ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 154.60 146,87   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

REJESTRY PUBLICZNE JAWNOŚĆ I INTEROPERACYJNOŚĆ


GRYSZCZYŃSKA A. RED.

wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 154.60 Twoja cena  146,87 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Rejestry publiczne

Jawność i interoperacyjność


Monografia ukazuje regulację jawności zasobów rejestrowych i jej ograniczeń oraz możliwości racjonalnego wykorzystania interoperacyjności elektronicznych rejestrów publicznych.

Uwzględniono w niej aktualne problemy wynikające z informatyzacji zasobów informacyjnych i stosowania środków komunikacji elektronicznej. Analizie poddano przepływ i wymianę danych między rejestrami, spełnianie przez rejestry i obsługujące je systemy teleinformatyczne minimalnych wymagań oraz zapewnianie zgodności z Krajowymi Ramami Interoperacyjności.

Przedstawiono wpływ, jaki na jawność formalną rejestru, prywatność podmiotów podlegających wpisowi i bezpieczeństwo publiczne wywiera związane z informatyzacją znoszenie barier technicznych i organizacyjnych dostępu, a także nowe możliwości agregacji i analizy danych, pozyskiwania ich celem ponownego wykorzystywania oraz wykorzystania metod Big data.

Ze względu na mnogość rejestrów i aktów prawnych, na których podstawie są prowadzone, różnorodność celów rejestrów, funkcji przez nie pełnionych, gromadzonych danych i zasad dostępu do nich, a także uwzględniając odmienny stopień ich informatyzacji wśród prezentowanych rejestrów znalazły się zarówno rejestry sądowe jak i administracyjne; zinformatyzowane i prowadzone w postaci papierowej; scentralizowane i zdecentralizowane; charakteryzujące się różnym zakresem realizacji zasady jawności formalnej, a także podlegające udostępnieniu on-line.

Monografia skierowana jest zarówno do prawników, administratywistów jak i informatyków, osób zatrudnionych w podmiotach prowadzących rejestry publiczne, odpowiedzialnych za informatyzację zasobów jak i użytkowników danych rejestrowych. Książka ta może być również wykorzystywana dla celów edukacyjnych.


Autorzy
Wykaz skrótów
Wykaz literatury

Część I. Jawność i interoperacyjność - zagadnienia ogólne

Rozdział I. Pojęcie i jawność rejestrów publicznych - uwagi wprowadzające
§1. Uwagi ogólne
§2. Pojęcie rejestru publicznego
§3. Funkcje rejestrów
§4. Jawność formalna rejestrów
§5. Wpływ na dostęp do danych rejestrowych ustawy o dostępie do informacji publicznej i ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego
§6. Podsumowanie i wnioski

Rozdział II. Jawność rejestrów publicznych w Niemczech
§1. Jawność, dostępność i ich ograniczenia
§2. Rejestry - podziały i charakterystyka
§3. Dostęp do danych rejestrów publicznych
§4. Podsumowanie

Rozdział III. Interoperacyjność rejestrów publicznych
§1. Uwagi ogólne
§2. Pojęcie i podstawy prawne interoperacyjnosci rejestrów publicznych
§3. Interoperacyjność a referencyjność rejestrów publicznych
§4. Aspekty architektoniczne zapewniania interoperacyjnosci
rejestrów publicznych
I. Wariant bezpośredni
II. Wariant z warstwą pośredniczącą
III. Konektory rejestrowe
IV. Centralny system pośredniczący
V. Uniwersalne usługi rejestrowe
§5. Podsumowanie i wnioski

Rozdział IV. Instrumenty usuwania sprzeczności między normami prawnymi i technicznymi należącymi do różnych systemów (europejskiego i krajowych)
§1. Uwagi wstępne
§2. Interoperacyjność rejestrów a normy
§3. Wzajemne uznawanie
§4. Obowiązek notyfikacji
§5. Harmonizacja techniczna
§6. Normy zharmonizowane
§7. Nowy pakiet legislacyjny (NLF)
§8. Podsumowanie i wnioski

Rozdział V. Problemy i perspektywy związane z funkcjonowaniem rejestrów publicznych
§1. Integracja rejestrów publicznych - zidentyfikowane problemy
§2. Rola bazy wiedzy o rejestrach publicznych w integracji rejestrów
§3. Rejestry publiczne - działania standaryzacyjne
I. Kontrola kontekstowa
II. Założenia dotyczące tabeli referencyjnej
III. Nadawanie kodu TERYT
1. Porównanie nazw miejscowości
2. Porównanie nazw ulic
3. Porównanie adresów mieszkań
IV. Przygotowanie środowiska i konfiguracja transformacji
§4. Integracja rejestrów publicznych - jak mogłoby być
I. Zarys koncepcji
II. Wstępna propozycja atrybutów krytycznych
III. Wybrane zagadnienia organizacyjne i proceduralne
IV. Wybrane założenia do wytycznych dla projektów informatycznych administracji publicznej

