Odnowa muzułmańska
z perspektywy propozycji Muhammada Asada na tle dyskursu o stanie świata islamu
Odnowa muzułmańska z perspektywy propozycji Muhammada Asada na tle dyskursu o stanie
świata islamu to monografia prezentująca postać i zapatrywania wybitnego myśliciela
wywodzącego się ze Lwowa i aktywnie uczestniczącego w ważnych przeobrażeniach świata
muzułmańskiego w XX wieku.
Autorka prezentuje poglądy Asada na tle debaty dotyczącej stanu współczesnego
świata islamu i jego wyznawców, toczonej wśród intelektualistów muzułmańskich.
Z perspektywy przemian w obrębie tej religii ewolucja myśli Asada, jego
zaangażowanie w odnowę muzułmańska oraz doświadczenia osoby wywodzącej się z
europejskiej cywilizacji stanowią nie tylko interesujący przyczynek do zagłębienia
się w jedna z najważniejszych dyskusji w obrębie współczesnej myśli muzułmańskiej,
ale także przykład postawy dialogu, widocznej w nadawanym mu przydomku – „europejski
dar dla islamu”.
Karolina Rak – arabistka, doktor nauk humanistycznych w zakresie
literaturoznawstwa, pracuje w Instytucie Bliskiego i Dalekiego Wschodu Uniwersytetu
Jagiellońskiego. Zajmuje się przemianami w islamie, ruchami odnowy muzułmańskiej oraz
zmianami we współczesnych społeczeństwach arabskich. W latach 2007–2008 przebywała
na stypendium na Uniwersytecie Jordańskim w Ammanie.
Wstęp 7
1. Koncepcja ruchów odnowy muzułmańskiej – wprowadzenie
13
1.1. Koncepcje odnowy w myśli islamu 13
1.2. Kwestia terminologii 17
1.3. O idei muzułmańskiego protestantyzmu 18
1.4. Charakterystyka ruchów odnowy w kontekście historycznym
22
1.5. Dyskurs odnowy myśli politycznej islamu i rola publikacji religijnych
w dyskusji 38
2. Muhammad Asad – konwertyta i myśliciel 41
2.1. Podróż do islamu – podteksty konwersji Asada 41
2.2. O duchowej przemianie 48
2.3. Muhammad Asad a kontekst odnowy 54
2.4. Ludzie na skraju. O intelektualnym zaangażowaniu zachodnich muzułmanów
64
3. Muzułmanie na rozdrożu 67
3.1. Stan gminy muzułmańskiej 67
3.2. Asad a dekadencja społeczeństw zachodnich 69
3.3. Harmonia w islamie jako jeden z paradygmatów religii
75
3.4. Miejsce islamu w społeczeństwie muzułmańskim 78
3.5. Upadek społeczeństw muzułmańskich 80
3.6. Cywilizacja rzeczy jako krytyka materializmu 86
3.7. Problem naśladownictwa i jurysprudencji 95
3.8. Muhammad Asad i jego propozycja reform 101
3.8. Kwestia edukacji 115
4. Asad i koncepcja państwa muzułmańskiego 117
4.1. Zachodni chaos i poszukiwanie wartości 117
4.2. Dlaczego potrzebujemy państwa muzułmańskiego? 118
4.3. Czym jest państwo muzułmańskie? 119
4.4. Cele państwa muzułmańskiego i zasady nim rządzące 126
4.5. Szariat jako podstawa ustawodawstwa 132
4.6. Obywatele państwa muzułmańskiego 133
4.7. Krytyka koncepcji państwa muzułmańskiego według Mu?ammada Asada
136
5. Egzegeza Świętej Księgi 139
5.1. O idei interpretowania Koranu 139
5.2. The Message of The Qur’an jako przekład Koranu dla „ludzi, którzy myślą”
143
5.3. Język tłumaczenia Asada 148
5.4. Alegoryczny przekład Koranu Mu?ammada Asada 157
5.5. Interpretacje cudów 161
Podsumowanie 165
Muhammad Asad jako człowiek pogranicza 165
Muhammad Asad jako autor muzułmańskiego środka 169
Bibliografia 175