ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 45.59 43,31   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

INKLUZJA CZY ILUZJA? PRAKTYKI CAŁOŻYCIOWEGO UCZENIA SIĘ W MODELACH INTERWENCJI SPOŁECZNYCH


PLUSKOTA A.

wydawnictwo: WYD UMK , rok wydania 2015, wydanie I

cena netto: 45.59 Twoja cena  43,31 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Inkluzja czy iluzja?

Praktyki całożyciowego uczenia się w modelach interwencji społecznych


Recenzowana książka prezentuje koncepcyjnie dopracowany i spójny model zmiany społecznej na poziomie lokalnym, który może posłużyć jako instrument projektowania działań zorientowanych na upodmiotowienie jednostek, grup i zbiorowości zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem.

Odnosząc się krytycznie do dominującej obecnie praktyki interwencji kompensacyjnych i receptywnych działań pomocowych Autorka proponuje szerzej wykorzystywać edukację dorosłych w rozpoznawaniu zasobów tkwiących w środowisku i wykorzystywać je dla celów inkluzji społecznej. Książka autorstwa A. Pluskoty ma charakter interdyscyplinarny. Wyrasta z umiejętnego połączenia współczesnej wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej. Po opublikowaniu - jak prognozuję - stanie się ważną pozycją na liście lektur socjologów, psychologów społecznych, pedagogów i andragogów. Może być również stosowana w praktyce i stanowić teoretyczne wsparcie dla polityki społecznej wobec środowisk i zbiorowości zmarginalizowanych i zagrożonych społecznym wykluczeniem.

Z recenzji prof. dra hab. Mieczysława Malewskiego


Wstęp / 9

I. Rozwój idei całożyciowego uczenia się (lifelong learning) – zarys pola problemowego / 15
I.1. Istota trudności z dookreśleniem pojęcia całożyciowe uczenie się / 15
I.2. Idea i koncepcja całożyciowego uczenia się w literaturze przedmiotu oraz w dokumentach organizacji międzynarodowych / 23
1.3. Podsumowanie / 35

II. Implementacja koncepcji całożyciowego uczenia się w obszar praktyki społecznej – studium przypadku / 39
II.1. Opis programu badawczego oraz rozwiązań warsztatowych / 40
II.2. Opis i charakterystyka działalności badanych instytucji / 45
II.3. Skuteczność działań w praktyce całożyciowego uczenia się w świetle opinii przedstawicieli badanych instytucji pomocowych / 50
II.4. Problemy ograniczające działania pomocowe wsparte praktyką całożyciowego uczenia się / 53
II.5. Iluzja czy inkluzja? / 69
II.6. Podsumowanie / 75

III. Ramy konstrukcyjne projektów inkluzyjnych na obszarach wiejskich – model deficytów i model mocnych stron / 79
III.1. Idea całożyciowego uczenia się w modelu deficytów / 80
III.2. Model mocnych stron – próba przełamania ograniczeń modelu deficytów / 88
III.2.1. Perspektywa mocnych stron w praktyce społecznej – w pracy socjalnej / 89
III.2.2. Model mocnych stron w psychologii pozytywnej / 94
III.3. Podsumowanie / 112

IV. Empowerment jako podstawowa kategoria teoretyczna modelu zasobów / 115
IV.1. Poczucie kontroli jako kluczowa przesłanka koncepcji empowerment / 117
IV.2. W kierunku empowerment / 129
IV.3. Empowerment – korzenie konceptu / 133
IV.4. Empowerment – definicje / 139
IV.5. Od upełnomocnienia (empowerment) na poziomie jednostkowym do zmiany społecznej / 147
IV.6. Od modelu interwencji kompensacyjnych do interwencji upodmiotowiających / 153
IV.7. Podsumowanie / 159

V. Od społeczności ryzyka do społecznej odporności / 163
V.1. Kryzys jako przestrzeń budowania odporności / 164
V.2. Społeczności uczące się – czyli o uczeniu się w oparciu o zasoby wspólnoty / 179
V.3. Powrót do wspólnoty – czyli o wspólnocie jako przestrzeni zasobów / 183
V.4. Empowerment evaluation i facylitacja jako strategie uczenia się w oparciu o model zasobów / 190

Próba podsumowania – model zasobów ujęcie syntetyczne / 195

Spis literatury / 205
Spis rysunków / 225
Spis tabel / 227
Aneks / 229
Summary / 233


240 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022