Praca z grupą szkoleniową
Wszystko, co powinien wiedzieć trener, aby osiągnąć sukces
Motywacja do udziału w szkoleniu może być różna (nabycie nowych umiejętności,
przyjemne spędzenie czasu pracy, zobowiązanie wobec pracodawcy) i wpływa na relację z
trenerem oraz na przebieg zajęć. Zachowania uczestników mogą przeszkadzać w
realizacji założonych przez trenera celów, dlatego umiejętność nawiązania przez
niego relacji z grupą, zrozumienie wzajemnych zależności oraz wiedza dotycząca procesów
grupowych rzutują na skuteczność szkolenia.
Autorka opisuje sposoby budowania relacji z grupą szkoleniową w różnych fazach jej
rozwoju – od fazy orientacji i zależności przez konflikt i bunt do współpracy i
świadomej aktywności.
Analizuje potencjalnie trudne zachowania uczestników szkolenia – ich przejawy,
przyczyny, sposoby zapobiegania ich wystąpieniu oraz radzenia sobie z nimi. Jej wskazówki
pozwolą trenerowi zachęcić grupę do otwartego rozwoju i do zaufania mu w procesie
nabywania kompetencji.
Dzięki tej książce:
• zbudujesz właściwe relacje z uczestnikami szkolenia;
• stworzysz zaangażowaną grupę;
• osiągniesz założone cele szkolenia.
dr Małgorzata Torój – psycholog biznesu i coach (Professional Certified
Coach ICF, Erickson Certified Professional Coach), autorka kilkunastu publikacji naukowych
i popularnonaukowych dotyczących psychologii komunikacji i emocji. Ma kilkunastoletnie
doświadczenie w opracowywaniu i prowadzeniu szkoleń oraz projektów konsultingowych, a
także ponad sześcioletnie doświadczenie w zakresie coachingu (głównie menedżerskiego,
w tym na poziomie executive). W praktyce coachingowej pracuje w modelu ericksonowskim
skoncentrowanym na rozwiązaniu. Prowadzi zarówno sesje indywidualne, jak i grupowe.
Pracuje między innymi w obszarach efektywnego zarządzania zespołem, wzrostu
świadomości i kreowania własnego stylu przywódczego, skutecznej komunikacji, rozwoju
podstawowych umiejętności menedżerskich, a także efektywności osobistej.
Rozdział 1
Grupa – co to takiego?
1.1. Grupa szkoleniowa a grupa społeczna
1.2. Podstawowe charakterystyki grupy
1.3. Korzyści wynikające z pracy w grupie
1.4. Czynniki hamujące pracę grupy
Rozdział 2
Specyfika pracy z grupą szkoleniową
2.1. Charakterystyka procesu uczenia się w grupie
2.2. Uwarunkowania procesu uczenia się w grupie szkoleniowej
2.3. Specyfika pracy z grupą w różnych typach szkoleń
Rozdział 3
Kształtowanie relacji z grupą szkoleniową w poszczególnych fazach jej rozwoju
3.1. Inicjowanie kontaktu z grupą: diagnoza i kreowanie pierwszego wrażenia
3.2. Faza orientacji i zależności
3.3. Faza konfliktu i buntu
3.4. Faza spójności i współpracy
3.5. Faza celowej i świadomej aktywności
3.6. Zakończenie kontaktu z grupą
Rozdział 4
Praca z trudną grupą szkoleniową
4.1. Prowokowanie trudności przez trenera
4.2. Postępowanie z trudnymi grupami
4.3. Radzenie sobie z trudnymi uczestnikami
Rozdział 5
W blokach startowych, czyli dylematy trenera przed szkoleniem
Podsumowanie
Bibliografia
208 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka