ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

TEORIA I ESTETYKA AWANGARDY MUZYCZNEJ DRUGIEJ POŁOWY XX WIEKU


SKOWRON Z.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 34.89 Twoja cena  33,15 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Teoria i estetyka awangardy muzycznej drugiej połowy XX wieku


Książka poświęcona refleksji teoretyczno-estetycznej trzech najwybitniejszych przedstawicieli powojennej awangardy: Johna Cage'a, Pierre'a Bouleza i Karlheinza Stockhausena.

Przedstawione tutaj ich poglądy na najistotniejsze zagadnienia awangardowej twórczości obrazują - z jednej strony - ich świadomość estetyczną, z drugiej zaś są kluczem do pełnego zrozumienia ich utworów, które zrewolucjonizowały pod wieloma względami tradycyjne wyobrażenie muzyki.

Muzyczna twórczość awangardowa drugiej połowy XX wieku szła w parze z niezwykle bogatą, wielokierunkową refleksją nad muzyką, której przedmiotem stały się tak fundamentalne zakresy, jak twórczość, dzieło i percepcja (przeżycie estetyczne). Ich rozumienie uległo znacznemu, niekiedy całkowitemu, przewartościowaniu w porównaniu z zasadami zakorzenionymi w tradycji klasyczno-romantycznej.


Wstęp 7

Rozdział I. Awangarda muzyczna – zarys problematyki 13
1. Kwestie terminologiczne . 13
2. Awangarda muzyczna w perspektywie historycznej  17
3. Koncepcje awangardowe w twórczości muzycznej XX wieku . 30

Rozdział II. Dzieło muzyczne i jego kreacja w indeterministycznej koncepcji Johna Cage’a 45
1. Wizja muzyki przyszłości  45
2. Stosunek do tradycji  49
3. Twórczość a eksperyment. Muzyka eksperymentalna . 52
4. Stosunek do podstawowych kategorii muzycznych . 60
5. Przesłanki aleatoryzmu. Kompozycja jako dialektyka determinizmu i indeterminizmu . 64
6. Indeterminacja jako podstawa bytowa dzieła muzycznego . 69
7. Przesłanki estetyczne koncepcji Cage’a  76

Rozdział III. Strukturalna koncepcja uniwersum dźwiękowego Pierre’a Bouleza i jej aspekty estetyczne   81
1. Stosunek do tradycji  81
1.1. Postawa wobec twórczości Jana Sebastiana Bacha . 84
1.2. Stosunek do twórczości Claude’a Debussy’ego . 89
1.3. Krytyka koncepcji Arnolda Schönberga  92
2. Strukturalna koncepcja dzieła muzycznego . 97
2.1. Przesłanki . 97
2.2. Krytyka pewnych aspektów serializmu w fazie postwebernowskiej . 99
2.3. Założenia organizacji strukturalnej materiału dźwiękowego. 103
2.4 Koncepcja czasoprzestrzeni muzycznej . 111
2.5. Seria a struktura utworu  117
2.6. Zewnętrzne kryteria organizacji dzieła . 119
2.7. Organizacja syntaktyczna. Kryteria kombinacji i systematyzacji struktur serialnych   120
2.8. Nadrzędna organizacja struktur  127
2.9. Podsumowanie  128
3. Refleksja na temat twórczości i aktu twórczego  128
4. Świadomość estetyczna Bouleza   136

Rozdział IV. Modele dzieła, twórczości i odbioru muzyki w ujęciu Karlheinza Stockhausena 141
1. Uwagi wstępne   141
2. Refleksja na temat dzieła muzycznego . 143
2.1. Postawa wobec tradycyjnych sposobów kształtowania przebiegu dźwiękowego  143
2.2. Zwrot w kierunku muzyki eksperymentalnej  146
2.3. Koncepcje formalne z lat 50. i 60.  150
2.3.1. Forma punktualistyczna. 150
2.3.2. Forma grupowa . 153
2.3.3. Forma kolektywna  157
2.3.4. Forma wariabilna . 159
2.3.5. Forma wieloznaczna . 160
2.3.6. Forma momentowa . 163
2.3.7. Podsumowanie 166
3. Rozważania na temat procesu twórczego   169
3.1. Przesłanki procesu twórczego w świetle programów i manifestów z lat 50. XX wieku   169
3.2. Pomysłi odkrycie jako komplementarne postawy twórcze . 175
3.3. Materiał dźwiękowy jako przedmiot aktu twórczego . 177
4. Uwagi o percepcji  178
5. Interioryzacja archetypów kulturowych Dalekiego Wschodu w twórczości i refleksji z przełomu lat 60. i 70. XX wieku  182
Zakończenie  190
Bibliografia  197
Indeks nazwisk i utworów  203
Summary  208


218 stron, Format: 14.3x20.5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022