Społeczne konteksty edukacji
Tropy Przybliżenia Aplikacje
Aktualna wiedza o edukacji obejmuje nie tylko intelektualne wytwory pedagogiki jako
dyscypliny naukowej, ale także różne formy szeroko rozumianej praktyki edukacyjnej, które
wciąż są dokonywane w pedagogiach. Stąd, używając pojęcia edukacja, obejmuje się
nim zwykle ogół oddziaływań służących formowaniu się całokształtu zdolności
życiowych człowieka, przez co do jego zakresu włącza się nie tylko procesy
intencjonalnie zorganizowanego wychowania i kształcenia w instytucjach systemu
oświatowego, ale także te procesy i działania, które odnosząc się do całej
osobowości jednostki, występują w środowisku rodzinnym, rówieśniczym, zawodowym,
przekazu informacji i kultury czy – czyniąc wypowiedź kompletną – w szeroko
rozumianym społeczeństwie zorganizowanym i zinstytucjonalizowanym.
Z tego powodu niniejsza monografia jest swoistym zaproszeniem do refleksji właśnie o
szeroko rozumianych społecznych kontekstach edukacji. W dyskusji udział wzięli Autorzy,
którzy ukazując rozumienie właściwe reprezentowanej przez siebie profesji i dyscypliny
naukowej, współtworzą – co właśnie wydaje się cenne – interdyscyplinarną
płaszczyznę myślenia o teorii i praktyce edukacji. I mimo że tom zawiera 15 różnorodnych
w swej formie tekstów, to wszystkie je łączy podtytuł książki: Tropy –
Przybliżenia – Aplikacje, który przez swoiste dopełnienie spina całość wspólną
klamrą integralności.
Wprowadzenie . 5
Agnieszka Próchniak
Postawa studentów wobec społecznie odpowiedzialnej konsumpcji .11
Małgorzata Kowalewska
Slow food jako międzynarodowy ruch społeczny 30
Laura Koba
Prawa człowieka – problemy w zmieniającej się rzeczywistości polskiej 42
Marta Gliniecka
Współczesne obrazy filmowe: od naiwnej mitologizacji ku promowaniu wartości społecznych
54
Bartosz Murawski
Oblicza bezprawia. Filmowe wizje polskiej rzeczywistości kryminalnej po 1989 r.
.69
Herbert Zoglowek
Living in the nature – learning in the nature. Experiental learning: a nature
based pedagogical concept 78
Małgorzata Jarecka-Żyluk
Społeczne przestrzenie edukacyjne .94
Katarzyna Wiłucka-Haczkowska
Włączanie środowiska w realizację celów terapeutycznych, wychowawczych i
dydaktycznych w szkole przyszpitalnej w Słupsku .104
Justyna Ratkowska-Pasikowska
Peregrynacje wokół myśli A. S. Neilla. Summerhill z seksualnością w tle
120
Marta Anna Sałapata
O pedagogu i (nie)podejmowaniu działania, czyli pytanie o to, co jest trudnego w
sytuacjach trudnych. Refleksja pierwsza .132
Tomasz Dobrowolski
Nauczyciel wczesnej edukacji jako inicjator działań prospołecznych 144
Grzegorz Piekarski
Woluntaryzm działania w przestrzeni wolontariatu społecznego jako współczesne
oblicze banalizacji dobra .156
Przemysław Kaca
Tekst hip-hopowy jako prospołeczna wartość dla polskiej młodzieży 171
Irena Figurska
Zarządzanie pracownikami wiedzy – przedmiotowe czy godnościowe? .185
Sławomir Pasikowski
Percepcja akademickiego biura karier . Pomiędzy ideą instytucjonalnego wsparcia
a ryzykiem zaniedbania 204
Noty o autorach
226 stron, Format: 16.0x22.0cm, oprawa miękka