|
WYCHOWANIE MORALNE WEDŁUG PEDAGOGIKI NEOTOMISTYCZNEJ
HOROWSKI J. wydawnictwo: WYD UMK , rok wydania 2015, wydanie Icena netto: 67.20 Twoja cena 63,84 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wychowanie moralne według pedagogiki neotomistycznej
Z Wprowadzenia do publikacji:
Pytanie o wychowanie moralne jest we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej
jednym z najważniejszych. Dlaczego jest ważne? Dlatego, że funkcjonujemy obecnie –
jak twierdzi Zygmunt Bauman – na rynku konsumenckim, który „przejął po biurokracji
z czasów późnej nowoczesności zadanie adiaforyzacji: usunięcia trucizny «bycia dla»
z powtórnego zastrzyku «bycia z»”, co w praktyce oznacza, że żyjemy „[w] świecie
jednostek zdanych na własny spryt, starających się wzajemnie przechytrzyć i prześcignąć”.
Nie trzeba zresztą być ani filozofem, ani socjologiem, aby dostrzec, że zasady
liberalnej ekonomii w jej negatywnym aspekcie przenoszone są na relacje międzyludzkie, w
których miejsce życzliwości, przyjaźni, troski o dobro innego człowieka zajmuje
rywalizacja i walka o dobro jedynie dla siebie. […]
[…] należy powiedzieć, że ponieważ przedmiotem niniejszych badań – ze względu na
ich metaprzedmiotowy charakter – są ujęcia wychowania moralnego, sformułowane w
ramach neotomistycznych poszukiwań istoty wychowania moralnego, dlatego w niniejszych
badaniach skorzystamy z hermeneutyki. Zastosowanie tej metody jest możliwe jednak nie dzięki
uczestnictwu autorów tekstów i ich interpretatora „w jednym duchu”, ale dzięki
temu, że zarówno nadawcy, jak i odbiorca poznają tę samą rzeczywistość. Ujęcia
neotomistyczne nie są zatem sprowadzane do idei, które zrodziły się w czyimś
intelekcie, ale są traktowane jako wyraz poznania, którego przedmiotem była istniejąca
rzeczywistość. Wykładnią prezentowanego tutaj stanowiska metodologicznego jest – jak
już wspomniałem – tytuł książki. Na początku roboczo zatytułowałem ją:
Wychowanie moralne w pedagogice neotomistycznej. W trakcie badań zauważyłem jednak, że
jest on nieadekwatny do realizowanego projektu. Traktuje on bowiem pedagogikę
neotomistyczną jako subiektywne ujęcie, jako jedną z wielu propozycji wychowania
moralnego, którą można zrozumieć dzięki „uczestnictwu w jednym duchu” z autorami
tekstów. Tymczasem w niniejszej pracy myśl neotomistyczna nie jest rozumiana jako
propozycja, idea, ale jako próba wyjaśniania rzeczywistości w jej istocie. Praca stara
się uporządkować osiągnięcia myślicieli filozofujących w myśl zasad Tomasza z
Akwinu, odnoszące się do poznania i wyjaśniania rzeczywistości wychowania moralnego.
Stąd przyimek «w» został zastąpiony przyimkiem «według».
430 stron, Format: 15.5x22.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|