Wypadek przy pracy i co dalej?
Pracodawca, jak stanowią przepisy Kodeksu pracy, ma bezwzględny obowiązek chronić
życie i zdrowie swoich pracowników. Jest odpowiedzialny za stan bezpieczeństwa i
higieny pracy w zakładzie, toteż jego działania podejmowane w tym kierunku mają na
celu zapobieganie wypadkom przy pracy. Z kolei obowiązki pracownika służby bhp to
przede wszystkim codzienna troska o bezpieczeństwo pracowników oraz doradztwo w zakresie
bezpieczeństwa i higieny pracy, które stanowi merytoryczną pomoc dla pracodawcy.
Zadanie służb bhp to także czynny udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadku
przy pracy.
Komentarz dotyczący wypadków przy pracy obfituje w liczne przykłady i odniesienia
do konkretnych sytuacji z życia firm.
Problemy te zostały przedstawione w kontekście wykładni prawa (wielokrotnie
przywoływane orzecznictwo sądowe).
Poradnik, kierowany głównie do pracodawców i służb bhp, poza szczegółowym omówieniem
przepisów prawnych związanych z wypadkiem przy pracy zawiera zbiór praktycznych
wskazówek dla zespołu powypadkowego (opis niezbędnych działań w procesie ustalania
przyczyn takiego wypadku).
Jako wieloletni pracownik ds. bezpieczeństwa i higieny pracy, a także specjalista do
spraw pracowniczych, autorka porusza kwestie wynikające z doświadczeń i wniosków
zdobytych w trakcie pracy zawodowej, a mające zasadnicze znaczenie przy kwalifikowaniu
wypadku przy pracy:
czym jest wypadek przy pracy
rodzaje wypadków przy pracy
co może wpłynąć na uznanie wypadku za wypadek przy pracy
badanie wypadku przy pracy – krok po kroku
odpowiedzialność pracodawcy i pracownika służby bhp za zaistniały wypadek przy
pracy
świadczenia pieniężne oraz środki odszkodowawcze dla pracowników z tytułu
wypadków przy pracy
błędy najczęściej popełniane podczas postępowania powypadkowego i przy
sporządzaniu dokumentacji.
Zastosowane w książce skróty
Wstęp
Rozdział I. Pojęcia ogólne dotyczące wypadku przy pracy
1. Regulacje prawne
1.1. Ustawa Kodeks pracy
1.2. Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych
1.3. Ustawa o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób
zawodowych
1.4. Ustawa o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i
macierzyństwa
1.5. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków
przy pracy
1.6. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie wzoru protokołu ustalenia
okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy
1.7. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie trybu uznawania
zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy,
kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia
1.8. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie statystycznej karty
wypadku przy pracy
1.9. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie szczegółowych zasad
orzekania o stałym lub długotrwałym uszczerbku na zdrowiu, tryb postępowania przy
ustalaniu tego uszczerbku oraz postępowania o wypłatę jednorazowego odszkodowania
2. Czym jest wypadek przy pracy?
2.1. Definicja wypadku przy pracy
2.2. Nagłość zdarzenia
2.3. Działanie przyczyny zewnętrznej
2.4. Uraz
2.5. Związek z pracą
2.6. Wybrane orzeczenia sądów dotyczące wypadków przy pracy
3. Rodzaje wypadków przy pracy
4. Wypadek traktowany na równi z wypadkiem przy pracy
5. Czy zgłoszenie wypadku przy pracy przedawnia się?
6. Sposoby postępowania przy ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy
6.1. Pierwsze kroki przy ustalaniu okoliczności wypadku przy pracy
6.2. Wybór metody badania wypadku przy pracy
7. Istotne kwestie mające wpływ na uznanie wypadku przy pracy
7.1. Zerwanie związku z pracą a wypadek przy pracy
7.2. Badania lekarskie pracownika a wypadek przy pracy
7.3. Szkolenia z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy a wypadek przy pracy
7.4. Wykonywanie pracy przez pracownika w okresie niezdolności do pracy lub urlopu
wypoczynkowego
7.5. Stan nietrzeźwości lub stan pod wpływem środków odurzających i psychotropowych
a wypadek przy pracy
7.6. Rażące niedbalstwo lub umyślne naruszenie przepisów a wypadek przy pracy
7.7. Wymóg stałego nadzoru nad pracownikami przy niektórych pracach oraz wykaz prac
wykonywanych przez co najmniej dwie osoby a wypadek przy pracy
7.8. Niestosowanie przez pracowników ochron indywidualnych a wypadek przy pracy
Rozdział II. Badanie wypadku przy pracy - krok po kroku
1. Obowiązki pracowników związane z zaistniałym wypadkiem przy pracy
2. Obowiązki pracodawcy związane z zaistniałym wypadkiem przy pracy
2.1. Wyeliminowanie lub ograniczenie zagrożenia
2.2. Zapewnienie udzielenia pierwszej pomocy osobom poszkodowanym
2.3. Powiadomienie właściwych organów
2.4. Ustalenie w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyny wypadku
2.5. Obowiązek prowadzenia rejestru wypadków przy pracy
2.6. Sporządzanie i przekazywanie statystycznej karty wypadku przy pracy
2.7. Aktualizacja oceny ryzyka zawodowego po zaistniałym wypadku przy pracy
2.8. Obowiązki pracodawcy w sytuacji, kiedy poszkodowana została osoba niebędąca
pracownikiem
3. Obowiązki zespołu powypadkowego
3.1. Zadania zespołu powypadkowego w świetle rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1
lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy
3.2. Analiza wypadków przy pracy na wybranych przykładach
Rozdział III. Świadczenia pieniężne z tytułu wypadków przy pracy
1. Świadczenia przysługujące z ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków
przy pracy i chorób zawodowych (ustawy wypadkowej)
1.1. Zasiłek chorobowy z tytułu wypadku przy pracy
1.2. Świadczenie rehabilitacyjne
1.3. Zasiłek wyrównawczy
1.4. Jednorazowe odszkodowanie
1.5. Renty przysługujące z tytułu wypadku przy pracy
1.6. Pokrycie kosztów leczenia z zakresu stomatologii i szczepień ochronnych oraz
zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne
2. Świadczenia przysługujące z ustawy o zaopatrzeniu z tytułu wypadków lub chorób
zawodowych powstałych w szczególnych okolicznościach
Rozdział IV. Środki odszkodowawcze dla pracowników z tytułu wypadku przy pracy
1. Roszczenia poszkodowanego w sprawach związanych z wypadkiem przy pracy w zakresie
ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
2. Roszczenia z tytułu wypadków przy pracy na drodze cywilnej
3. Odszkodowanie za przedmioty utracone lub zniszczone podczas wypadku przy pracy
Rozdział V. Odpowiedzialność pracodawcy i pracownika służby bhp za
zaistniały wypadek przy pracy
Rozdział VI. Błędy najczęściej popełniane podczas postępowania
powypadkowego i przy sporządzaniu dokumentacji
Wykaz aktów prawnych
Spis schematów
Spis wzorów
144 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka