Godność ludzka jako wartość społeczno-moralna mit czy rzeczywistość?
Studium interdyscyplinarne
Niniejsza książka jest wyraźną próbą włączenia
tematyki godności osoby ludzkiej do socjologii, mimo trudności interpretacyjnych
powstających na tle jej niedookreśloności i charakteru aksjonormatywnego. Tymi
rozważaniami pragniemy przybliżyć czytelnikowi tę nieco zapomnianą, ale niezwykle
ważną wartość, jaką jest godność ludzka, wartość , która w ostatnich dziesięcioleciach
zyskuje na aktualności , m.in. ze względu na wielorakie zagrożenia dla wartości
humanistycznych. Dzisiaj niewielu - może poza szczególnymi przypadkami - wyraża
przekonanie, że godność ludzka jest szkodliwym anachronizmem. Więcej jest takich, którzy
uważają tę kategorię aksjologiczną za zbędną . Nie jest już ona jednak wartością
słabo znaną , pomijaną czy zepchniętą na margines socjologiczny. Poszukujemy podstaw
godności człowieka zarówno w znaczeniu indywidualnym , jak i społecznym.
Ze Wstępu
Wstęp
ROZDZIAŁ I
Godność osoby ludzkiej z perspektywy filozoficznej i teologicznej
§1. Słownikowe określenie godności ludzkiej
§2. Godność osoby ludzkiej z perspektywy filozoficznej
§3. Teologiczny wymiar godności osoby ludzkiej
§4. Uwagi końcowe
ROZDZIAŁ II
Godność ludzka w ujęciu psychologicznym i socjologicznym
§1. Godność ludzka z perspektywy psychologicznej
§2. Godność ludzka w perspektywie socjologicznej
§3. Uwagi końcowe
ROZDZIAŁ III
Godność ludzka jako wartość naczelna w świadomości Polaków
§1. Godność jako wartość w badaniach socjologicznych
§2. Rozumienie godności ludzkiej
§3. Godność ludzka wśród wartości podstawowych
§4. Godność ludzka w kontekście wartości uroczystych
§5. Postawa godnościowa versus postawa pragmatyczna
§6. Uwagi końcowe
ROZDZIAŁ IV
Sytuacje społeczne naruszające godność ludzką
§1. Sytuacje społeczne zagrażające godności ludzkiej - rozważania
teoretyczne
§2. Godność ludzka w różnych kontekstach społecznych
§3. Społeczne zagrożenia godności osoby ludzkiej według społecznego nauczania
Kościoła
§4. Sytuacje zagrażające godności ludzkiej - ujęcie socjologiczne
§5. Uwagi końcowe
ROZDZIAŁ V
Wychowanie ku wartościom godnościowym i jego społeczne uwarunkowania
§1. Pojęcie wychowania moralnego
§2. Godność ludzka w teorii i praktyce wychowania
§3. Rodzina jako środowisko kształtowania postaw godnościowych
§4. Grupy rówieśnicze jako podmioty wychowania moralnego
§5. Środki społecznego przekazu a wychowanie moralne
§6. Religia i Kościół jako środowisko wychowania moralnego
§7. Uwagi końcowe
Zakończenie
Wykaz skrótów
Bibliografia
Summary
528 stron, Format: 16.0x22.0cm, oprawa twarda