ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 37.80 35,91   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

REGULACYJNY WYMIAR LIBERALIZACJI WNIOSKI DLA SEKTORA CIEPŁOWNICTWA SYSTEMOWEGO


SZABLEWSKI A.T.

wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2015, wydanie I

cena netto: 37.80 Twoja cena  35,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Regulacyjny wymiar liberalizacji

Wnioski dla sektora ciepłownictwa systemowego


Problematyka regulacji sektorów sieciowych stanowi już od lat przedmiot bardzo szeroko zakrojonych badań teoretycznych oraz empirycznych, czego wyrazem jest już ogromny dorobek w zachodniej literaturze ekonomicznej. Odczuwa się brak szerszego spojrzenia na proces ewolucji myśli ekonomicznej i praktyki regulacyjnej, jeśli chodzi o podejście do zakresu i form (mechanizmów) nadzoru regulacyjnego, w tym także instytucjonalnego wymiaru regulacji.

Punktem wyjścia Autora jest teza, że teoria i praktyka regulacji znajduje się w kolejnym punkcie zwrotnym. Pierwszą cezurę w ich rozwoju wyznacza odchodzenie od tradycyjnego, nierynkowego modelu funkcjonowania sektorów sieciowych i wejście w fazę ich liberalizacji. W ramach realizowanych w związku z tym reform, kluczowe znaczenia miała reforma regulacji.

Autor analizuje przesłanki i kierunki ewolucji brytyjskiego modelu regulacji RPI-X, uwieńczonej wprowadzaniem w 2010 roku nowego modelu regulacji sektora energetycznego (RIIO), a potem amerykańskiej i kanadyjskiej praktyki regulacyjnej, której doświadczenia jeszcze do niedawna była prawie zupełnie pomijane w głównym nurcie także i amerykańskiej literatury regulacyjnej oraz formułuje na tej podstawie kierunkowe propozycje w zakresie sposobu reformowania regulacji krajowego sektora ciepłownictwa systemowego.


Wstęp
Stan rozwoju teorii i praktyki regulacji
Kontekst problemu
Cel, teza i hipoteza pracy

ROZDZIAŁ 1
Przesłanki i kierunki rozwoju mechanizmów regulacji RPI-X w brytyjskich sektorach energetycznych
1.1. Regulacja bodźcowa jako element liberalizacji sektorów sieciowych
1.2. Asymetria informacji w dotychczasowych systemach regulacji
1.3. Regulacja RPI-X - założenia wyjściowe
1.4. Ewolucja praktyki regulacji RPI-X na przykładzie brytyjskiego sektora elektroenergetycznego
1.4.1. Etap pierwszy - rozbudowa procedury przeglądu cenowego
1.4.2. Etap drugi - internalizacja czynnika jakości
1.4.3. Etap trzeci - internalizacja czynnika inwestycji
1.5. Kontrowersje wokół oceny praktyki regulacji RPI-X

ROZDZIAŁ 2
Spór wokół pytania o inwestycyjne implikacje regulacji RPI-X
2.1. Zarys problemu
2.2. Argumenty za proinwestycyjnym charakterem brytyjskiej regulacji pułapowej
2.3. Propozycje wzmocnienia proinwestycyjnego charakteru pułapu cenowego
2.4. Stanowisko kwestionujące proinwestycyjny charakter pułapu cenowego
2.5. Analiza słabości RPI-X - aspekt stymulowania inwestycji

ROZDZIAŁ 3
Przebieg procesu reformowania modelu brytyjskiej regulacji bodźcowej
3.1. Zarys kontekstu reformy
3.2. Założenia wyjściowe projektu RPI-X@20
3.3. Przebieg prac w ramach projektu RPI-X@20
3.3.1. Faza tworzenia wizji
3.3.1.1. Etap pierwszy
3.3.1.2. Etap drugi
3.3.2. Druga faza - tworzenie koncepcji

ROZDZIAŁ 4
Model RIIO - kolejny etap ewolucji modelu regulacji brytyjskiej energetyki
4.1. Zarys konstrukcji nowego modelu regulacji brytyjskiej energetyki
4.2. RIIO w praktyce
4.3. Oczekiwania i wątpliwości
4.4. Przyczyny ewolucji regulacji brytyjskiej energetyki - próba podsumowania

ROZDZIAŁ 5
Kierunki i przesłanki kontestowania regulacji sektorowej - płaszczyzna instytucjonalna
5.1. Uwagi wstępne
5.2. Wyjście poza model regulacji ekonomicznej
5.3. Słabości scentralizowanego modelu regulacji sektorowej
5.3.1. Problem bariery społecznej
5.3.2. Asymetria informacji - ujęcie rozszerzone
5.3.3. Lobbystyczna presja i uniformizacja rozwiązań
5.4. Kierunek reform i oczekiwania
5.5. Ograniczenie instytucjonalne determinantą charakteru reform amerykańskiego mechanizmu regulacji cen

ROZDZIAŁ 6
Koncepcje i praktyka regulacji zdecentralizowanej wykorzystującej mechanizmy negocjacyjne
6.1. Uwagi wstępne
6.2. Regulacja z wykorzystaniem mechanizmów negocjacyjnych - doświadczenia USA
6.2.1. Geneza - ewolucja procedur postępowania administracyjnego
6.2.2. Praktyka regulacji negocjacyjnej w USA na przykładzie FERG
6.2.2.1. Rozwój regulacji negocjacyjnej
6.2.2.2. Tradycyjna procedura regulacyjna na przykładzie regulacji w sektorze gazu
6.2.2.3. Regulacja negocjacyjna na przykładzie regulacji w sektorze gazu - ujęcie modelowe
6.2.2.4 Okres regulacji i inne klauzule
6.2.2.5. Rodzaje porozumień
6.2.3. Kierunki ewolucji stanowej regulacji w sektorze elektroenergetycznym
6.2.3.1. Zmiana uwarunkowań działania sektora i jej konsekwencje
6.2.3.2. Wpływ urzędów ochrony konsumenta na proces regulacji stanowej
6.2.3.3. Stanowa regulacja negocjacyjna - przypadek Florydy
6.3. Regulacja negocjacyjna w Kanadzie
6.3.1. Pierwsza faza - ewolucja podejścia regulatora
6.3.2. Druga faza - szybki rozwój
6.4. Doświadczenia regulacji negocjacyjnej - próba podsumowania

ROZDZIAŁ 7
Czy regulacja negocjacyjna może być alternatywą dla krajowego sektora ciepłownictwa systemowego?
7.1. Uwagi wstępne
7.2. Reżimy regulacyjne w ciepłownictwie systemowym krajów UE
7.2.1. Problem konkurencyjności na rynku ciepła oraz implikacje instytucjonalne
7.2.2. Mechanizmy regulacji cen ciepła
7.2.3. Charakterystyka reżimów regulacyjnych w niektórych nowych krajach członkowskich UE
7.3. Krajowy reżim regulacyjny w sektorze ciepłowniczym
7.3.1. Hipoteza wyjściowa
7.3.2. Zarys procesu tworzenia ram regulacyjnych
7.3.2.1. Okres przed przyjęciem ustawy prawo energetyczne
7.3.2.2. Nowy mechanizm regulacyjny i jego ewolucja
7.4. Ocena praktyki regulacyjnej
7.5. Postulowane kierunki reform i ich uwarunkowania
7.6. Dlaczego regulacja negocjacyjna?
7.7. Problem transferowalności doświadczeń
7.8. Dwie uwagi końcowe

Bibliografia


226 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022