ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 118.80 112,86   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI W DOBIE OCZEKIWAŃ SPOŁECZNYCH CZĘŚĆ II. ZARZĄDZANIE I EKONOMIA


BANASIK P. SOBIECKI R. RED.

wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 118.80 Twoja cena  112,86 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Wymiar sprawiedliwości w dobie oczekiwań społecznych

Część II. Zarządzanie i Ekonomia


Interesariusze wymiaru sprawiedliwości, a w szczególności społeczeństwo, pojedynczy obywatele czy przedsiębiorcy mają prawo oczekiwać sprawnego, w tym efektywnego wymierzania sprawiedliwości. Efektywność ekonomiczna czy też organizacyjna to podstawowe pojęcia w ekonomii i zarządzaniu. Stąd też w drugiej części publikacji „Wymiar sprawiedliwości w dobie oczekiwań społecznych” dokonano analizy sądownictwa z perspektywy ekonomicznej i zarządczej.

Sprawnie działający wymiar sprawiedliwości w skali mikro, mezo czy makro odgrywa szczególną rolę w obrocie gospodarczym. Pewność obrotu gospodarczego wprost zależy od jego sprawności. Nie bez znaczenia jest również zależność pomiędzy sprawnie działającym sądownictwem a ograniczaniem niepewności w obrocie gospodarczym. Sposób prowadzenia dyskursu oraz formułowane wnioski są wyrazem przekonań autorów, co do prawidłowego kierunku zaproponowanych rozwiązań. Są zarazem zaproszeniem do szerszej dyskusji nad pojmowaniem wymiaru sprawiedliwości, rolą sądów i orzekających w nich sędziów.

Fragment z recenzji:

Opracowane przez autorów dzieło nosi walor interdyscyplinarny. Wskazują na to zarówno poruszane kwestie, jak skład autorów poszczególnych rozdziałów, kładących w swych opracowaniach nacisk na różne aspekty głównego tematu, ale zawsze w nawiązaniu do dyscypliny, jaką uprawiają. Dzięki temu, udało się w opracowaniu osiągnąć efekt, jaki sobie wstępnie postawiono, a mianowicie: w szerokim zakresie przedstawiono aktualny stan wiedzy o funkcjonowaniu wymiaru sprawiedliwości pod względem zarządczym, finansowym oraz społecznym.

prof. dr hab. Ewa Grzegorzewska-Mischka


Wprowadzenie
Wykaz skrótów
Wykaz wybranej literatury

Część I. Zarządzanie - sprawność organizacyjna

Rozdział I. Przesłanki i uwarunkowania nowoczesnego zarządzania - implikacje dla wymiaru sprawiedliwości (Barbara Bojewska)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Znaczenie i uwarunkowania organizacji nowoczesnej
§ 3. Uwarunkowania nowoczesnego zarządzania
§ 4. Nowoczesne zarządzanie na przykładzie organizacji sieciowej
§ 5. Podsumowanie

Rozdział II. Zaangażowanie społeczne a oczekiwania interesariuszy wymiaru sprawiedliwości (Przemysław Banasik)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Sąd zaangażowany społecznie a zaangażowany społecznie wymiar sprawiedliwości
§ 3. Interesariusze sądu społecznie zaangażowanego
§ 4. Koncepcje i instrumenty służące budowie zaangażowania społecznego sądów
§ 5. Podsumowanie

Rozdział III. Transformacja wymiaru sprawiedliwości w kierunku organizacji otwartej (Barbara Dobiegała-Korona)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Istota organizacji otwartej
§ 3. Identyfikacja interesariuszy i oczekiwanych przez nich wartości
§ 4. Wartości i cele odbiorców (konsumentów) usług obszaru sprawiedliwości
§ 5. Wartości i cele inwestorów z obszaru sprawiedliwości
§ 6. Wartości i cele pracowników obszaru sprawiedliwości
§ 7. Wartości i cele społeczności lokalnej
§ 8. Podsumowanie

Rozdział IV. Sąd jako organizacja ucząca się w dobie oczekiwań społecznych (Łukasz Sienkiewicz)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Koncepcja organizacji uczącej się
I. Cechy organizacji uczącej się
II. Organizacja ucząca się w sektorze publicznym
III. Organizacja ucząca się a zarządzanie pracownikami
1. Generowanie wiedzy przez pracowników
2. Przemiana wiedzy ukrytej w jawną
3. Dzielenie się wiedzą
§ 3. Narzędzia zarządcze wspierające proces uczenia się organizacji
I. Koncepcja benchlearningu
II. Balanced Scorecard i zarządzanie jakością
III. Profile kompetencyjne w organizacji uczącej się
IV. Narzędzia diagnostyczne
§ 4. Podsumowanie

Rozdział V. Propozycja benchmarkingu sieci współpracy organizacji wymiaru sprawiedliwości (Sylwia Morawska, Joanna Kuczewska)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Benchmarking - metoda poprawy efektywności organizacji
§ 3. Sieć współpracy organizacji wymiaru sprawiedliwości
§ 4. EFQM Business Excellence Model - narzędzie samooceny w dążeniu do doskonałości
§ 5. Podsumowanie

Rozdział VI. Benchmarking w badaniach nad kulturą organizacyjną w sądownictwie (Jakub Brdulak)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Kultura organizacyjna w organizacji
§ 3. Benchmarking
§ 4. Badania kultury organizacyjnej w sądownictwie - założenia
§ 5. Wyniki badań dla sekcji A - poziom satysfakcji pracowników
§ 6. Podsumowanie

Rozdział VII. Innowacje zarządcze w wymiarze sprawiedliwości w dostosowaniu do potrzeb społeczeństwa (Agnieszka A. Szpitter)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Potrzeby społeczeństwa jako wytyczne do budowania strategii działania wymiaru sprawiedliwości
§ 3. Zastosowanie fraktalnego modelu tercji organizacji do strategii modernizacji przestrzeni sprawiedliwości
§ 4. Biuro obsługi interesanta jako innowacja zarządcza w wymiarze sprawiedliwości - case study
§ 5. Podsumowanie

Rozdział VIII. Pomiar dokonań w systemie sądownictwa w Polsce (Bartłomiej Nita)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Geneza i istota zrównoważonej karty wyników
§ 3. Zrównoważona karta wyników w sądownictwie
§ 4. Pomiar wartości usług publicznych w systemie sądownictwa
§ 5. Podsumowanie

Rozdział IX. Wizerunek przestrzeni wymiaru sprawiedliwości - perspektywa wewnętrzna - wyniki badań (Katarzyna Majchrzak)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Wizerunek organizacji - istota koncepcji
§ 3. Cel badania
§ 4. Grupa badawcza
§ 5. Postrzeganie przestrzeni wymiaru sprawiedliwości - wyniki badań (ogółem)
§ 6. Postrzeganie przestrzeni wymiaru sprawiedliwości - wyniki badań w podziale na stanowiska pracy, staż pracy, miejsce pracy, płeć
I. Stanowisko pracy
II. Miejsce pracy
III. Płeć
IV. Staż pracy
§ 7. Interesariusze wymiaru sprawiedliwości
§ 8. Tożsamość wymiaru sprawiedliwości
§ 9. Podsumowanie

Część II. Ekonomia - efektywność

Rozdział X. Ryzyko zmian prawa w kontekście oczekiwań społecznych (Agata Adamska)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Oczekiwania społeczne - efemeryczna podstawa kształtowania prawa
§ 3. Kwestia dopasowania prawa do oczekiwań społecznych
§ 4. Ryzyko zmian prawa jako zagrożenie dla jego implementacji
§ 5. Podsumowanie

Rozdział XI. Oczekiwania przedsiębiorców odnośnie minimalizowania ryzyka prawnego (niepewności prawnej) (Piotr Dominiak)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Problemy definicyjne
§ 3. Oczekiwania minimalizacji ryzyka prawnego przez przedsiębiorców w świetle badań i doświadczeń
I. Oczekiwania dotyczące procesu stanowienia prawa
II. Oczekiwania dotyczące procesu stosowania prawa
III. Oczekiwania dotyczące procesu egzekwowania prawa
§ 4. Podsumowanie

Rozdział XII. Organizacja wymiaru sprawiedliwości a poziom kapitału społecznego - wzajemne oddziaływanie instytucji formalnych i nieformalnych (Bartosz Pilitowski, Stanisław Burdziej)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Kapitał społeczny i zaufanie - kwestie terminologiczne
§ 3. Dynamiczne ujęcie legitymizacji
§ 4. Związek działań instytucji z poziomem jej legitymizacji w społeczeństwie
§ 5. Instytucje formalne i nieformalne - wyniki badań własnych
§ 6. Kontakt z sądem jako forma edukacji prawnej
§ 7. Budowanie kapitału społecznego w praktyce
§ 8. Podsumowanie

Rozdział XIII. Zmiana instytucjonalnych oczekiwań wobec wymiaru sprawiedliwości (Przemysław Hensel)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Reprodukcja instytucji i logiki instytucjonalne
§ 3. Zmiana oczekiwań wobec wymiaru sprawiedliwości
§ 4. Podsumowanie

Rozdział XIV. Koncepcja badania i analizy efektywności sądów powszechnych (Zbigniew Krysiak, Tomasz Strąk)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Przesłanki i uwarunkowania efektywności działania sądów
§ 3. Charakterystyka usług realizowanych przez sądy powszechne
§ 4. Model oceny efektywności sądów
§ 5. Mierniki efektywności sądów ich analiza i symulacja metodą Monte Carlo
§ 6. Podsumowanie

Rozdział XV. Uwagi wprowadzające dotyczące wybranych uwarunkowań racjonalności wydatkowania środków publicznych w kontekście funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości z perspektywy nauk ekonomicznych (Marcin Wojtysiak-Kotlarski)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Dyskusja wokół terminu "racjonalność"
§ 3. Rola państwa w gospodarce jako kontekst dla funkcjonowania sądownictwa
§ 4. Wstępne uwagi odnośnie do wyzwań dla funkcjonowania systemu sądowniczego w Polsce
§ 5. Podsumowanie

Rozdział XVI. Niezależność sądownictwa - czy tego oczekuje gospodarka? Przykład krajów postsocjalistycznych (Katarzyna Metelska-Szaniawska)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Niezależność sądownictwa a gospodarka - teoretyczne podstawy zależności
§ 3. Pomiar niezależności sądownictwa
§ 4. Badanie empiryczne znaczenia niezależności sądownictwa konstytucyjnego w krajach postsocjalistycznych
§ 5. Podsumowanie


264 strony, Format: 17.0x24.5cm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022