ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

INSTRUMENTALIZACJA PRAWA KONKURENCJI UNII EUROPEJSKIEJ W OBLICZU KONSOLIDACJI SEKTORA TRANSPORTU LOTNICZEGO


KOCIUBIŃSKI J.

wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 154.80 Twoja cena  147,06 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Instrumentalizacja prawa konkurencji Unii Europejskiej w obliczu konsolidacji sektora transportu lotniczego


Przedmiotem badań w niniejszej monografii jest kwestia instrumentalizacji prawa konkurencji UE w sektorze transportu lotniczego.

Publikacja w sposób przejrzysty prezentuje zagadnienia związane z tematyką konsolidacji transportu lotniczego – począwszy od zagadnień terminologicznych, poprzez rozważania o polityce prawa konkurencji w kontekście interwencjonizmu państwowego w sektorze transportu lotniczego a skończywszy na wnioskach o charakterze de lege lata i de lege ferenda.

W niniejszej pracy szczególnie cenne są refleksje dotyczące stosowania reguł konkurencji, wynikających z prawa Unii Europejskiej, do lotniczych przewozów pasażerskich. Atutem publikacji jest również obszerny materiał źródłowy (zwłaszcza zagraniczny), a także aktualne piśmiennictwo i przykłady z praktyki orzeczniczej.

Całość dopełnia pogłębiona analiza procesów konsolidacyjnych, w tym zwrócenie uwagi na działania zagrażające skutecznej konkurencji na rynku transportu lotniczego oraz ograniczony wybór instrumentów prawa UE o charakterze ochronnym.

Monografia adresowana jest do szerokiego grona osób zainteresowanych problematyką prawa konkurencji w sektorze transportu lotniczego: zarówno do wykładowców, jak i studentów, doktorantów oraz przedstawicieli doktryny prawa konkurencji Unii Europejskiej i prawa lotniczego.


Wykaz skrótów
Bibliografia
Wykaz orzecznictwa
Wprowadzenie

Rozdział I. Zagadnienia systemowe
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Zagadnienia terminologiczne
I. Konkurencja a prawo konkurencji
II. Pasażerski transport lotniczy
III. Konsolidacja - pojęcie, zarys mechanizmu
§ 3. Prawo konkurencji - perspektywa teoretycznoprawna. Ramy koncepcyjne
I. Polityka prawa
II. Instrumentalny charakter prawa
III. Skuteczność prawa jako mechanizmu sterowania procesami gospodarczymi
IV. Prawo jako system autopojetyczny - ujęcie alternatywne
§ 4. Prawo konkurencji UE - perspektywa teleologiczna
I. Model prawa konkurencji UE
II. Cele prawa konkurencji UE
§ 5. Podsumowanie - perspektywa badawcza

Rozdział II. Uwarunkowania konsolidacji transportu lotniczego
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Rynek transportu lotniczego - perspektywa ekonomiczna
I. Zarys organizacji i ekonomiki transportu lotniczego
II. Popyt i podaż usług lotniczych
§ 3. Rynek transportu lotniczego - perspektywa prawa konkurencji
I. Rynek relewantny
II. Siła rynkowa
§ 4. Uwarunkowania prawne - ład rynkowy w sektorze transportu lotniczego
I. Państwo a rynek sektorze transportu lotniczego - geneza modelu regulacji
II. Globalny ład rynkowy sektora transportu lotniczego - od protekcjonizmu do liberalizacji
III. Prawne środowisko sektora transportu lotniczego w UE - model i zakres regulacji
IV. Prawo UE wobec doktryny "otwartego nieba"
V. Klauzula kontroli i własności
§ 5. Konsolidacja - geneza i dynamika procesu
I. Konsolidacja jako warunek ekspansji
II. Konsolidacja jako zarządzanie współzależnościami i gwarancja grupowego przetrwania
III. Skutki konsolidacji - wyzwania dla prawa konkurencji
§ 6. Podsumowanie

