ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 43.89 41,70   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

POLSKA KLASA KREATYWNA


WOJNAR K.

wydawnictwo: NCK , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 43.89 Twoja cena  41,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Polska klasa kreatywna


Od kilku dziesięcioleci możemy obserwować rozprzestrzenianie się popularnych trendów i haseł dotyczących czynników rozwojowych miast i metropolii. Jednym z takich modnych i wpływowych określeń jest „klasa kreatywna” – termin wprowadzony do obiegu naukowego i publicystycznego przez Richarda Floridę.

Niniejsza książka jest o klasie kreatywnej w Polsce, a konkretnie w polskich miastach.

W poszczególnych rozdziałach Autorka zastanawia się nad rolą kreatywności w rozwoju, definicją klasy kreatywnej, umiejscowieniem terminu w szerszym dyskursie naukowym i kontrowersjami związanymi z tą koncepcją.

Książka prezentuje również wyniki badań potencjału kreatywnego polskich miast, analizy jego wpływu na konkurencyjność miast, a także zidentyfikowane czynniki atrakcyjności przyciągające polską klasę kreatywną do poszczególnych ośrodków.


Podziękowanie

Wprowadzenie
O czym jest ta książka?
Po co badać klasę kreatywną w Polsce?

1. Kreatywność a rozwój społeczno-gospodarczy
1.1. Znaczenie kreatywności w rozwoju
1.2. Wątpliwości definicyjne
1.3. Modele wspierania kreatywności
1.4. Konwencjonalna perspektywa makroekonomiczna
1.5. Miasto kreatywne
1.5.1. Koncepcja miasta kreatywnego Charlesa Landry‘ego (ang. creative city)
1.5.2. Koncepcja pola kreatywnego (ang. creative field)
1.5.3. Koncepcja środowiska kreatywnego (ang. creative milieu)
1.6. Przemysły kultury a przemysły kreatywne
1.6.1. Przemysły kultury
1.6.2. Przemysły kreatywne
1.6.3. Znaczenie sektorów kreatywnych w gospodarce
1.7. Zawody kreatywne
1.7.1. Model zawodów kreatywnych według Richarda Floridy
1.7.2. Model zawodów kreatywnych według Ann Markusen
1.8. Zrównoważone planowanie kultury
1.8.1. Rola artystów i bohemy według Elizabeth Currid

2. Koncepcja klasy kreatywnej
2.1. Kontrowersje wokót Richarda Floridy i jego koncepcji
2.2. Klasa kreatywna
2.3. Przeobrażenia świata pracy
2.4. Model 3T: technologia, talent i tolerancja
2.5. Kryzys jako szansa na nowe rozdanie
2.6. Krytyka i ograniczenia koncepcji klasy kreatywnej
2.7. Spojrzenie na kreatywność w Polsce
2.8. Jak zmierzyć klasę kreatywną?
2.8.1. Klasa kreatywna - definicja operacyjna
2.8.2. Alternatywne definicje kreatywnej siły roboczej
2.8.3. Konkurencyjność polskich miast
2.8.4. Atrakcyjność polskich miast w ujęciu ilościowym
2.8.5. Zalety i ograniczenia metodologii przyjętej w tym badaniu

3. Klasa kreatywna w polskich miastach
3.1. Identyfikacja klasy kreatywnej
3.2. Potencjał kreatywny polskich miast
3.3. Klasa kreatywna a konkurencyjność polskich miast
3.4. Klasa kreatywna a alternatywne definicje twórczej siły roboczej
3.5. Atrakcyjność polskich miast dla klasy kreatywnej
3.6. Czynniki atrakcyjności polskich miast

