Android Studio w 24 godziny
Wygodne programowanie dla platformy Android.
Perspektywy rozwoju Androida są wyjątkowo obiecujące. System ten przebojem zdobywa
nowe obszary rynku, a jego zalety, takie jak modułowa architektura, wysoka elastyczność
czy otwarty charakter, są cenione zarówno przez programistów, jak i użytkowników
aplikacji. Rocznie sprzedaje się miliardy urządzeń pracujących pod kontrolą Androida,
a jeśli wziąć pod uwagę rozwój technologii i mnożące się pomysły na wyposażenie
w procesor kolejnego przedmiotu codziennego użytku, można przepowiadać temu systemowi
świetlaną przyszłość. Podobnie zresztą jak programistom, którzy nauczą się
efektywnie pisać świetne, atrakcyjne aplikacje dla Androida.
Książka, którą trzymasz w dłoni, została pomyślana jako podręcznik. Nawet
jeśli jesteś bardzo początkującym programistą, błyskawicznie — bo po lekturze 24
rozdziałów, z których każdy zajmie najwyżej godzinę — poznasz podstawy
programowania dla Androida i szybko zaczniesz tworzyć w pełni funkcjonalne aplikacje.
Najpierw dowiesz się, czym są aktywności, intencje, usługi i odbiorniki
rozgłoszeń. Później zagłębisz się w bardziej zaawansowane zagadnienia: nauczysz
się obsługi multimediów, poznasz interfejs Material Design firmy Google, sprawdzisz,
jak wykorzystywać bazy danych SQLite. Wisienką na tym torcie atrakcji będzie pokazanie
szczególnych możliwości systemu Android, wykorzystywanych w bardzo profesjonalnych
aplikacjach.
Szczególnie ciekawe dla Ciebie będzie:
omówienie najnowszych możliwości i mechanizmów systemu Android 5 (Lollipop),
pozwalających na tworzenie aplikacji dla Androida TV i urządzeń typu Android Wear
przedstawienie świetnego narzędzia dla programistów — środowiska Android Studio
nauka projektowania responsywnych aplikacji, wykorzystujących zadania działające w tle
przeczytanie wskazówek dotyczących tworzenia wyrafinowanych systemów nawigowania w
aplikacji, korzystania z pasków ActionBar oraz z wysuwanych menu
sprawdzenie, jak pobierać dane z chmury i jak parsować dane zapisane w formacie JSON
nauczenie się używania Google Play Services do lokalizowania położenia urządzenia
Kreatywnych ogranicza tylko wyobraźnia!
O autorach
Wstęp
Co nowego w tym wydaniu
Dla kogo przeznaczona jest ta książka
Jak ta książka jest zorganizowana
Kody źródłowe przykładowych aplikacji
CZĘŚĆ I. PODSTAWOWE ZAGADNIENIA ZWIĄZANE Z SYSTEMEM ANDROID
Godzina 1. Wprowadzenie do systemu Android
Podstawowe pojęcia związane z systemem Android
Podstawowe pojęcia związane z tworzeniem aplikacji
Rozpoczynamy pracę z pakietem Android Studio
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
Godzina 2. Intencje
Zastosowanie intencji do uruchamiania aktywności
Zastosowanie intencji niejawnych
Obsługa intencji niejawnych
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
Godzina 3. Zasoby aplikacji
Zasoby w Twoim projekcie
Zastosowanie wspólnych zasobów aplikacji
Korzystanie z alternatywnych zasobów aplikacji
Internacjonalizacja aplikacji - korzystanie z zasobów dla innych wersji językowych
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
Godzina 4. Aktywności i fragmenty
Praca z aktywnościami
Cykl życia aktywności
Wprowadzenie do fragmentów
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
Godzina 5. Responsywność aplikacji - działanie w tle
Praca w tle
Zastosowanie zadań asynchronicznych AsyncTask
Usługi Service oraz IntentService
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
CZĘŚĆ II. TWORZENIE INTERFEJSÓW UŻYTKOWNIKA
Godzina 6. Korzystanie z podstawowych formantów interfejsu użytkownika
Korzystanie z palety formantów Android Studio
Obsługiwanie danych wprowadzanych przez użytkownika
Zastosowanie przycisków do uruchamiania akcji
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
Godzina 7. Tworzenie układów interfejsów użytkownika
Rozpoczynamy pracę z układami interfejsów użytkownika
RelativeLayout dla zaawansowanych
Wspólne atrybuty
Inne rodzaje układów
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