Rozdział VI. Wpływ regulacji prawnej interoperacyjności na bezpieczeństwo rejestrów publicznych

Rozdział VII. Wybrane aspekty bezpieczeństwa rejestrów publicznych kluczowych dla działania państwa
§1. Uwagi ogólne
§2. Wybrane metody ataków na zasoby informacyjne państwa
§3. Wybrane ryzyka dla przykładowych rejestrów publicznych
I. Centralna Ewidencja Ludności (PESEL)
II. Zakres gromadzonych danych
III. Udostępnianie danych
IV. Zagrożenia w kontekście powiązania z innymi systemami i udostępnianiem danych
V. Krajowy Rejestr Karny (KRK)
VI. Zakres gromadzonych danych
VII. Sposób przetwarzania i udostępniania danych
VIII. Zagrożenia w kontekście powiązania z innymi systemami i udostępnianiem danych
IX. Księgi Wieczyste i Nowa Księga Wieczysta (NKW)
X. Zagrożenia w kontekście powiązania z innymi systemami i udostępnianiem danych
§4. Podsumowanie i wnioski

Rozdział VIII. Informatyzacja rejestrów publicznych a bezpieczeństwo państwa
§1. Uwagi ogólne
§2. Informatyzacja rejestrów publicznych
§3. Ochrona elektronicznych zasobów informacyjnych państwa
§4. Podsumowanie i wnioski

Rozdział IX. Prawne problemy ponownego wykorzystania zasobów rejestrowych. Zagadnienia wybrane
§1. Uwagi ogólne
§2. Pojęcie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego
§3. Ponowne wykorzystywanie zasobów rejestrowych
§4. Wpływ ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego z zasobów rejestrowych na ochronę prywatności i danych osobowych
§5. Wpływ ponownego wykorzystywanie informacji publicznej z zasobów rejestrowych na bezpieczeństwo i obronność państwa
§6. Podsumowanie i wnioski

Rozdział X. Uwagi dotyczące modelu prowadzenia rejestrów publicznych w Polsce
§1. Uwagi ogólne
§2. Uwarunkowania prawne prowadzenia geodezyjno- kartograficznych rejestrów publicznych
§3. Uwarunkowania prawne prowadzenia zbiorów danych planistycznych
s4. Doświadczenia samorządu województwa mazowieckiego w modelowaniu danych przestrzennych
§5. Zagadnienie wprowadzania rozwiązań technicznych osiągania interoperacyjności zbiorów danych przestrzennych
§6. Problemy związane z brakiem systemowych rozwiązań modelu prowadzenia rejestrów publicznych oraz systemów teleinformatycznych dla administracji publicznej
§7. Oprogramowania używane do prowadzenia rejestru publicznego - ewidencji gruntów i budynków w województwie mazowieckim
§8. Rola administracji publicznej w kształtowaniu infrastruktury informacyjnej państwa
§9. Postulaty organizacyjnoprawne tworzenia infrastruktury informacji przestrzennej (prowadzenia rejestrów publicznych)

Część II. Jawność i interoperacyjność wybranych rejestrów publicznych

Rozdział XI. Jawność formalna ksiąg wieczystych w Polsce
§1. Uwagi ogólne
§2. Podstawy prawne prowadzenia i informatyzacji ksiąg wieczystych
§3. Stan informatyzacji ksiąg wieczystych
§4. Zakres gromadzonych przez organ rejestrowy danych
§5. Zasady udostępniania danych z ksiąg wieczystych
I. Wgląd do księgi wieczystej
II. Odpisy z dotychczasowych ksiąg wieczystych
III. Odpisy z elektronicznych ksiąg wieczystych
IV. Dostęp do akt księgi wieczystej i wydawanie odpisów dokumentów znajdujących się w aktach
V. Wyszukiwanie ksiąg wieczystych
VI. Pozyskiwanie danych przez ograny prowadzące kataster nieruchomości
§6. Ewolucja formalnej jawności ksiąg wieczystych. Postulaty de lege ferenda
§7. Podsumowanie i wnioski