4. Strategie życiowe i zawodowe polskiej klasy kreatywnej
4.1. Zrozumienie indywidualnych strategii - historia życia zawodowego
4.2. Krnąbrni uczniowie, czyli orientacja na rozwój
4.3. Etos kreatywny: siła tożsamości zawodowej
4.4. Miasto jako miejsce pracy
4.5. Postmaterialne wartości w pułapce średnich dochodów
4.6. Proces twórczy i kwestia gustu
4.7. Partnerskie relacje zawodowe, niezależność w myśleniu i działaniu
4.8. Pragmatyzm czy hedonizm?
4.9. Uciekający czas i samoeksploatacja
4.10. Podsumowanie

5. Styl życia polskiej klasy kreatywnej
5.1. Percepcja miasta
5.2. Specyficzny klimat miasta: studia przypadków
5.2.1. Łódź - specyficzny klimat czy ubóstwo i odrapane kamienice?
5.2.2. Olsztyn - gotyk podszyty pruderią
5.2.3. Szczecin - peryferyjny w skali kraju, ale otwarty na zmiany
5.2.4. Warszawa - eklektyzm wypełniony wyobraźnią
5 2.5. Wrocław - miejski, choć też mieszczański klimat kultury wysokiej
5.3. Styl życia a praca
5.4. Życie towarzyskie i sieci społeczne
5.5. Czas wolny
5.6. Model konsumpcji
5.7. Podsumowanie

6. Klasa kreatywna a sektory kreatywne
6.1. Sektory a klasa kreatywna
6.2. Struktura branżowa przemysłów kreatywnych w polskich miastach
6.3. Słabości sektorów kreatywnych
6.3.1. Ograniczony i niedojrzały popyt
6.3.2. Ambiwalentna roia sektora publicznego
6.3.3. Wrażliwość inwestycyjna
6.3.4. Brak umiejętności biznesowych
6.4. Instytucje
6.4.1. Funkcja regulacyjna instytucji
6.4.2. Czynnik ludzki
6.4.3. Polityka lokalowa
6.4.4. Organizacje pozarządowe
6.4.5. Uczelnie artystyczne
6.5. Podsumowanie

7. Wnioski i rekomendacje
7.1. Potencjał kreatywny polskich miast
7.2. Struktura polskiej klasy kreatywnej
7.3. Klasa kreatywna a konkurencyjność
7.4. Klasa kreatywna a atrakcyjność miast
7.5. Czynniki atrakcyjności polskich miast
7.6. Co jeszcze warto zbadać?
7.7. O metodach badawczych
7.8. Jak wspierać potencjał kreatywny w polskich miastach?

Aneksy
Aneks 1. Klasyfikacja teorii rozwoju miast
Aneks 2. Definicja operacyjna klasy kreatywnej: klucz powiązań kategorii ISCO-88 i KZiS 2010
Aneks 3. Definicja operacyjna klasy kreatywnej: dopasowanie kategorii KZiS 2007 i 2010
Aneks 4. Definicja operacyjna kreatywnej siły roboczej (ESPON): klucz powiązań kategorii ISCO-88, KZiS 2010 i KZiS 2007
Aneks 5. Definicja operacyjna zawodów artystycznych (Markusen): klucz powiązań kategorii klasyfikacji zawodów urzędu statystycznegoUSA, KZiS 2010 i KZiS 2007
Aneks 6. Definicja operacyjna kadr kultury (NEFA): klucz powiązań kategorii klasyfikacji zawodów urzędu statystycznego USA, KZiS 2010 i KZiS 2007
Aneks 7. Definicja operacyjna Techpole Index
Aneks 8. Definicja operacyjna Creativepole Index
Aneks 9. Definicja operacyjna indeksu dostępności kultury (Cultural Opportunity lndex)
Aneks 10. Definicja operacyjna indeksu usług publicznych (Public Provision lndex)
Aneks 11. Definicja operacyjna wskaźnika lokalnego rozwoju społecznego (LHDI)
Aneks 12. Definicja operacyjna sektorów kreatywnych wg kategorii PKD

Bibliografia


371 stron, Format: 17.5x25.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022