|
NASŁUCHIWANIE HAŁASU AUDIOANTROPOLOGIA MIĘDZY EKSPRESJĄ A DOŚWIADCZENIEM
BRZOSTEK D. wydawnictwo: WYD UMK , rok wydania 2014, wydanie Icena netto: 43.20 Twoja cena 41,04 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Nasłuchiwanie hałasu
Audioantropologia między ekspresją a doświadczeniem
Książka ta ma dwa, bliźniacze, tematy: ekspresję i doświadczenie. Ma także dwoje
bohaterów: nasłuchujący podmiot i improwizację. Tym, co spaja przedstawioną tu
refleksję, jest audioantropologiczna perspektywa, pozwalająca odsłonić kulturowe
kryteria słuchania i improwizowania.
A jednak z wielu zgromadzonych tu opowieści wyłania się obraz kultury, w której „nikt
nie słucha” i „nikt nie improwizuje” – a może, poprawniej, „nikt słucha” i
„nikt improwizuje”. Czy jest bowiem „kimś” podmiot słuchania – wystawiany
nieustannie na pokusę fantazjowania i, ostatecznie, wydany na pastwę fantazmatów? Czy
jest „kimś” podmiot improwizujący, który czyni wiele, by stać się
samoorganizującym się procesem improwizowania?
Wstęp. Słysząc, słuchając, nasłuchując. O antropologii audialnej / 7
1. Kultura słuchania
Dyskretny szmer sensu. Wokół estetycznej waloryzacji szumu / 25
O czym szumią taśmy, albo co ujawnia się w nagraniach / 47
Nimfa zwana Echo / 59
Nasłuchiwanie Orientu. Marokańskie ścieżki dźwięków Jana Potockiego / 74
Przez ściany. O słuchaniu dźwięków dobiegających „spoza” / 85
Hałas jako opresja i przebudzenie. O dwóch incydentach „muzycznych” / 100
Szepty i wrzask. O straszeniu przez uszy / 109
Mroczny oddech pożądania, albo o ambiwalencji słyszanego / 133
Horyzont synestezji. O słuchaniu „pod wpływem” / 146
2. W stronę antropologii improwizacji
Rytuał i improwizacja / 167
Dźwięki niemożliwe i tożsamość wirtuoza / 186
Zaburzenie, błąd, improwizacja / 195
Kociokwik. Szaleństwo i ekspresja muzyczna / 203
Muzyka głupców czy święto ekstazy? / 218
Thymos Odysa. (Nie)obecność improwizatora / 227
W krainie intonarumori, czyli hałas nieinstrumentalny lub instrumenty hałasu / 233
Przekrzykiwanie. Improwizator w przestrzeni publicznej / 245
Patos hałasu i etos milczenia. Retoryka (swobodnej) improwizacji / 256
Zakończenie, czyli pauza / 265
Bibliografia / 267
Filmografia / 278
Fonografia / 280
Nota bibliograficzna / 283
284 strony, Format: 16.0x22.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|