|
USTAWA O NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ ORAZ EDUKACJI PRAWNEJ KOMENTARZ
RYNKUN-WERNER R. PAXFORD B, WASYLKOWSKA-MICHÓR M. wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 154.80 Twoja cena 147,06 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej
Komentarz
Praktyczny komentarz do ustawy z 5.8.2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz
edukacji prawnej (Dz.U. z 2015 r. poz. 1255), stanowi kompleksowe omówienie zagadnień z
zakresu zasady udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, a także zasady działania
organów administracji publicznej w zakresie edukacji prawnej.
Zanim powstał projekt ustawy, pojawiały się głosy, że w Polsce brakuje kompleksowo
uregulowanego systemu pomocy prawnej dla ubogich. Wprawdzie istnieje instytucja adwokata z
urzędu, ale w dobie inflacji prawa i rozwoju nowych technologii, pomoc na etapie sądowym
to często pomoc spóźniona. Zwłaszcza w przypadku najsłabszych i najbiedniejszych
członków społeczeństwa polskiego.
Stąd też pojawił się projekt stworzenia systemu pomocy prawnej, który na etapie
przedsądowym i pozasądowym zapewniałby profesjonalną pomoc prawną, przy czym
rozwiązałby tak istotne – z perspektywy realizacji strategii rozwoju kraju do roku
2020 – problemy, jak:
- Niedostateczna świadomość prawna obywateli oraz nierozwinięta a szeroko
rozumiana kultura prawna – problem niskiej świadomości prawnej przykładowo
ilustrują statystyki Rzecznika Praw Obywatelskich: „Duża liczba spraw, w których
udzielono wnioskodawcom informacji o przysługujących im środkach działania wskazuje na
niski stan świadomości prawnej. Jednocześnie świadczy o tym, że w dalszym ciągu nie
funkcjonuje powszechny system pomocy prawnej i informacji prawnej”.
- Niepełna ochrona na etapie przedsądowym interesów prawnych osób najbardziej
potrzebujących – Autorzy raportu „Korzystający i niekorzystający z
poradnictwa prawnego i obywatelskiego” (Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012)
wyodrębnili dwa główne typy beneficjentów pomocy prawnej: „nieśmiałych
petentów” (osoby znajdujące się w bardzo trudnej, niekiedy nawet dramatycznej
sytuacji nie tylko materialnej, ale także osobistej – w ich wypadku występował nie
jeden problem prawny, ale cały splot problemów, połączonych i wzajemnie się
warunkujących) i „świadomych klientów” (osoby traktujące pomoc jako mniej lub
bardziej należną usługę, mające wyższe wymagania). Wydaje się, że to właśnie
pierwsza z grup (tj. zwłaszcza osoby wykluczone lub zagrożone wykluczeniem społecznym)
wymaga priorytetowego wsparcia, gdyż druga jest obecnie w stanie skorzystać z pomocy
prawnej świadczonej m.in. przez instytucje publiczne lub organizacje pozarządowe.
- Różnice regionalne w dostępności pomocy prawnej – co do zasady,
szeroko rozumiane porady prawne są w Polsce najłatwiej dostępne w wielkich miastach
niż w terenach mniej zaludnionych.
Publikacja ta pozwoli na zapoznanie się z:
- zakresem nieodpłatnej pomocy prawnej – sytuacją podmiotową (osoba
uprawniona), realizacją zadania przez powiat, porozumieniem z gminami, udziałem
organizacji pozarządowych; ponadto rozdział drugi zawiera przepisy dotyczące
nieodpłatnej informacji prawnej, która ma przysługiwać każdej osobie fizycznej,
niezależnie od jej statusu materialnego. W rozumieniu przepisu będzie ona polegać na
poinformowaniu o obowiązujących aktach normatywnych regulujących przedstawiony problem
prawny lub o sposobach uzyskania pomocy w jego rozwiązaniu. Co istotne, udzielanie
nieodpłatnej informacji prawnej nie będzie związane z obowiązkiem podawania danych
osobowych przez beneficjenta;
- zakresem działań edukacyjnych – dotyczy ona kształtowania
świadomości prawnej społeczeństwa. Ma stworzyć warunki do podnoszenia kultury prawnej
społeczeństwa, która obok stanowienia i stosowania prawa jest ważnym czynnikiem
kształtującym ład społeczny;
- kwestią oceny wykonywanych zadań z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej oraz
edukacji prawnej – obowiązek dokonywania corocznej oceny wykonywania zadań z
zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnej informacji prawnej oraz edukacji
prawnej społeczeństwa nakłada się na Ministra Sprawiedliwości. Rozwiązanie to ma
zapewniać monitorowanie funkcjonowania projektowanych instytucji i ewentualne ich
dostosowywanie do zmieniających się warunków i potrzeb społecznych;
- finansowaniem nieodpłatnej pomocy prawnej – sposób finansowania
nowych zadań publicznych, wprowadzanych przez ustawę, skonstruowano w postaci dwóch
algorytmów, opartych na liczbie mieszkańców odpowiedniej jednostki podziału
terytorialnego, oraz na kwocie bazowej. Jej wysokość corocznie określałby Minister
Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw budżetu.
System nieodpłatnej pomocy oraz nieodpłatnej informacji prawnej ma zatem
doprowadzić do stworzenia mechanizmów umożliwiających dostęp do uzyskania porady
prawnej przez osoby fizyczne, które z uwagi na swój status materialny lub sytuację
życiową nie mają możliwości uzyskania profesjonalnej pomocy prawnej, a wszystkim
osobom fizycznym zagwarantować dostęp do informacji prawnej.
Autorami komentarza jest troje profesjonalnych prawników, dwóch adwokatów i radca
prawny. Autorzy pisząc komentarz odwołali się do swojego doświadczenia uzyskanego w
ramach udzielania pomocy prawnej.
Komentarz przeznaczony jest dla szerokiego kręgu odbiorców. Skierowany jest przede
wszystkim do praktyków prawa: adwokatów, radców prawnych, sędziów, którym przyjdzie
się zmierzyć w pracy zawodowej z tą tematyką. Będzie on użyteczny także dla
studentów i absolwentów studiów prawniczych, aplikantów adwokackich, radcowskich oraz
sądowych. Komentarz może być użyteczny także dla każdego zainteresowanego powyższą
problematyką.
Przedmowa
Wykaz skrótów
Bibliografia
Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej z dnia 5
sierpnia 2015 r. (Dz.U. 2015, poz. 1255)
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Art. 1. Zakres przedmiotowy
Art. 2. Stosunek do innych ustaw
Rozdział 2. Nieodpłatna pomoc prawna
Art. 3. Zakres nieodpłatnej pomocy
Art. 4. Zakres podmiotowy, osoba uprawniona
Art. 5. Udzielający pomocy prawnej
Art. 6. Umowa z powiatem
Art. 7. Dokumentacja udzielonej pomocy
Art. 8. Punkt udzielania pomocy, wymiar czasu
Art. 9. Realizacja zadania przez powiat, porozumienia z gminami
Art. 10. Porozumienie z okręgową radą adwokacką i radą okręgowej izby radców
prawnych
Art. 11. Udział organizacji pozarządowej
Art. 12. Zbiorcza informacja o wykonaniu zadania przez powiat
Art. 13. Upoważnienie ustawowe
Rozdział 3. Edukacja prawna
Art. 14. Zakres działań edukacyjnych
Art. 15. Inne podmioty
Rozdział 4. Ocena wykonywania zadań z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej oraz
edukacji prawnej
Art. 16. Ocena wykonania zadań
Art. 17. Rada Nieodpłatnej Pomocy Prawnej
Art. 18. Członkowie Rady
Rozdział 5. Finansowanie nieodpłatnej pomocy prawnej
Art. 19. Dotacje celowe
Art. 20. Kwota dotacji, podział
Rozdział 6. Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 21. Zmiany w PrAdw
Art. 22. Zmiany w RadPrU
Art. 23. Zmiana w ustawie o działach administracji rządowej
Art. 24. Zmiana w PożPubWolontU
Rozdział 7. Przepisy dostosowujące i przepis końcowy
Art. 25. Podmioty odpowiedzialne
Art. 26. Daty krańcowe
Art. 27. Kwota bazowa w 2016 r
Art. 28. Wydatki budżetu na realizację zadań
Art. 29. Wejście w życie
Indeks rzeczowy
144 stron, Format: 12.1x19.4, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|