Podnoszenie kwalifikacji zawodowych bezrobotnych i pracowników jako źródło
mobilności zawodowej w świetle przepisów prawa pracy
Opracowanie poświęcone zostało instytucjom związanym z podnoszeniem kwalifikacji
zawodowych.
W dobie przechodzenia do opartej na wiedzy gospodarki postindustrialnej, jest to
zagadnienie o znaczeniu priorytetowym. Z jednej strony, potrzeba podnoszenia kwalifikacji
zawodowych lub niekiedy przekwalifikowania, jest kluczem do sukcesu na rynku pracy dla
bezrobotnych oraz osób poszukujących zatrudnienia i pracowników. Z drugiej strony
jednak – dyskusyjny jest sposób i efektywność inwestowania w rozwój osób pozostających
bez pracy przez publiczne służby zatrudnienia.
Książka wszechstronnie prezentuje złożoną problematykę ważnych instytucji prawa
związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych bezrobotnych oraz pracowników. Stanowi
analizę polskich rozwiązań prawnych, jak również ukazuje szerszy, międzynarodowy i
europejski kontekst omawianej problematyki.
Publikacja jest skierowana do pracowników, menedżerów, urzędników (w szczególności
zatrudnionych w publicznych służbach zatrudnienia), pracowników instytucji rynku pracy
oraz przedstawicieli związków zawodowych. Odbiorcami publikacji będą również
pracownicy działów personalnych (specjaliści HR, dyrektorzy personalni), a także
praktycy (adwokaci, radcowie prawni, sędziowie) oraz pracownicy naukowi i studenci.
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
Rozdział pierwszy. Dążenie do podnoszenia poziomu kwalifikacji zawodowych jako
istotny element mobilności zawodowej oraz jej różnorodne uwarunkowania
1.1. Uwagi wprowadzające
1.2. Pojęcie kwalifikacji zawodowych
1.3. Pojęcie mobilności zawodowej
1.4. Zróżnicowanie determinant podnoszenia kwalifikacji zawodowych po stronie pracownika
1.4.1. Psychologiczne determinanty podnoszenia kwalifikacji zawodowych
1.4.2. Ekonomiczne determinanty podnoszenia kwalifikacji zawodowych
1.4.3. Socjologiczne determinanty podnoszenia kwalifikacji zawodowych
1.5. Przyczyny zainteresowania pracodawców poziomem kwalifikacji zawodowych pracowników
i kandydatów do pracy
1.5.1. Dążenie do wzrostu innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstwa jako
kluczowa determinanta zainteresowania kwalifikacjami zawodowymi kandydatów do pracy i
pracowników
1.5.2. Określanie wymaganego poziomu kwalifikacji zawodowych przez pracodawców oraz ułatwianie
ich podnoszenia jako wyraz dążenia do minimalizowania ryzyka osobowego
1.5.3. Poszukiwanie kandydatów o określonych kwalifikacjach zawodowych oraz
organizowanie podnoszenia kwalifikacji zawodowych dla niektórych kategorii pracowników
jako pochodna wymogów ustawowych
1.6. Podsumowanie
Rozdział drugi. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych i mobilność zawodowa w
dokumentach prawa międzynarodowego i europejskiego
2.1. Uwagi wprowadzające
2.2. Szkolenia i poradnictwo zawodowe oraz koncepcja "uczenia się przez całe
życie" w wybranych dokumentach Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) oraz ich
znaczenie w kontekście mobilności zawodowej
2.3. Instytucje służące podnoszeniu kwalifikacji zawodowych w prawie Rady Europy
2.4. Waga podnoszenia kwalifikacji zawodowych w prawie Unii Europejskiej
2.4.1. Ewolucja podejścia do zagadnień związanych z podnoszeniem kwalifikacji
zawodowych i mobilnością zawodową w dokumentach i strategiach Unii Europejskiej
poświęconych problematyce zatrudnienia
2.4.2. Europejski Fundusz Społeczny jako instrument finansowania inicjatyw związanych z
podnoszeniem kwalifikacji zawodowych
2.5. Wpływ działań UE w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych na rozwiązania
implementowane w krajach członkowskich
2.6. Podsumowanie
Rozdział trzeci. Prawne aspekty podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez
bezrobotnych
3.1. Uwagi wprowadzające
3.2. Pojęcie bezrobotnego w świetle ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy
3.3. Usługi rynku pracy służące podnoszeniu kwalifikacji zawodowych bezrobotnych
3.3.1. Poradnictwo zawodowe jako instytucja ukierunkowująca podnoszenie kwalifikacji
zawodowych bezrobotnych
3.3.2. Szkolenia bezrobotnych i poszukujących pracy jako narzędzie podnoszenia
kwalifikacji zawodowych i wpływania na poziom mobilności zawodowej
3.4. Instrumenty rynku pracy wspierające podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez
bezrobotnych
3.5. Podmioty realizujące zadania związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych przez
bezrobotnych
3.6. Efektywność działań służących podnoszeniu kwalifikacji zawodowych osób
pozostających bez pracy
3.7. Podsumowanie
Rozdział czwarty. Prawne aspekty podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez
pracowników
4.1. Uwagi wprowadzające
4.2. Regulacje prawne dotyczące podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników
4.3. Definicja podnoszenia kwalifikacji zawodowych
4.4. Ułatwianie pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych jako podstawowa zasada
prawa pracy i podstawowy obowiązek pracodawcy
4.4.1. Charakter prawny obowiązku ułatwiania pracownikom podnoszenie kwalifikacji
zawodowych
4.5. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracowników - uprawnienie czy obowiązek
4.6. Uprawnienia pracowników podnoszących kwalifikacje zawodowe
4.6.1. Świadczenia należne pracownikom podnoszącym kwalifikacje zawodowe
4.6.2. Świadczenia należne pracownikom zdobywającym lub uzupełniającym wiedzę i
umiejętności na zasadach innych niż określone w art. 1031-1035
4.6.3. Uprawnienia pracowników podnoszących kwalifikacje zawodowe wynikające z innych
norm niż przepisy art. 1031-1036 Kodeksu pracy
4.7. Umowa jako podstawa podnoszenia kwalifikacji zawodowych
4.8. Następstwa prawne zawarcia umowy pomiędzy pracownikiem i pracodawcą
4.9. Konsekwencje naruszenia przez pracodawcę obowiązku ułatwiania pracownikom
podnoszenie kwalifikacji zawodowych
4.10. Znaczenie podnoszenia kwalifikacji zawodowych w sytuacji trudności ekonomicznych
podmiotu zatrudniającego
4.11. Finansowanie podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników
4.12. Podsumowanie
Rozdział piąty. Flexicurity jako koncepcja wspierająca mobilność zawodową
poprzez akcentowanie znaczenia podnoszenia kwalifikacji zawodowych
5.1. Uwagi wprowadzające
5.2. Geneza koncepcji oraz znaczenie pojęcia "flexicurity"
5.3. Różnorodność sposobów realizacji polityki rynku pracy opartej o model
Flexicurity
5.4. Dobra praktyka wdrażania modelu Flexicurity na przykładzie Danii
5.5. Ocena implementacji modelu Flexicurity w Polsce w kontekście rozwiązań prawnych
dotyczących podnoszenia kwalifikacji zawodowych
5.6. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
330 stron, Format: 16.0x23.0, oprawa miękka