W poszukiwaniu uniwersytetu idealnego
„Współczesny uniwersytet rozwojowy musi być powiązany z państwem i biznesem w
ramach partnerstwa, ale jednocześnie musi być od nich niezależny. Uczelnia nie może
stać się zarówno urzędem państwowym, jak i przedsiębiorstwem. Dlatego też powinna
korzystać z różnych źródeł finansowania, pamiętając o tym, że żadne z nich nie
może mieć pozycji jednoznacznie dominującej, tak jak jest to obecnie w Polsce. Misja
uniwersytetu liberalno-przedsiębiorczego to prowadzenie służących społeczeństwu
badań naukowych oraz świadczenie usług edukacyjnych poprzez przesyłanie prawdziwej
wiedzy tworzonej przez uniwersytety i inne jednostki badawcze do otoczenia, do
interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych uczelni. Szkoła wyższa, pełniąc bardzo
ważną funkcję kulturotwórczą, powinna służyć społeczeństwu, brać udział w
rozwiązywaniu problemów społecznych i ponosić społeczną odpowiedzialność w ramach
służby publicznej w kraju i na świecie. Zrównoważony rozwój polskiego uniwersytetu
nie ma granic, musi mieć charakter międzynarodowy i dokonywać się w przestrzeni kraju,
Europy i świata współczesnego w ramach rozwijającej się integracji europejskiej i
postępującej globalizacji. W ostatnich dziesięciu latach Uniwersytet Jagielloński
stał się bardzo liczącym się ośrodkiem badań nad funkcjonowaniem, rozwojem i
zarządzaniem szkołami wyższymi, uznawanym w kraju i za granicą. Jednocześnie UJ jest
nie tylko najstarszym i najbardziej szacownym uniwersytetem w Polsce, ale także należy
do najmocniej zaangażowanych spośród polskich uczelni w realizację projakościowej
restrukturyzacji funkcjonowania, w tym zarządzania oraz doskonalenia, procesu
dydaktycznego i rozwoju badań naukowych. Na uwagę zasługują też jego osiągnięcia w
realizacji tzw. trzeciej misji. Oczywiście wiele jest jeszcze do poprawienia i
udoskonalenia, dlatego prowadzone są liczne badania, organizowane konferencje i seminaria
naukowe. W UJ rozwijana jest twórcza, interdyscyplinarna, nieskrępowana ogólnopolska
dyskusja w poszukiwaniu prawdy na temat funkcjonowania szkół wyższych, czego
przykładem jest niniejsza monografia”.
autor Tadeusz Wawak – fragment monografii
WPROWADZENIE 1
1. PROJEKTY UNIWERSYTETU I ICH REALIZACJA
1.1. Tadeusz Wawak, Uniwersytet na rozdrożu
1.2. Karolina Kukla, Przemiany polskiego szkolnictwa wyższego: uniwersytet
klasyczny czy przedsiębiorczy?
1.3. Magdalena Dobrzyńska, Governance a uniwersytet trzeciej generacji na
przykładzie Wielkiej Brytanii
1.4. Kinga Anna Gajda, Social Task of University – Intercultural Teaching
1.5. Anna Jurowska, Małgorzata Krzeczkowska, Wojciech Piekoszewski, Kamil Jurowski, Wybrane
aspekty procesu bolońskiego w Polsce na przykładzie Uniwersytetu Jagiellońskiego w
Krakowie
2. POTRZEBY I OCZEKIWANIA SPOŁECZNE
2.1. Przemysław Hensel, Potrzeby społeczne a wymogi instytucjonalne:
uniwersytet jako produkt sprzecznych oczekiwań
2.2. Jerzy Rosiński, Uniwersytet marzeń – czy pokolenie milenium marzy o
uniwersytecie?
2.3. Marta Tutko, Potrzeby interesariuszy zewnętrznych uczelni a strategia
rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce
2.4. Magdalena Harasimowicz, Uniwersytet idealny dla prosumenta. Refleksje nad
nowymi możliwościami zaangażowania studenta w tworzenie rzeczywistości uniwersyteckiej
3. WYBRANE RELACJE UNIWERSYTETU Z OTOCZENIEM
3.1. Paulina Malesa, Kształcenie elit w Polsce – możliwe czy utopijne?
3.2. Marta Jaksender, Robert Zakrzewski, Lech Leszczyński, Czynniki wpływające
na wybór uniwersytetu i form promocji – wyniki badań
3.3. Marta Natalia Mazur, Specyfika marketingu na rynku usług edukacyjnych
3.4. Tomasz Aleksandrowicz, Relacje uniwersytetu i społeczności lokalnych w
mediach społecznościowych. Analiza stron profilowych w serwisie Facebook dla pięciu
największych polskich uniwersytetów w 2014 roku
203 strony, Format: 16.5x24.0cm, oprawa twarda