Grupowe konteksty nauczycielskiej tożsamości
"Niewiele problemów we współczesnej nauce wzbudza
takie zainteresowanie teoretyczne i empiryczne jak tożsamość. Mimo długiej tradycji
badań w tym zakresie, wiele problemów wciąż nie doczekało się rozwiązania. Nauka
nie odpowiedziała jeszcze na wiele pytań. Jednym z takich zagadnień jest bez wątpienia
tożsamość współczesnych nauczycieli. Przedstawiona w książce problematyka jest
ważna społecznie i atrakcyjna poznawczo zarówno w perspektywie teoretycznej, jak i
praktycznej. Autorka podjęła się bowiem określenia warunków i czynników wpływających
na kształt nauczycielskiej tożsamości, poczucia zakorzenienia w zawodzie,
funkcjonowania nauczycieli dzieci niepełnosprawnych we współczesnej Polsce. [...]
Książka ta jest niezwykle interesującym studium zawierającym w sobie teoretyczną
analizę przeprowadzoną z perspektywy socjologii wiedzy, pedagogiki specjalnej,
pedeutologii oraz badań nad systemem oświaty".
Prof. Teresa Żółkowska
WSTĘP
ROZDZIAŁ 1
NAUCZYCIELE DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH W ŚWIETLE ZMIAN SPOŁECZNYCH I REFORM
OŚWIATOWYCH
1.1.Zmiany społeczne a obraz polskiej szkoły
1.2.Zawód nauczycielski w tradycji pedagogicznej
1.3.Nowa wizja nauczycielstwa - ideowe założenia przemian.,
1.4.Nowa wizja nauczycielstwa - warstwa realizacji
1.5.Kim jest dziś nauczyciel dzieci niepełnosprawnych?
ROZDZIAŁ 2
KSZTAŁTOWANIE SIĘ NAUCZYCIELSKIEJ TOŻSAMOŚCI
2.1.Tożsamość jako efekt rozwoju osobowego
2.2.Tożsamość jako kategoria socjologiczna
2.3.Kształtowanie się tożsamości grupowej
2.3.1.Mikrosocjologiczne ujęcie tożsamości
2.3.2.Nauczyciele jako pracownicy mikroświata szkoły
2.3.3.Szkoła jako organizacja ucząca się
2.3.4.Badania pedeutologiczne w ujęciu mikrosocjologicznym.
ROZDZIAŁ 3
GRUPOWE KONTEKSTY POWSTAWANIA TOŻSAMOŚCI NAUCZYCIELI DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH
3.1. Jak prezentuje się dziś grupa nauczycieli dzieci niepełnosprawnych -
szkic problemu badawczego
3.2. Projekt badań własnych
3.3. Prowadzenie badań nad tożsamością w metodzie dokumentarnej
3.4. Wywiad zbiorowy jako technika badań dokumentalnych
3.5. Analiza dokumentarna w badaniach nad tożsamością
ROZDZIAŁ 4
TOŻSAMOŚCI UŚWIADAMIANE
4.1. Nauczycielki rozwijające się
4.1.1. Grupa i spotkanie z nią
4.1.2. Praca w szkole integracyjnej to głównie "mój rozwój jako nauczyciela"
4.1.3. Podsumowanie
4.2. Nauczycielki zawiedzione
4.2.1. Grupa i spotkanie z nią
4.2.2. "Moja praca to wielki zawód i poniżenie"
4.2.3. Podsumowanie
4.3. Nauczycielki "z innej bajki
4.3.1. Grupa i spotkanie z nią
4.3.2. "Praca z niepełnosprawnością to pestka
w porównaniu z pracą z patologią"
4.3.3. Podsumowanie
4.4. Silaczki
4.4.1. Grupa i spotkanie z nią
4.4.2. "Nasza praca to misja"
4.4.3. Podsumowanie
4.5. Nie-nauczyciele
4.5.1. Grupa i spotkanie z nią
4.5.2. "Nasza praca to opieka i terapia"
4.5.3. Podsumowanie
4.6. Nauczycielki nieodpowiedzialne
4.6.1. Grupa i spotkanie z nią
4.6.2. "Nasza praca to nauczanie"
4.6.3. Podsumowanie
4.7. Światy badanych szkól rysowane przez ich pracowników.,
4.7.1. Sposoby definiowania siebie w kategorii "nauczyciel dzieci niepełnosprawnych"
4.7.2. Konstruowanie wizji przypisywanej własnej pracy.,
4.7.3. Opisy dobrych praktyk
4.7.4. Sądy o kształceniu integracyjnym
4.7.5. Sądy o niepełnosprawności
4.7.6. Oceny systemu oświaty
ROZDZIAŁ 5
SPOSOBY KONSTRUOWANIA NAUCZYCIELSKIEJ TOŻSAMOŚCI DOSTRZEGALNE W STRUKTURZE
WYWIADÓW.,
5.1.0 strategiach oporu - kwestie przemilczane lub pomijane
5.1.1. Jawny opór
5.1.2. Omijanie intencji badacza
5.1.3. "Recytacja" właściwych odpowiedzi
5.2. Struktura sił i związki w grupach
5.2.1. Nauczycielki nieodpowiedzialne
5.2.2. Siłaczki
5.2.3. Nauczycielki zawiedzione
5.2.4. Grupy o skrystalizowanej tożsamości
5.3. Najsilniejsze identyfikacje-elementy nasycone metaforycznie i interakcyjnie
5.3.1. Konflikt
5.3.2. Rozprawy o ważnych aspektach codzienności
5.3.3. Śmiech
ROZDZIAŁ 6
KONTEKSTY KSZTAŁTOWANIA SIĘ TOŻSAMOŚCI DZISIEJSZYCH NAUCZYCIELI DZIECI
NIEPEŁNOSPRAWNYCH - PODSUMOWANIE REZULTATÓW BADAŃ
6.1. Tożsamość zawodowa jako produkt rozumienia własnego profesjonalizmu
6.1.1. Racjonalność techniczna - praca jako wyuczona rola
6.1.2. Racjonalność komunikacyjna-praca jako zadanie
6.1.3. Niedomknięte kwalifikacje a poczucie niekompetencji
6.1.4. Poczucie tożsamości a poczucie sprawczości i kompetencji
6.2. Tożsamość zawodowa jako wynik relacji władzy w miejscu pracy
6.3. Tożsamość zawodowa jako produkt zakorzenienia w środowisku lokainym szkoły
6.4. Tożsamość zawodowa a rozumienie Innego
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
INDEKS OSÓB
364 stron, Format: 12.0x19.0cm, oprawa miękka