Rozdział III. Procesy konsolidacyjne - klasyfikacja prawna
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Konsolidacja właścicielska - koncentracja
I. Związek rozporządzenia Nr 139/2004 z klauzulą kontroli i własności
II. Łączenie się przedsiębiorstw
III. Przejmowanie kontroli nad przedsiębiorstwami
1. Kryterium skutecznej kontroli - przesłanki
2. Kontrola kolektywna a klauzula kontroli i własności
3. Ekspansja przewoźników z państw trzecich a możliwość niewykrytej koncentracji
4. Klauzula kontroli i własności w obliczu racjonalności współpracy przewoźników
5. Propozycja prewencyjnej kontroli nabywania niekontrolujących udziałów mniejszościowych
IV. Zakres zastosowania rozporządzenia Nr 139/2004 do koncentracji z udziałem linii lotniczych
1. Koncepcja wymiaru wspólnotowego (unijnego) - wyznacznik właściwości przedmiotowej
2. Alokacja obrotu a globalny zasięg działania przewoźników
3. Możliwość zastosowania rozporządzenia Nr 139/2004 wobec przewoźników z państw trzecich
§ 3. Konsolidacja niewłaścicielska - kooperacja linii lotniczych
I. Alianse w transporcie lotniczym
1. Formy współpracy między przewoźnikami - klasyfikacja w prawie konkurencji
2. Ocena istnienia ograniczenia konkurencji
II. Porozumienia joint venture - nowe formy współpracy
przewoźników
1. Joint venture jako kategoria prawna
2. Joint venture w prawie UE
3. Rozwój współpracy w ramach joint venture jako możliwa koncentracja
III. Globalny wymiar kooperacji - właściwość prawa konkurencji UE do badania międzynarodowej kooperacji między przewoźnikami
§ 4. Proces konsolidacji a pozycja dominująca
I. Pozycja dominująca w prawie UE
II. Kooperacja między przewoźnikami a grupowa pozycja dominująca
III. Zastosowanie art. 102 TFUE w transporcie lotniczym - zakres, ograniczenia
§ 5. Podsumowanie

Rozdział IV. Prawo i polityka prawa konkurencji UE wobec działań przewoźników
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Standardy oceny merytorycznej procesów konsolidacyjnych
I. Związek między oceną w trybie rozporządzenia 139/2004 a ogólnym prawem konkurencji
II. Ocena koncentracji
1. Nieskoordynowane skutki koncentracji
2. Skoordynowane skutki koncentracji
3. Zgodność koncentracji z rynkiem wewnętrznym - interpretacja przesłanek
III. Standard oceny kooperacji
§ 3. Elementy swoiste postępowań dotyczących transportu lotniczego
I. Wpływ na istniejącą konkurencję
II. Konsolidacja a wzrost efektywności przedsiębiorstw
III. Mechanizm wpływu na konsumentów - metodologia i standard oceny
§ 4. Środki zaradcze w prawie konkurencji
I. Taksonomia środków zaradczych
II. Standard stosowania środków zaradczych
III. Specyficzne remedia w transporcie lotniczym
1. Remedia slotowe
2. Dostęp do programów lojalnościowych i komputerowych systemów rezerwacji
3. Pozostałe remedia behawioralne
4. Możliwość podziału przewoźnika - kontrowersje
§ 5. Podsumowanie

Rozdział V. Prawo konkurencji UE wobec interwencjonizmu państwowego w sferze transportu lotniczego
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Pomoc publiczna w transporcie lotniczym
I. Pomoc publiczna i kontrola jej przyznawania w prawie UE - między polityką a ekonomią
II. Standard oceny wpływu pomocy publicznej na Rynek Wewnętrzny
§ 3. Wsparcie dla zagrożonych linii lotniczych
I. Pomoc ratunkowa i restrukturyzacyjna - ogólne zasady
II. Środki ograniczające konkurencje - zasady stosowania, długofalowe skutki
III. Wpływ pomocy dla przewoźnika w trudnej sytuacji finansowej na interes pasażerów
IV. Możliwość samodzielnego funkcjonowania na rynku beneficjenta pomocy ratunkowej i restrukturyzacyjnej - kontrowersje
§ 4. Konsolidacja a interes publiczny
I. Interes publiczny w transporcie lotniczym - perspektywa państw członkowskich
II. Obowiązek użyteczności publicznej w transporcie lotniczym w prawie UE
III. Rozwiązania w zakresie obowiązku użyteczności publicznej - między interesem publicznym a ukrytym protekcjonizmem
IV. Publiczne wsparcie dla portów lotniczych - implikacje w kontekście procesu konsolidacji
§ 5. Międzynarodowy aspekt kontroli subsydiowania linii lotniczych
I. Subsydiowanie a konkurencja - istota wyzwania prawnego
II. Rozwiązanie unilateralne - rozporządzenie Nr 868/2004
III. Rozwiązanie bilateralne - umowy międzynarodowe
§ 6. Podsumowanie

Zakończenie

Indeks rzeczowy


488 stron, Format: 15.5x21.5cm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022