Lepiej już było
Wybitny intelektualista Marcin Król nieraz oprowadzał nas w swoich książkach po
ścieżkach współczesności.
Lepiej już było to kolejna fascynująca opowieść o stanie europejskiej
cywilizacji, o największych zagrożeniach i sposobach na to, jak z nich wyjść.
„Czasy są marne, ale spróbujmy nie dać się zniszczyć przez ten zamach na nasze
dusze“ - pisze Marcin Król.
Na początek
Część pierwsza Luksus wolności
I. Kochanek Lady Chatterley
II. Wolność jako obiekt pożądania
III. Krótka historia wolności
IV. Narodziny nowoczesnego pojmowania wolności
V. Luksus wolności
VI. Wolność i bezpieczeństwo
VII. Podejmowanie ryzyka
VIII. Społeczeństwo ryzyka?
IX. Państwo - wolność i bezpieczeństwo
X. Ryzyko-wojna
XI. Ryzyko - globalizacja
XII. Wolność bez ryzyka
XIII. Kryteria obiektywne
XIV. Najważniejsze - unikanie cierpienia
XV. Wolność i przyzwoitość
XVI. Niewspółmierny charakter wartości
XVII. Wolność we wspólnocie
XVIII. Wolność i wykluczenie
XIX. Krytyka maksymalizacji wartości
XX. Wolność - egoizm i altruizm
XXI. Wolność i namiętności
XXII. Wolność i konserwatyzm oraz socjalizm
XXIII. Religijna krytyka wolności
XXIV. Wolność i przemoc nierówności
XXV. Wolność i przymus państwa
XXVI. Wolność w teraźniejszości
Część druga Tylko teraźniejszość - bez przeszłości i bez
przyszłości
I. Dlaczego pamięci nie ma
II. Niepamięć kultury duchowej
III. Pamięć jako źródło cierpień
IV. Niepamięć i naród
V. Niepamięć i liberalizm
VI. Proces zapominania i modernizacja
VII. Niepamięć i życie społeczne
VIII. Pamięć i namiętności
IX. Myślenie o przyszłości
X. Przyszłość i koniec historii
XI. Niemy sienie o przyszłości ma swoją historię
XII. Obrona przed niepamięcią i nieciągłością
XIII. Bez pamięci nie ma wyobraźni
XIV. Przyszłość a miejsce w strukturze społecznej
XV. Przeciwstawienie wyobraźni i trwania
XVI. Kultura masowajako apologia teraźniejszości
XVII. Ekonomia jako apologia teraźniejszości
XVIII. Polityka jako apologia teraźniejszości
XIX. Strach przed przyszłością
Część trzecia Trzy europejskie wartości
I. Czy to koniec kultury europejskiej?
II. Czy totalitaryzm był dzieckiem kultury europejskiej czyjej bękartem?
III. Jednak dzieckiem
IV. Konsekwencje wojny i zmiana
V. Burżuazja i ciągłość pamięci
VI. Zerwanie ciągłości i demokracja liberalna
VII. Pluralizm czy eurocentryzm?
VIII. Przeszłość w archiwum czy przeszłość żywa
IX. Zmiana
X. Rekonstrukcja ciągłości
XI. Konserwatyści przeciwko zmianie
XII. Co jest niezmienne?
XIII. Kto może myśleć jak wolny człowiek?
XIV. Pierwsza wartość europejska - bezinteresowność
XV. Druga wartość europejska - ciągłość
XVI. Ciągłość i historia
XVII. Ciągłość i porozumienie ponad czasem
XVIII. Trzecia wartość europejska - samokrytycyzm
XIX. Inteligencja a samokrytycyzm
XX. Autokrytycyzm to nie bolszewizm
XXI. Autokrytycyzm w praktyce
Zakończenie
Spis treści
196 stron, Format: 14.0x22.5cm, oprawa miękka