Marketing strategiczny w sektorze kultury Euroregionu Śląsk Cieszyński
Sukces organizacji kulturalno-oświatowych zależy od
wielu czynników. Nie ulega wątpliwości, że marketing mieści się wśród nich. Aby
jednak opracowywać i właściwie stosować strategie marketingowe, trzeba je dobrze
poznać. Temu zadaniu może z całą pewnością służyć lektura książki „Marketing
strategiczny w sektorze kultury Euroregionu Śląsk Cieszyński".
Jan Ryłko
Prezes Zarządu Polskiego Związku Kulturalno-Oświatowego w Republice Czeskiej
Silną stroną pracy jest udane, naturalne połączenie istniejącej teorii
marketingu z wynikami i wnioskami z badań empirycznych przeprowadzonych przez autora. Na
podkreślenie zasługuje różnorodność form badania własnego, obejmującego ustalenia
ilościowe i jakościowe, w tym także posłużenie się techniką analizy przypadków.
Ogromne znaczenie dla oceny wartości pracy ma jej przydatność dla zarządzania
procesami kultury w regionie Euroregionu Śląsk Cieszyński w przyszłości, tak w
ujęciu makro (dla władz euroregionu), jak i mikro (dla osób kierujących poszczególnymi
instytucjami kultury).
prof. nadzw. dr hab. Adam Grzegorczyk
Przedstawiony materiał jest bardzo interesujący, wartościowy, zawierający
bardzo wiele odniesień praktycznych. [...] Wysoko należy ocenić poziom naukowy całej
pracy. [...] Wysoko oceniam stronę metodyczną badań pierwotnych prowadzonych zarówno
po stronie podażowej (podmioty sektora kultury), jak i popytowej rynku (odbiorcy oferty
kulturalnej). Poszczególne rozdziały książki zostały napisane bardzo przystępnym
językiem, w sposób interesujący i zachęcający do czytania.
prof. dr hab. Zdeněk Mikoláš
Praca udostępnia doświadczenia oraz wiedzę zgromadzoną przez autora, a także
biorących udział w badaniu menedżerów kultury. Części teoretyczne zobrazowane
wynikami badań pierwotnych ożywione zostały wieloma trafnie dobranymi przykładami,
opracowanymi na podstawie działalności autentycznych podmiotów kultury Euroregionu
Śląsk Cieszyński. Książka skłania do myślenia, zachęca do formułowania własnych
opinii na temat możliwości stosowania zaprezentowanych w pracy rozwiązań.
Bogdan Kasperek
Dyrektor Biura Stowarzyszenia Rozwoju i Współpracy Regionalnej „Olza"
Sekretarz Euroregionu Śląsk Cieszyński
Wstęp
Rozdział 1
Kultura i jej przemysły - znaczenie i istota sektora kultury
1.1. Kultura i jej podział
1.2. Zależności między kulturą a przemysłami kultury
1.3. Typologia instytucji kultury w Polsce
1.4. Kultura i jej przemysły jako czynnik stymulujący rozwój regionu
Rozdział 2
Marketing kultury i przemysłów kultury
2.1. Pojęcie marketingu kultury
2.2. Przesłanki stosowania marketingu w kulturze i przemysłach kultury
2.3. Typowe zastrzeżenia wobec marketingu kultury
2.4. Model koncepcji marketingowej w sektorze kultury
Rozdział 3
Kultura i jej przemysły w Euroregionie Śląsk Cieszyński
3.1. Pojęcie i zadania Euroregionu
3.2. Charakterystyka Euroregionu Śląsk Cieszyński
3.3. Cele strategiczne Euroregionu Śląsk Cieszyński
3.4. Kultura jako wyróżnik Euroregionu Śląsk Cieszyński
3.5. Kultura i przemysły kultury Euroregionu Śląsk Cieszyński w świetle wyników badań
empirycznych
Rozdział 4
Działania strategiczne podmiotów sektora kultury Euroregionu Śląsk Cieszyński
4.1. Misja i cele strategiczne
4.2. Preferowana orientacja marketingowa w sektorze kultury
4.3. Segmentacja rynku w sektorze kultury
4.4. Wybór sposobu postępowania oraz instrumentów marketingowych
Rozdział 5
Analiza możliwości adaptacji strategii marketingowych w instytucjach kultury i
przemysłach kultury Euroregionu Śląsk Cieszyński
5.1. Strategie produktu
5.2. Strategie cenowe
5.3. Strategie dystrybucji
5.4. Strategie promocji
5.5. Strategie wobec pracowników
5.6. Badanie strategii konkurencji z punktu widzenia ich przydatności w sektorze kultury
Euroregionu Śląsk Cieszyński
Rozdział 6
Nowe media w strategii marketingowej instytucji kultury i przemysłów kultury
Euroregionu Śląsk Cieszyński
6.1. Przesłanki wykorzystania Internetu w instytucjach kultury i przemysłach
kultury
6.2. Działania promocyjne podmiotów kultury w Internecie
6.3. Analiza i ocena witryn internetowych instytucji kultury i przemysłów kultury
Euroregionu Śląsk Cieszyński
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Spis wykresów
250 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka