Regulacyjny wymiar liberalizacji
Wnioski dla sektora ciepłownictwa systemowego
Problematyka regulacji sektorów sieciowych stanowi już od lat przedmiot bardzo
szeroko zakrojonych badań teoretycznych oraz empirycznych, czego wyrazem jest już
ogromny dorobek w zachodniej literaturze ekonomicznej. Odczuwa się brak szerszego
spojrzenia na proces ewolucji myśli ekonomicznej i praktyki regulacyjnej, jeśli chodzi o
podejście do zakresu i form (mechanizmów) nadzoru regulacyjnego, w tym także
instytucjonalnego wymiaru regulacji.
Punktem wyjścia Autora jest teza, że teoria i praktyka regulacji znajduje się w
kolejnym punkcie zwrotnym. Pierwszą cezurę w ich rozwoju wyznacza odchodzenie od
tradycyjnego, nierynkowego modelu funkcjonowania sektorów sieciowych i wejście w fazę
ich liberalizacji. W ramach realizowanych w związku z tym reform, kluczowe znaczenia
miała reforma regulacji.
Autor analizuje przesłanki i kierunki ewolucji brytyjskiego modelu regulacji RPI-X,
uwieńczonej wprowadzaniem w 2010 roku nowego modelu regulacji sektora energetycznego
(RIIO), a potem amerykańskiej i kanadyjskiej praktyki regulacyjnej, której doświadczenia
jeszcze do niedawna była prawie zupełnie pomijane w głównym nurcie także i
amerykańskiej literatury regulacyjnej oraz formułuje na tej podstawie kierunkowe
propozycje w zakresie sposobu reformowania regulacji krajowego sektora ciepłownictwa
systemowego.
Wstęp
Stan rozwoju teorii i praktyki regulacji
Kontekst problemu
Cel, teza i hipoteza pracy
ROZDZIAŁ 1
Przesłanki i kierunki rozwoju mechanizmów regulacji RPI-X w brytyjskich
sektorach energetycznych
1.1. Regulacja bodźcowa jako element liberalizacji sektorów sieciowych
1.2. Asymetria informacji w dotychczasowych systemach regulacji
1.3. Regulacja RPI-X - założenia wyjściowe
1.4. Ewolucja praktyki regulacji RPI-X na przykładzie brytyjskiego sektora
elektroenergetycznego
1.4.1. Etap pierwszy - rozbudowa procedury przeglądu cenowego
1.4.2. Etap drugi - internalizacja czynnika jakości
1.4.3. Etap trzeci - internalizacja czynnika inwestycji
1.5. Kontrowersje wokół oceny praktyki regulacji RPI-X
ROZDZIAŁ 2
Spór wokół pytania o inwestycyjne implikacje regulacji RPI-X
2.1. Zarys problemu
2.2. Argumenty za proinwestycyjnym charakterem brytyjskiej regulacji pułapowej
2.3. Propozycje wzmocnienia proinwestycyjnego charakteru pułapu cenowego
2.4. Stanowisko kwestionujące proinwestycyjny charakter pułapu cenowego
2.5. Analiza słabości RPI-X - aspekt stymulowania inwestycji
ROZDZIAŁ 3
Przebieg procesu reformowania modelu brytyjskiej regulacji bodźcowej
3.1. Zarys kontekstu reformy
3.2. Założenia wyjściowe projektu RPI-X@20
3.3. Przebieg prac w ramach projektu RPI-X@20
3.3.1. Faza tworzenia wizji
3.3.1.1. Etap pierwszy
3.3.1.2. Etap drugi
3.3.2. Druga faza - tworzenie koncepcji
ROZDZIAŁ 4
Model RIIO - kolejny etap ewolucji modelu regulacji brytyjskiej energetyki
4.1. Zarys konstrukcji nowego modelu regulacji brytyjskiej energetyki
4.2. RIIO w praktyce
4.3. Oczekiwania i wątpliwości
4.4. Przyczyny ewolucji regulacji brytyjskiej energetyki - próba podsumowania
ROZDZIAŁ 5
Kierunki i przesłanki kontestowania regulacji sektorowej - płaszczyzna
instytucjonalna
5.1. Uwagi wstępne
5.2. Wyjście poza model regulacji ekonomicznej
5.3. Słabości scentralizowanego modelu regulacji sektorowej
5.3.1. Problem bariery społecznej
5.3.2. Asymetria informacji - ujęcie rozszerzone
5.3.3. Lobbystyczna presja i uniformizacja rozwiązań
5.4. Kierunek reform i oczekiwania
5.5. Ograniczenie instytucjonalne determinantą charakteru reform amerykańskiego
mechanizmu regulacji cen
ROZDZIAŁ 6
Koncepcje i praktyka regulacji zdecentralizowanej wykorzystującej mechanizmy
negocjacyjne
6.1. Uwagi wstępne
6.2. Regulacja z wykorzystaniem mechanizmów negocjacyjnych - doświadczenia USA
6.2.1. Geneza - ewolucja procedur postępowania administracyjnego
6.2.2. Praktyka regulacji negocjacyjnej w USA na przykładzie FERG
6.2.2.1. Rozwój regulacji negocjacyjnej
6.2.2.2. Tradycyjna procedura regulacyjna na przykładzie regulacji w sektorze gazu
6.2.2.3. Regulacja negocjacyjna na przykładzie regulacji w sektorze gazu - ujęcie
modelowe
6.2.2.4 Okres regulacji i inne klauzule
6.2.2.5. Rodzaje porozumień
6.2.3. Kierunki ewolucji stanowej regulacji w sektorze elektroenergetycznym
6.2.3.1. Zmiana uwarunkowań działania sektora i jej konsekwencje
6.2.3.2. Wpływ urzędów ochrony konsumenta na proces regulacji stanowej
6.2.3.3. Stanowa regulacja negocjacyjna - przypadek Florydy
6.3. Regulacja negocjacyjna w Kanadzie
6.3.1. Pierwsza faza - ewolucja podejścia regulatora
6.3.2. Druga faza - szybki rozwój
6.4. Doświadczenia regulacji negocjacyjnej - próba podsumowania
ROZDZIAŁ 7
Czy regulacja negocjacyjna może być alternatywą dla krajowego sektora
ciepłownictwa systemowego?
7.1. Uwagi wstępne
7.2. Reżimy regulacyjne w ciepłownictwie systemowym krajów UE
7.2.1. Problem konkurencyjności na rynku ciepła oraz implikacje instytucjonalne
7.2.2. Mechanizmy regulacji cen ciepła
7.2.3. Charakterystyka reżimów regulacyjnych w niektórych nowych krajach członkowskich
UE
7.3. Krajowy reżim regulacyjny w sektorze ciepłowniczym
7.3.1. Hipoteza wyjściowa
7.3.2. Zarys procesu tworzenia ram regulacyjnych
7.3.2.1. Okres przed przyjęciem ustawy prawo energetyczne
7.3.2.2. Nowy mechanizm regulacyjny i jego ewolucja
7.4. Ocena praktyki regulacyjnej
7.5. Postulowane kierunki reform i ich uwarunkowania
7.6. Dlaczego regulacja negocjacyjna?
7.7. Problem transferowalności doświadczeń
7.8. Dwie uwagi końcowe
Bibliografia
226 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka