Zarządzanie międzynarodowe i internacjonalizacja przedsiębiorstw
Teoria i praktyka
Książka oparta jest na analizie teoretycznej i badaniach praktycznych.
Zasadniczą treścią książki są opis i analiza zarządzania międzynarodowego w
kontekście internacjonalizacji organizacji i gospodarki.
Autorzy wychodzą poza konwencjonalny opis, dodając nowe zagadnienia i wątki,
podkreślając zwłaszcza rosnącą rolę kapitału ludzkiego w zarządzaniu
organizacjami.
Analiza teoretyczna dotyczy problemów zarządzania przedsiębiorstwem
międzynarodowym; głównie obszarów zarzadzania finansowego, kadrowego, zarządzania
kulturą i społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstw.
Analiza praktyczna oparta jest na badaniach przeprowadzonych w polskich mikro, małych
i średnich przedsiębiorstwach, dotyczących ich skłonności do internacjonalizacji,
strategii i dróg internacjonalizacji, także motywów i barier w analizowanym procesie.
Oparcie książki na wynikach przeprowadzonych badań, także zamieszczenie studiów
przypadków, daje możliwość konfrontacji dróg internacjonalizacji polskich mikro, małych
i średnich przedsiębiorstw ze znanymi w świecie modelami.
Wstęp 9
1
Beata Glinkowska
Procesy internacjonalizacji przedsiębiorstw 11
1.1. Geneza i rys historyczny 11
1.2. Teoretyczne aspekty procesu internacjonalizacji przedsiębiorstw 15
1.3. Definicje i istota procesu internacjonalizacji 20
1.4. Modele internacjonalizacji przedsiębiorstw 25
1.5. Motywy i bariery w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstw 50
1.6. Reasumpcja 58
2
Beata Glinkowska
Przedsiębiorstwo międzynarodowe w procesie internacjonalizacji 61
2.1. Definicje i istota 61
2.2. Formy i aspekty organizacyjno-prawne przedsiębiorstw międzynarodowych 67
2.3. Reasumpcja 86
3
Bogusław Kaczmarek
Podstawy zarządzania międzynarodowego 89
3.1. Zarządzanie międzynarodowe – zagadnienia ogólne 89
3.2. Teoretyczne podstawy i problemy zarządzania międzynarodowego 98
3.3. Wymiary zarządzania międzynarodowego 111
3.3.1. Wymiar kulturowy zarzadzania międzynarodowego 113
3.3.2. Zarzadzanie międzykulturowe 121
3.3.3. Etyka w przedsiębiorstwach międzynarodowych 135
3.4. Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach międzynarodowych – wybrane
elementy 139
3.5. Zarządzanie finansami w przedsiębiorstwach międzynarodowych – istota i elementy
składowe rynku finansowego 164
3.5.1. Specyfika zarządzania finansowego w przedsiębiorstwach międzynarodowych 164
3.6. Wybrane elementy nadzoru właścicielskiego w przedsiębiorstwach międzynarodowych
(corporate governance) 173
3.7. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw międzynarodowych 178
3.8. Reasumpcja 185
4
Beata Glinkowska
Procesy internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw 187
4.1. Wpływ internacjonalizacji na strukturę organizacyjną przedsiębiorstw 187
4.2. Strategie i formy internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw 198
4.3. Studia przypadków internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw 212
4.3.1. Motywy i bariery internacjonalizacji przedsiębiorstw 212
4.3.2. Przykłady firm – analiza 222
4.4. Modele internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w praktyce 243
4.5. Budowanie relacji polskich przedsiębiorstw z partnerami zagranicznymi 247
4.6. Internacjonalizacja przedsiębiorstw z sektora MSP – kierunki rozwoju 255
4.7. Reasumpcja 262
Zakończenie 265
Bibliografia 267
International Management and Internationalization of Enterprises. Theory and Practice
(Summary) 285
Spis tabel 286
Spis rysunków i wykresów 288
Informacja o autorach 289
290 stron, Format: 16.5x24.5cm, oprawa miękka