Rozdział XII. Jawność formalna ksiąg wieczystych w Niemczech
§1. Uwagi ogólne
I. Stan, zakres oraz cel badań
II. Ustrój i reformy ksiąg wieczystych
III. Podstawy prawne jawności formalnej
§2. Konstytucyjny aspekt dostępności ksiąg wieczystych
I. Ochrona danych osobowych
II. Autonomia informacyjna jednostki
§3. Przesłanki dostępności
I. Uzasadniony interes
II. Zakres dowodowy
§4. Zakres jawności
I. Zakres dostępu do księgi wieczystej
II, Wgląd do spisów pomocniczych
III. Nowe uprawnienie notariusza
§5. Zagadnienia procesowe
§6 Wgląd na drodze administracyjnoprawnej
§7. Koszty
§8. Ocena

Rozdział XIII. Jawność formalna rejestru zastawów
§1. Uwagi ogólne
§2. Cel i funkcje rejestru
§3. Zakres gromadzonych przez organ rejestrowy danych
§4. Zasady udostępniania danych
§5. Stan informatyzacji i jego wpływ na jawność formalną rejestru
§6. Podsumowanie i wnioski

Rozdział XIV. Rejestr dzienników i czasopism
§1. Uwagi ogólne
§2. Cel prowadzenia rejestru i zakres gromadzonych danych
§3. Sankcje za brak rejestracji
§4. Dane podlegające udostępnieniu i ponownemu wykorzystaniu
§5. Podsumowanie i wnioski

Rozdział XV. Jawność formalna ewidencji partii politycznych
§1. Uwagi ogólne
§2. Ewidencja partii politycznych w świetle regulacji ustawy z 28.7.1990 r. o partiach politycznych
§3. Ewidencja partii politycznych w świetle regulacji ustawy z 27.6.1997 r. o partiach politycznych
I. Funkcje ewidencji partii politycznych
II. Zakres gromadzonych przez organ rejestrowy danych
III. Zasady udostępniania danych
§4. Podsumowanie i wnioski

Rozdział XVI. Interoperacyjność systemów teleinformatycznych, w których prowadzone są rejestry sądowe
§1. Uwagi ogólne
1. Rejestry wykorzystywane w postępowaniu sądowym
II. Rejestry sądowe a ustawa o informatyzacji
1. Obowiązki podmiotu prowadzącego rejestr publiczny
§2. Geneza regulacji prawnych dotyczących standardów dla systemów służących do realizacji zadań publicznych
§3. Interoperacyjność
I. Krajowe Ramy Interoperacyjności
§4. Zapewnienie poprawności wdrożenia systemu teleinformatycznego służącego do realizacji zadań publicznych
§5. Dostarczanie systemów teleinformatycznych, w których prowadzone są rejestry sądowe
§6. Wymiana danych pomiędzy systemem teleinformatycznym obsługującym księgi wieczyste a innymi rejestrami publicznymi
§7. Wymiana danych pomiędzy systemami teleinformatycznymi obsługującymi KRK i KRS
§8. Wymiana danych pomiędzy systemem teleinformatycznym, w którym prowadzony jest Rejestr Zastawów a innymi systemami teleinformatycznymi
§9. Odwołania do regulacji prawnych dotyczących interoperacyjności w aktach prawnych regulujących rejestry sądowe i KRK
I. Elektroniczne księgi wieczyste
1. Bezpośredni dostęp do Centralnej Bazy Danych Ksiąg
Wieczystych
2. Krajowy Rejestr Sądowy
II. Bezpośredni dostęp do Centralnej Bazy Danych Krajowego Rejestru Sądowego
§10. Specyfikacje istotnych warunków zamówienia na systemy teleinformatyczne obsługujące rejestry sądowe i KRK
§11. Wnioski de legę lata i postulaty de legę ferenda

Rozdział XVII. Zasady udostępniania danych z katastru nieruchomości w Niemczech
§1. Kompetencje ustawodawcze w odniesieniu do geodezji i katastru nieruchomości
I. Kompetencje ustawodawcze w odniesieniu do materii geodezyjnej
II. Kompetencje ustawodawcze w odniesieniu do katastru nieruchomości. Charakterystyka ustaw katastralnych
§2. Pojęcie katastru nieruchomości w języku i prawie niemieckim
I. Pojęcie katastru
II. Pojęcie nieruchomości i gruntu w prawie niemieckim
III. Pojęcie i funkcje katastru nieruchomości
1. Pojęcie katastru nieruchomości
2. Funkcje katastru nieruchomości
§3. Dostęp do danych w katastrze nieruchomości
I. Organizacja katastru nieruchomości
II. Dane zawarte w katastrze nieruchomości
III. Dostęp do danych katastralnych
1. Warunki używania danych w Dolnej Saksonii - przykład.
§4. podsumowanie i wnioski

Rozdział XVIII. Interoperacyjność zbiorów informacji O nieruchomościach w Polsce
§1. Uwagi ogólne
§2. Kataster nieruchomości w świetle interoperacyjności
I. Podstawowe aspekty prawne i organizacyjne katastru nieruchomości
II. Kataster nieruchomości jako element krajowej infrastruktury informacji przestrzennej
III. Omówienie jakości danych katastralnych
IV. Problematyka obowiązujących formatów wymiany danych ewidencyjnych
§3. Zależności pomiędzy katastrem nieruchomości a bazami danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego
§4. Zależności pomiędzy katastrem nieruchomości a księgami wieczystymi
I. Relacje prawne pomiędzy katastrem nieruchomości
a systemem ksiąg wieczystych
II. Aspekt organizacyjny integracji pomiędzy katastrem
nieruchomości a systemem ksiąg wieczystych
III. Rozbieżności pomiędzy strukturą danych katastralnych i wieczysto księgowych i propozycja sposobu rozwiązania SOA
§5. Podsumowanie i wnioski

Rozdział XIX. Jawność i interoperacyjność rejestrów tworzących System Rejestrów Państwowych
§1. Uwagi ogólne
§2. Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności PESEL
I. Historia Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności
II. Zakres podmiotowy i przedmiotowy Powszechnego
Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności
III. Numer PESEL
IV. Jawność danych zgromadzonych w rejestrze PESEL
§3. Rejestr Dowodów Osobistych
I. Podstawy prawne Rejestru Dowodów Osobistych
II. Dane zgromadzone w Rejestrze Dowodów Osobistych
III. Jawność danych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych
§4. Rejestr stanu cywilnego
I. Elektroniczna rejestracja aktów stanu cywilnego
II. Zasady rejestracji aktów stanu cywilnego
III. Przeniesienie danych do rejestru stanu cywilnego
IV. Jawność danych zgromadzonych w rejestrze stanu cywilnego .
§5. Interoperacyjność PESEL, Rejestru Dowodów Osobistych i rejestru stanu cywilnego
§6. Podsumowanie i wnioski

Rozdział XX. Rejestry farmaceutyczne i monitorowanie obrotu produktami leczniczymi
§1. Uwagi ogólne
§2. Geneza problemu braku dostępności leków i próby przeciwdziałania za pomocą narzędzi o wyłącznie administracyjnoprawnym charakterze
§3. Brak dostępności leków a interpretacja dotycząca zasięgu terytorialnego urzędowej ceny zbytu
§4. Wymuszający charakter przepisów o urzędowej cenie zbytu
§5. Postulaty de legę ferenda
§6. Podsumowanie i wnioski

Rozdział XXI. Analiza dostępności danych zawartych w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą

Rozdział XXII. Ogólnokrajowy rejestr zbiorów danych osobowych oraz ogólnokrajowy rejestr administratorów bezpieczeństwa informacji
§1. Uwagi ogólne
§2. Obowiązek zgłaszania operacji przetwarzania danych osobowych w prawie UE
I. Obowiązki w świetle dyrektywy 95/46/WE
II. Obowiązki w świetle ogólnego rozporządzenia o ochronie danych
§3. Ogólnokrajowy rejestr zbiorów danych osobowych
§4. Ogólnokrajowy rejestr administratorów bezpieczeństwa informacji
§5. Podsumowanie i wnioski

Rozdział XXIII. Rejestr zabytków
§1. Uwagi ogólne
§2. Ewolucja rejestru zabytków
§3. Cel i funkcje rejestru zabytków
§4. Wpis i skreślenie z rejestru
§5. Struktura rejestru
§6. Jawność i dostęp do danych
§7. Podsumowanie i wnioski

Rozdział XXIV. Rejestry publiczne wykorzystywane przez organy odpowiedzialne za wykrywanie i przeciwdziałanie przestępczości
§1. Uwagi ogólne
§2. Wykorzystanie zasobów danych
I. Podstawowe zasoby danych
1. Centralna Ewidencja Ludności
2. Krajowy Rejestr Sądowy
3. Monitor Sądowy i Gospodarczy
4. Rejestr Gospodarki Narodowej
5. Księgi wieczyste
6. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
7. Centralna Ewidencja Pojazdów
8. Centralna Ewidencja Kierowców
II. Zasoby informacyjne Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
III. Krajowy Rejestr Karny
IV. Krajowa Ewidencja Podatników
V. Bazy danych Służby Celnej
VI. System Informacyjny Schengen
VII. Wizowy System Informacyjny
VIII. Zasoby wykorzystywane przez Generalnego Inspektora
Informacji Finansowej
§3. Zmiana podejścia do wykorzystywania publicznych zasobów danych
§4. Podsumowanie i wnioski

Postulaty dotyczące jawności rejestrów publicznych i jej ograniczeń
Postulaty dotyczące interoperacyjności rejestrów publicznych
Summary
Indeks rzeczowy


666 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022