Godzina 8. Kontenery ListView i adaptery
Rozpoczynamy pracę z kontenerami ListView
Rozszerzanie klasy BaseAdapter
Zastosowanie wzorca ViewHolder
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
Godzina 9. Interfejs Material Design
Ewolucja w projektowaniu aplikacji
Wprowadzenie do interfejsu Material Design
Implementacja interfejsów Material Design
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
Godzina 10. Inne widoki i formanty
Formanty przeznaczone do pobierania informacji
Wyświetlanie postępu realizacji zadania
Wyświetlanie danych
Inne widoki
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
Godzina 11. Widoki ImageView i bitmapy
Praca z widokami ImageView
Praca z obiektami klasy Bitmap i klasy Canvas
Zastosowanie biblioteki Picasso
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
Godzina 12. Widoki VideoView i odtwarzanie mediów
Odtwarzanie plików wideo
Obsługa zdarzeń widoku VideoView
Odtwarzanie plików audio za pomocą obiektów MediaPlayer
Inne klasy związane z obsługą multimediów
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
Godzina 13. Nawigowanie w aplikacji
Zastosowanie paska ActionBar
Zastosowanie paska Toolbar
Zastosowanie wysuwanych paneli menu
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
CZĘŚĆ III. PRACA Z DANYMI
Godzina 14. Korzystanie z systemu plików
Omówienie systemu plików
Zapisywanie prywatnych danych aplikacji
Zapisywanie danych w katalogach publicznych
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
Godzina 15. Zastosowanie klasy SharedPreferences
Zastosowanie klasy SharedPreferences do przechowywania danych
Zapisywanie preferencji użytkownika
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
Godzina 16. Zapisywanie danych w bazie SQLite
Tworzenie baz danych z tabelami
Zarządzanie danymi przy użyciu klasy SQLiteOpenHelper
Dodawanie, usuwanie i aktualizacja danych
Zapytania danych i zastosowanie kursorów
Korzystanie z baz danych w aplikacjach
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
Godzina 17. Dostęp do chmury: praca ze zdalnym interfejsem API
Pobieranie zdalnych danych
Pobieranie i parsowanie danych zapisanych w formacie JSON
Wszystko razem, czyli tworzymy prostą aplikację
Sprawdzanie połączenia sieciowego
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
Godzina 18. Wprowadzenie do pracy z dostawcami treści
Wprowadzenie do pracy z dostawcami treści
Wszystko o kalendarzu
Pobieranie danych z kalendarza za pośrednictwem dostawcy treści
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
Godzina 19. Tworzenie dostawców treści
Tworzenie URI dla pobierania danych
Zastosowanie adaptera PieDbAdapter
Tworzenie dostawcy treści
Zastosowanie dostawcy treści MyContentProvider w aplikacji
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
Godzina 20. Loadery i adaptery CursorAdapter
Jak działają loadery?
Klasy loaderów
Stany loadera
Tworzenie adapterów klasy CursorAdapter
Pozostała część aplikacji
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
CZĘŚĆ IV. IDZIEMY DALEJ
Godzina 21. Używanie powiadomień
Wprowadzenie do powiadomień
Tworzenie powiadomień i zarządzanie nimi
Dostosowywanie powiadomień
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
Godzina 22. Aplikacje dla Android TV i urządzeń typu Android Wear
Android jako platforma
Projektowanie aplikacji dla urządzeń Android Wear
Tworzenie aplikacji dla Android TV
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
Godzina 23. Inne komponenty platformy Android
Używanie usług Google Play
Używanie usług Google Play Services do lokalizacji
Używanie bibliotek open source i zewnętrznych pakietów SDK
Zaglądamy głębiej do systemu Android
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
Godzina 24. Publikowanie aplikacji
Przygotowanie aplikacji do opublikowania
Udostępnianie aplikacji światu
Zarabianie na aplikacjach
Podsumowanie
Pytania i odpowiedzi
Warsztaty
Ćwiczenia
Skorowidz
448 stron, Format: 15.7x23.6, oprawa miękka