|

PODSTAWY PRAWNE I FUNKCJONOWANIE PRZEWOŹNIKÓW LOTNICZYCH I LOTNISK W EUROPIE
ZAJĄC G. wydawnictwo: RAMBLER , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 85.00 Twoja cena 80,75 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Podstawy prawne i funkcjonowanie przewoźników lotniczych i lotnisk w Europie
(...) Autor wnosi istotny wkład w systematyzowanie i interpretowanie norm, zasad i
instytucji - zwłaszcza systemu regionalnego europejskiego prawa lotniczego, z szerokim
uwzględnieniem uwarunkowań specyfiki reżimu stosowania tego prawa w krajach Unii
Europejskiej. Istotną wartość mają rzeczowo, wnikliwie przedstawione krytyczne
naświetlenia istotnych problemów współczesnego lotnictwa z pekspektywy diagnostycznej
i prognostycznej (...)
Prof. dr hab. Leonard Łukaszuk, Uniwersytet Warszawski
WYKAZ SKRÓTÓW
WSTĘP
CZĘŚĆ I. MIĘDZYNARODOWE I EUROPEJSKIE PRZEPISY DOTYCZĄCE LOTNISK I
PRZEWOŹNIKÓW LOTNICZYCH
ROZDZIAŁ I. MIĘDZYNARODOWY I EUROPEJSKI SYSTEM PRAWA LOTNICZEGO
1. Prawo lotnicze jako część prawa międzynarodowego
2. Tło historyczne i proces tworzenia prawa lotniczego
3. Źródła prawa lotniczego
3.1. System wielostronny
3.2. System dwustronny
3.3. Zwyczaj międzynarodowy
4. Struktura i reżim międzynarodowego lotnictwa
5. Europeizacja prawa lotniczego
6. Powstanie i implementacja prawa lotniczego w UE
7. Kształt i obszary prawa lotniczego UE
8. Rola Trybunału Sprawiedliwości UE w doskonaleniu prawa lotniczego
8.1. Sprawa "marins francais" z 1974
8.1.1. Istota orzeczenia z 1974
8.2. Parlament Europejski przeciwko Radzie z 1985
8.2.1. Argumentacja Parlamentu
8.2.2. Argumentacja Rady
8.2.3. Istota orzeczenia z 1985
8.3. Sprawa "open skies" z 2002
8.3.1. Przedmiot skarg do Trybunału Sprawiedliwości UE
8.3.2. Istota orzeczenia Žopen skies>>
8.3.3. Skutki orzeczenia
9. Podsumowanie
CZĘŚĆ II. PRZEWOŹNICY LOTNICZY NA RYNKU EUROPEJSKIM
ROZDZIAŁ II: PRZEPISY I STANDARDY PRAWNE PODSTAWA DZIAŁALNOŚCI PRZEWOŹNIKÓW
LOTNICZYCH
1. Podstawowe ujęcia dotyczące przewoźników lotniczych w przepisach międzynarodowych
i europejskich
2. Prawny status europejskich przewoźników lotniczych
3. Warunki przyznania europejskiej koncesji
3.1. Warunki ogólne
3.2. Warunki finansowe
3.3. Zasada "Dobrej reputacji"
4. Ważność i nadzór nad koncesją
5. Leasing statku powietrznego
6. Zawieszenie i cofniecie koncesji
7. Certyfikacja przewoźników lotniczych z państw trzecich w Europie
8. Prawne uwarunkowania wykonywania usług przewozu lotniczego
8.1. Międzynarodowe implikacje dla przewoźników lotniczych i lotnisk
8.2. Umowy dwustronne o komunikacji lotniczej
8.2.1. Konsekwencje umów restrykcyjnych dla rozwoju przewoźników lotniczych
8.2.2. Konsekwencje umów liberalnych dla rozwoju przewoźników lotniczych
8.2.3. Stosowanie i zasady swobodnej konkurencji w Europie
9. Podsumowanie
ROZDZIAŁ III: WPŁYW PRZEWOŹNIKÓW LOTNICZYCH NA ROZWÓJ RUCHU LOTNICZEGO
1. Rozwój rynku przewoźników lotniczych
2. Od restrykcji do swobodnej konkurencji
3. Różnorodność i charakterystyka przewoźników lotniczych w Europie
4. Problemy dotyczące praw przewozowych europejskich przewoźników lotniczych
4.1. Umowy "code-share"
4.2. Ograniczenia w prawach przewozowych
4.2.1. Obowiązek użyteczności publicznej
4.2.2. Podział ruchu lotniczego między lotniska
4.2.3. Problemy związane z ochroną środowiska naturalnego
4.2.4. Nieprzewidziane sytuacje
5. Relacje między przewoźnikami lotniczymi a pasażerami - problem ochrony ich interesów
5.1. Stosunek przewoźnika do pasażerów przed wdrożeniem europejskich przepisów prawa
pasażerów
5.2. Ochrona praw pasażerów jako skutek wdrażania nowego europejskiego ustawodawstwa
5.3. Prawo pasażerów do otrzymania odszkodowania za opóźnienia, odwołania lotu lub
odmowę wejścia na pokład. Przykłady
5.4. Krajowe organy ochrony praw pasażerów
5.5. Konsekwencje dla przewoźników wynikające z przyjęcia przepisów o ochronie osób
niepełnosprawnych oraz o ograniczonej mobilności
6. Wpływ redukcji emisji gazów w statkach powietrznych dla przewoźników
6.1. Europejski system handlu emisjami EU ETS
6.2. Sprawa ATA
6.3. EU ETS a kwestia opodatkowania paliwa lotniczego
7. Podsumowanie
ROZDZIAŁ IV: NOWOCZESNE STRATEGIE ZARZĄDZANIA I POLITYKA EUROPEJSKICH
PRZEWOŹNIKÓW LOTNICZYCH
1. Fuzje przewoźników lotniczych
1.1. Przykład Air France - KLM Dutch Royal Airlines
1.1.1. Początki Air France
1.1.2. Początki KLM Dutch Royal Airlines
1.1.3. Fuzja
1.1.4. Efekty fuzji Air France oraz KLM dla rozwoju europejskiego lotnictwa cywilnego
2. Rynek przewoźników niskokosztowych w Europie
2.1. Powstanie i charakterystyka przewoźników niskokosztowych
2.2. Model biznesowy i polityka rozwoju
2.3. Ekspansja przewoźników niskokosztowych jako zagrożenie dla tradycyjnych firm?
3. Formy współpracy przewoźników lotniczych
3.1. Umowy "code share"
3.2. Fuzje
3.3. Błock spacing
3.4. Efektywność sojuszy lotniczych
4. Konsekwencje instytucjonalizacji współpracy przewoźników lotniczych
4.1. Stowarzyszenie Europejskich Przewoźników Lotniczych (AEA)
4.2. Europejskie Stowarzyszenie Przewoźników Niskokosztowych (ELFAA)
5. Usprawnianie systemu zarządzania ruchem lotniczym w Europie
5.1. Zatłoczenie przestrzeni powietrznej
5.2. Opóźnienia
5.3. Konsekwencje powodowane przez opóźnienia
5.4. Funkcjonalne bloki przestrzeni powietrznej jako rozwiązanie instytucjonalne i
organizacyjne zatłoczenia w przestrzeni powietrznej
6. Podsumowanie
ROZDZIAŁ V: ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM PRZEWOŹNIKA LOTNICZEGO
1. Normy prawne i standardy dotyczące bezpieczeństwa przewoźnika lotniczego
1.1. Bezpieczeństwo przewoźnika lotniczego w międzynarodowych dokumentach
wielostronnych
1.2. Bezpieczeństwo przewoźnika lotniczego w międzynarodowych dokumentach dwustronnych
2. Zarządzanie ochroną
2.1. Program ochrony przewoźnika lotniczego
2.2. Zarządzanie ryzykiem
2.3. Konflikty wojenne
2.4. Zestrzelenie statku powietrznego
3. Inspekcje bezpieczeństwa
3.1. Kontrole bezpieczeństwa samolotów
3.2. Badanie wypadków i incydentów lotniczych
4. Europejska "czarna lista" przewoźników lotniczych
4.1. Istota i prawne uregulowania "czarnej listy"
4.2. Zakres terytorialny
4.3. Korzyści
5. Mechanizmy zabezpieczające operacje statków powietrznych
5.1. Środki ochrony statku powietrznego
5.2. Środki ochrony osób, bagażu i towarów przed wejściem na pokład statku
5.3. Środki ochrony na pokładzie statku
6. Przepisy ubezpieczeniowe przewoźnika lotniczego
7. Podsumowanie
CZĘŚĆ III. LOTNISKA NA EUROPEJSKIM RYNKU LOTNICZYM
ROZDZIAŁ VI. NAJWAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA ZARZĄDZANIA PORTEM LOTNICZYM
1. Ogólne postanowienia i definicje
2. Certyfikacja lotniska
3. Zarządzanie lotniskiem
3.1. Planowanie i projektowanie lotniska
3.2. Obowiązki organu zarządzającego lotniskiem
3.3. Modele zarządzania lotniskiem
3.4. Korzyści i koszty dotyczące zarządzania lotniskiem
3.5. Polityka marketingowa lotniska
4. Organizacja i efektywność usług obsługi lotniskowej
4.1. Własna obsługa naziemna
4.2. Obsługa naziemna na rzecz osób trzecich
4.3. Odstępstwa
5. Nowoczesny system zarządzania słotami i ich podział
5.1. Cel i zakres
5.2. Koordynator portu lotniczego
5.3. Rola i zadania komitetu koordynacyjnego
5.4. Nowa procedura przydziału slotów na lotniskach
5.5. Pakiet lotniskowy z 2011 - nowe propozycje legislacyjne
6. Mechanizm opłat lotniskowych
6.1. Cel i zakres europejskich regulacji w zakresie opłat lotniskowych
6.2. Rodzaje systemów poboru opłat
6.3. Procedura konsultacji oraz rola niezależnego organu nadzorującego
7. Podsumowanie
ROZDZIAŁ VII. SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA I OCHRONY LOTNISKA
1. Podstawowe zasady bezpieczeństwa na lotniskach
1.1. Przedmioty zabronione
1.2. Praktyczne zastosowanie przepisów
w zakresie przedmiotów zabronionych
2. Zarządzanie operacyjne na lotniskach
3. Program ochrony portu lotniczego
4. Środki i procedury ochrony portu lotniczego
4.1. Kwestia finansowania bezpieczeństwa i ochrony
4.2. Polityka ochrony stref lotniska
5. Zarządzanie lotniskiem na wypadek zagrożenia terrorystycznego
6. Podsumowanie
ROZDZIAŁ VIII. KONKURENCYJNOŚĆ I EFEKTYWNOŚĆ PORTÓW LOTNICZYCH
1. Problem konkurencji między lotniskami
2. Strategia i wyzwania zarządzania hubem
3. Konkurencyjność regionalnych i małych lotnisk
4. Zasady finansowania lotnisk w świetle prawa UE oraz orzeczenia Trybunału
Sprawiedliwości Unii Europejskiej
4.1. Przepisy prawne
4.2. Procedura notyfikacji. Warunki przyznania pomocy potencjalnie zgodnej z prawem
europejskim
4.3. Działalność nie naruszająca pomocy publicznej
4.3.1. Działalność nie naruszająca pomocy publicznej
4.3.1. Działalność w ogólnym interesie gospodarczym
5. Zarządzanie hałasem na lotniskach
6. Zadania i rola stowarzyszenia lotnisk
6.1. Powstanie ACI
6.2. ACI - Europe
7. Podsumowanie
CZĘŚĆ IV. PRZYSZŁOŚĆ EUROPEJSKICH PRZEWOŹNIKÓW LOTNICZYCH I LOTNISK
ROZDZIAŁ IX: PRZYSZŁOŚĆ ROZWOJU LOTNISK I PRZEWOŹNIKÓW LOTNICZYCH
1. Wyzwania związane z odprawą pasażerów na lotniskach - czy można rozwiązać ten
problem ?
2. Konsekwencje lotniczych umów kompleksowych w stosunku do przewoźników i portów
lotniczych
3. Perspektywy rozwoju przewoźników i portów lotniczych w Europie
3.1. Wzrost popytu przewozów lotniczych
3.2. Przepustowość lotnisk i infrastruktura sieciowa przewoźników
3.3. Ograniczenia środowiskowe
3.4. Wyzwania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony
4. Podsumowanie
ZAKOŃCZENIE
ZAŁĄCZNIKI
BIBLIOGRAFIA
SPIS TABEL
590 stron, Format: 14.5x23.0cm, oprawa twarda z obwolutą
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.
|