazów, zdań i tekstów.
Nawet dzieciom uczonym sporadycznie daje dobre podstawy do dalszej nauki czytania, gdyż
w odpowiedzi na doświadczenia w krytycznym okresie rozwoju dokonuje się rozwój zaangażowanych
struktur nerwowych.
Po raz pierwszy została zbadana efektywność nauki czytania. Po raz pierwszy metoda
nauki czytania została poddana weryfikacji. W tym celu określono różne przejawy
zachowania dziecka świadczące o efektywności nauki czytania metodą Cudowne Dziecko.
Poznano czynniki sprzyjające nauce czytania i zwiększające jej efektywność oraz
określono czynniki utrudniające naukę czytania i zmniejszające efektywność.
Badania efektywności metody Cudowne Dziecko trwały 10 lat, a na ich podstawie
ustalono, że efektywność metody wynosi ponad 90%, czyli u prawie każdego dziecka
rodzice zauważyli spodziewane efekty.
Dokonano też konfrontacji teorii dotyczących rozwoju jako wyniku nauczania, teorii
dotyczących wczesnodziecięcej edukacji i znaczenia stymulacji mózgu w krytycznym
okresie życia dla dalszej edukacji i rozwoju.
Nowe koncepcje nauczania zostały zestawione z teorią kulturowo-historyczną Lwa S.
Wygotskiego, praktycznymi wnioskami z prac Glenna Domana i Makoto Shichidy. Na tej
podstawie skonstruowano teorię dotyczącą wczesnodziecięcej nauki czytania i opracowano
metodę nauki czytania dla dzieci od urodzenia do szóstego roku życia.
Motywem przewodnim książki jest przekonanie, że wartość człowieka nie leży w
wiedzy, ale w miłości do niej i chęci jej pogłębiania.
224 strony, Format: 16.5x24.0cm, oprawa twarda