ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 42.50 40,38   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

WZMOCNIONA WSPÓŁPRACA W UNII EUROPEJSKIEJ KONCEPCJA DOKTRYNA PRAKTYKA


SAPIEŻKO-SAMORDAK J.

wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 42.50 Twoja cena  40,38 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Wzmocniona współpraca w Unii Europejskiej

Koncepcja, doktryna, praktyka


Autorka definiuje istotę zjawiska jakim jest wzmocniona współpraca, a definicja ta stanowi podstawowy element hipotezy badawczej rozprawy.

Zasługą autorki jest w pełni udana próba nie tylko opisania skutków wzmocnionej współpracy, ale również analiza jej przyczyn, co ma znaczenie dla wypracowania strategii jej wdrażania.

Problematyka wzmocnionej współpracy w Unii Europejskiej nabrała ostatnio dodatkowo znaczenia w związku z działaniami podejmowanymi na rzecz reformy strefy euro.

Publikacja wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom, stanowiąc pierwszą w polskiej literaturze przedmiotu próbę całościowego ujęcia nowego rozwoju procedury wzmocnionej współpracy, a przy tym próbę obejmującą zarówno prawne jak i politologiczne aspekty zagadnienia.


Wykaz skrótów
Wprowadzenie

Rozdział I. Rozwój historyczny i ramy prawne wzmocnionej współpracy
1. Wzmocniona współpraca jako przykład zróżnicowanej integracji
1.1. Koncepcje zróżnicowanej integracji w Unii Europejskiej
1.1.1. Europa wielu prędkości
1.1.1.1. Charakterystyka
1.1.1.2. Przykłady zastosowania
1.1.2. Idea "trzonu Europy"
1.1.2.1. Charakterystyka
1.1.2.2. Przykłady zastosowania
1.1.3. Europa zmiennej geometrii
1.1.3.1. Charakterystyka
1.1.3.2. Przykłady zastosowania
1.1.4. "Europa a la carte"
1.1.4.1. Charakterystyka
1.1.4.2. Przykłady zastosowania
1.1.5. "Stopniowana integracja"
1.1.5.1. Charakterystyka
1.1.5.2. Przykłady zastosowania
1.1.6. Najnowsze modele integracji europejskiej
1.2. Wzmocniona współpraca a koncepcje zróżnicowanej integracji
1.3. Znaczenie koncepcji zróżnicowanej integracji
1.4. Zalety zróżnicowanej integracji
1.4.1. Uwzględnienie różnorodności
1.4.2. Demokratyczna legitymizacja integracji
1.4.3. Stabilizacja integracji
1.4.4. Dynamizacja procesu integracji
1.4.5. Przełamanie impasu decyzyjnego
1.5. Wady zróżnicowanej integracji
1.5.1. Zagrożenie spójności UE
1.5.2. Podział państw na różne klasy
1.5.3. Terminologia dotycząca zróżnicowanej integracji
1.6. Formy zróżnicowanej integracji w Unii Europejskiej przed wprowadzeniem wzmocnionej współpracy
1.6.1. UGiW
1.6.2. Polityka społeczna
1.6.3. Układ z Schengen
2. Podstawa prawna wzmocnionej współpracy (rozwój historyczny)
2.1. Instytucjonalizacja ściślejszej współpracy na mocy Traktatu z Amsterdamu
2.2. Zmiany wprowadzone Traktatem z Nicei
2.3. Zmiany wprowadzone Traktatem z Lizbony
3. Przesłanki podjęcia wzmocnionej współpracy
3.1. Obszary zastosowania wzmocnionej współpracy
3.2. Sprzyjanie realizacji celów Unii, ochrona jej interesów oraz wzmocnienie procesu jej integracji
3.2.1. Poszanowanie Traktatów i prawa UE
3.3. Warunek ostateczności
3.4. Minimalna liczba państw członkowskich
3.5. Zakaz naruszania rynku wewnętrznego, spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej
3.5.1. Zakaz naruszania rynku wewnętrznego
3.5.2. Zakaz naruszania spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej
3.6. Zakaz przeszkód i dyskryminacji w handlu między państwami członkowskimi oraz zakaz zakłócenia konkurencji między nimi
3.7. Poszanowanie kompetencji, praw i obowiązków nieuczestniczących państw członkowskich
3.8. Warunek otwartości wzmocnionej współpracy
3.8.1. Podstawa prawna
3.8.2. Warunkowe prawo uczestnictwa
3.8.3. Gwarancje proceduralne
3.8.4. Obowiązek wsparcia uczestnictwa
4. Procedura podjęcia wzmocnionej współpracy
4.1. Wyłączność inicjatywy ustawodawczej Komisji
4.2. Decyzja upoważniająca Rady
4.3. Zgoda Parlamentu Europejskiego
5. Forma i treść aktu wyrażającego zgodę na rozpoczęcie wzmocnionej współpracy
6. Procedura późniejszego przystąpienia do wzmocnionej współpracy
7. Zakończenie i wycofanie się ze wzmocnionej współpracy
7.1. Zakończenie wzmocnionej współpracy
7.1.1. Zakończenie poprzez uczestnictwo wszystkich państw członkowskich
7.1.2. Zakończenie przez państwa wzmocnionej współpracy
7.1.3. Rozwiązanie przez orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE
7.2. Wystąpienie państwa członkowskiego ze wzmocnionej współpracy
7.2.1. Możliwość wystąpienia ze wzmocnionej współpracy
7.2.2. Warunki i procedura wystąpienia ze wzmocnionej współpracy
7.2.3. Skutki wystąpienia
8. Procedury specjalne
8.1. Specjalna procedura stosowana do WPZiB
8.1.1. Procedura podjęcia wzmocnionej współpracy
8.1.2. Procedura późniejszego przystąpienia
8.2. Procedury szybkiej ścieżki w ramach współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych
8.2.1. Obszary zastosowania procedury szybkiej ścieżki
8.2.2. Mechanizm działania procedury szybkiej ścieżki
8.2.2.1. Art. 82 ust. 3 i art. 83 ust. 3 TFUE
8.2.2.2. Art. 86 ust. 1 i art. 87 ust. 3
9. Funkcjonowanie wzmocnionej współpracy
9.1. Zachowanie jedności instytucjonalnej
9.2. Zasady przyjmowania aktów prawnych
9.3. Rola Rady i Komisji
10. Status aktów przyjętych w procedurze wzmocnionej współpracy
11. Finansowanie wzmocnionej współpracy
12. Alternatywy dla wzmocnionej współpracy
12.1. Zróżnicowana integracja na gruncie prawa pierwotnego
12.2. Zróżnicowana integracja na gruncie aktów prawa wtórnego
12.3. Inne formy zróżnicowanej integracji w zakresie WPZiB
12.3.1. Stała współpraca strukturalna
12.3.2. Konstruktywne wstrzymanie się od głosu
12.3.3. Europejska Agencja Obrony
12.3.4. Misje wynikające ze wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony
13. Podsumowanie

Rozdział II. Praktyczne zastosowanie wzmocnionej współpracy
1. Zastosowanie wzmocnionej współpracy w obszarze prawa międzynarodowego prywatnego
1.1. Wprowadzenie
1.2. Geneza prac
1.3. Zastosowana procedura
1.3.1. Wniosek państw członkowskich
1.3.2. Wniosek Komisji
1.3.3. Zgoda Parlamentu Europejskiego
1.3.4. Decyzja Rady
1.4. Decyzja upoważniająca do podjęcia wzmocnionej współpracy
1.5. Rozporządzenie Rzym III
1.5.1. Warunki formalne
1.5.2. Zakres zastosowania
1.5.3. Merytoryczne zasady wzmocnionej współpracy
1.5.4. Umowa w sprawie prawa właściwego
1.5.5. Prawo właściwe w przypadku braku umowy
1.5.6. Praktyczne zastosowanie Rozporządzenia Rzym III na przykładzie sprawy Hadadi
1.6. Warunki wzmocnionej współpracy
1.6.1. Podstawa prawna
1.6.2. Sprzyjanie realizacji celów Unii, ochrona jej interesów oraz wzmocnienie procesu jej integracji
1.6.3. Poszanowanie Traktatów i prawa UE
1.6.4. Naruszenie prawa pierwotnego
1.6.5. Warunek ostateczności
1.6.6. Minimalna liczba państw członkowskich
1.6.7. Zakaz naruszania rynku wewnętrznego, spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej
1.6.8. Zakaz przeszkód i dyskryminacji w handlu między państwami członkowskimi oraz zakaz zakłócenia konkurencji
1.6.9. Poszanowanie kompetencji, praw i obowiązków nieuczestniczących państw członkowskich
1.6.10. Warunek otwartości wzmocnionej współpracy
1.7. Przyczyny podjęcia wzmocnionej współpracy
1.8. Przyczyny pozostania poza wzmocnioną współpracą
1.9. Skutki wzmocnionej współpracy
1.9.1. Wpływ na porządek prawny UE
1.9.2. Możliwość zastosowania mechanizmu wzmocnionej współpracy
1.10. Podsumowanie
2. Jednolita ochrona patentowa
2.1. Wprowadzenie
2.2. Geneza prac
2.3. Zastosowana procedura
2.3.1. Wniosek państw członkowskich
2.3.2. Wniosek Komisji
2.3.3. Zgoda Parlamentu Europejskiego
2.3.4. Decyzja Rady
2.3.5. Zarzut braku transparentności prac
2.4. Decyzja upoważniająca do podjęcia wzmocnionej współpracy
2.5. Akty prawne przyjęte w ramach wzmocnionej współpracy
2.5.1. Rozporządzenie nr 1257/2012
2.5.1.1. Warunki formalne
2.5.1.2. Zakres zastosowania
2.5.1.3. Merytoryczne zasady wzmocnionej współpracy
2.5.2. Rozporządzenie nr 1260/2012
2.5.2.4. Warunki formalne
2.5.2.5. Zakres zastosowania
2.5.2.6. Zasady przyjętego systemu
2.5.3. Porozumienie JSP
2.5.3.1. Geneza prac
2.5.3.2. Status JSP
2.5.3.3. Organizacja JSP
2.5.3.4. Zakres kompetencji JSP
2.5.3.5. Przepisy materialne Porozumienia JSP
2.5.4. Kompetencje Europejskiego Urzędu Patentowego
2.6. Warunki wzmocnionej współpracy
2.6.1. Podstawa prawna
2.6.2. Sprzyjanie realizacji celów Unii, ochrona jej interesów oraz wzmocnienie procesu jej integracji
2.6.3. Poszanowanie Traktatów i prawa UE
2.6.3.1. Zarzut naruszenia zasady państwa prawa
2.6.3.2. Zarzut naruszenia art. 118 TFUE
2.6.3.3. Zarzut naruszenia art. 291 ust. 2 TFUE i zasad ustanowionych w wyroku Meroni v. Wysoka Władza
2.6.3.4. Zarzut naruszenia systemu sądowniczego Unii
2.6.3.5. Zarzut naruszenia zasady autonomii prawa UE oraz jednolitego stosowania prawa UE
2.6.3.6. Zarzut naruszenia zasady pewności prawa
2.6.4. Warunek ostateczności
2.6.5. Minimalna liczba państw członkowskich
2.6.6. Zakaz naruszania rynku wewnętrznego, spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej
2.6.6.1. Zakaz naruszania rynku wewnętrznego
2.6.6.2. Zakaz naruszania spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej
2.6.7. Zakaz przeszkód i dyskryminacji w handlu między państwami członkowskimi oraz zakaz zakłócenia konkurencji
2.6.8. Poszanowanie kompetencji, praw i obowiązków nieuczestniczących państw członkowskich
2.6.8.1. Zarzut naruszenia prawa przyznawanego na podstawie art. 65 Konwencji o Patencie Europejskim
2.6.8.2. Zarzut niezgodności z Konstytucją RP
2.6.9. Warunek otwartości wzmocnionej współpracy
2.7. Skutki zastosowania wzmocnionej współpracy w dziedzinie ochrony patentowej
2.7.1. Pozytywne konsekwencje jednolitej ochrony patentowej
2.7.1.1. Redukcja kosztów dla uprawnionych z patentu
2.7.1.2. Jednolitość orzecznictwa
2.7.2. Negatywne konsekwencje związane z nowym system patentowym
2.7.2.1. Utrata części suwerenności przez państwa członkowskie
2.7.2.2. Wyzbycie się przez UE istotnych instrumentów kształtowania polityki patentowej
2.7.2.3. Negatywne jednolite decyzje i orzeczenia
2.7.2.4. Niepewność co do linii orzeczniczej .
2.7.2.5. Pogłębienie podziału patentowego rynku europejskiego
2.7.2.6. Wzrost kosztów dla uczestników obrotu gospodarczego
2.7.2.7. Szczególne korzyści dla wybranych państw
2.7.3. Skutki dla Polski
2.7.3.1. Niezgodność z Konstytucją RP
2.7.3.2. Znaczący wzrost liczby patentów na terytorium Polski
2.7.3.3. Pogorszenie sytuacji polskich podmiotów
2.8. Podsumowanie
3. Wzmocniona współpraca w sprawie podatku od transakcji finansowych
3.1. Wprowadzenie
3.2. Geneza prac
3.3. Zastosowana procedura
3.3.1. Wniosek państw członkowskich
3.3.1.1. Wniosek Komisji
3.3.1.2. Zgoda Parlamentu Europejskiego
3.3.1.3. Decyzja Rady
3.4. Decyzja upoważniająca do podjęcia wzmocnionej współpracy
3.5. Akty przyjęte w ramach wzmocnionej współpracy
3.5.1. Zakres zastosowania projektu dyrektywy PTF
3.5.2. Wymagalność, podstawa opodatkowania i stawki
3.5.3. Płatność PTF, powiązane zobowiązania i zapobieganie oszustwom podatkowym, unikaniu opodatkowania i nadużyciom
3.6. Warunki wzmocnionej współpracy
3.6.1. Podstawa prawna
3.6.2. Poszanowanie Traktatów i prawa UE
3.6.3. Sprzyjanie realizacji celów Unii, ochrona jej interesów oraz wzmocnienie procesu jej integracji
3.6.4. Warunek ostateczności
3.6.5. Minimalna liczba państw członkowskich
3.6.6. Zakaz naruszania rynku wewnętrznego, spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej
3.6.7. Zakaz przeszkód i dyskryminacji w handlu między państwami członkowskimi oraz zakaz zakłócania konkurencji
3.6.8. Poszanowanie kompetencji, praw i obowiązków nieuczestniczących państw członkowskich
3.6.9. Warunek otwartości wzmocnionej współpracy
3.7. Skutki wzmocnionej współpracy
3.7.1. Pozytywne skutki PTF
3.7.2. Negatywne skutki PTF
3.8. Podsumowanie
4. Wzmocniona współpraca a powołanie Prokuratury Europejskiej
5. Podsumowanie

Rozdział III. Kwestie problematyczne związane ze wzmocnioną współpracą
1. Przyczyny niekorzystania ze wzmocnionej współpracy
1.1. Sprzeczność wzmocnionej współpracy z dotychczasowym modelem integracji
1.2. Osadzenie wzmocnionej współpracy w jednolitych ramach instytucjonalnych Unii
1.3. Warunki podjęcia wzmocnionej współpracy
2. Funkcja pogłębiania integracji
2.1. Funkcja pogłębiania integracji całej UE
2.1.1. Efekt przyciągania
2.1.2. Efekt motywacji do zawierania kompromisów
2.1.3. Zarządzanie wzrastającą różnorodnością w ramach UE
2.1.4. Gwarancje proceduralne pogłębiania integracji
2.2. Funkcja pogłębiania integracji wybranych państw w ramach UE
3. Wzmocniona współpraca jako alternatywa dla tzw. metody szengeńskiej
4. Wzmocniona współpraca a zasada jednolitości prawa unijnego oraz jednolitego rynku wewnętrznego
5. Wzmocniona współpraca jako naruszenie zasady solidarności
6. Problem zmniejszonej gotowości do zawierania kompromisu pomiędzy państwami członkowskimi
7. Zagrożenie rozdrobnienia UE i budowy mniejszych grup
8. Problem wzrostu antagonizmów pomiędzy państwami członkowskimi uczestniczącymi a nieuczestniczącymi/oddziaływanie dzielące państwa członkowskie
9. Podsumowanie

Zakończenie
Bibliografia


290 stron, Format: 17.0x24.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022