|
HISTORIA KLASYCZNEJ FILOZOFII INDYJSKIEJ CZĘŚĆ TRZECIA: SZKOŁY NIEBRAMIŃSKIE ADŻIWIKIZM I DŻINIZM.
BALCEROWICZ P. wydawnictwo: DIALOG , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 59.70 Twoja cena 56,72 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Historia klasycznej filozofii indyjskiej
Część trzecia: szkoły niebramińskie - adżiwikizm i dżinizm.
Założeniem wielotomowej Historii klasycznej filozofii indyjskiej jest całościowe
przedstawienie wszystkich nurtów filozoficznych i prądów intelektualnych w Indiach w
okresie klasycznym, tj. od II w. do najazdu muzułmańskiego, na tle koncepcji
filozoficznych formułowanych na Zachodzie.
Niniejszy tom ukazuje w sposób systematyczny rozwój dwóch niezwykle ważnych, acz
bardzo mało znanych filozoficznych indyjskich systemów niebramińskich: adżiwikizmu i
dżinizmu.
Te starsze niż buddyzm tradycje, poza aspektem religijnym, wypracowały także
bogatą myśl filozoficzną. Adżiwikowie sformułowali doktrynę skrajnego determinizmu i
bezkompromisowej etyki opartej na całkowitym zakazie krzywdzenia istot żywych,
praktykując jednocześnie skrajne formy ascezy. Podobne zasady moralne propagowane przez
dżinistów, takie jak niekrzywdzenie czy wegetarianizm, w dużym stopniu wpłynęły na
Indie. Te dwie tradycje wypracowały także niezwykle rozbudowaną filozofię języka,
system logiczny, metodę analizy semantycznej, które stanowią jedną z najciekawszych
propozycji filozoficznych, jakie kiedykolwiek wydały Indie.
Piotr Balcerowicz – filozof, orientalista i kulturoznawca.
Studiował na Uniwersytecie Warszawskim, w Banaras Hindu University, Polskiej Akademii
Nauk i na uniwersytecie w Hamburgu. Obszar jego badań i zainteresowań naukowych obejmuje
Azję Południową (kultura, filozofia, religie i historia), filozofię (zachodnią,
indyjską, filozofię polityczną), kulturoznawstwo, religioznawstwo, stosunki
międzynarodowe oraz zagadnienia społeczno-polityczne Afganistanu i Azji Środkowej oraz
Bliskiego Wschodu. Zajmuje się także zagadnieniami multikulturalizmu i konfliktami we
współczesnym świecie. Jest autorem licznych publikacji naukowych i komentatorem
bieżących wydarzeń na Bliskim Wschodzie, w Azji Środkowej i Południowej.
Wstęp
3.2. Klasyczne szkoły niebramińskie
3.2.1. Szkoła determinizmu (ajivika)
3.2.1.1. Adżiwikowie? A co to takiego?
3.2.1.2. Przedstawiciele i literatura
3.2.1.3. Przeznaczenie i determinizm a wyzwolenie
3.2.1.4. Ascetyzm i sangha
3.2.1.5. Dusza, byt i kosmos
3.2.1.6. Atomizm i żywioły
3.2.1.7. Metempsychoza, karman, etyka
3.2.1.8. Epistemologia
3.2.2. Dżinizm
3.2.2.1. Początki i twórcy
3.2.2.2. Literatura i przedstawiciele
3.2.2.3. Pierwotna doktryna dżinijska, pouczenie Parśwy i Mahawiry
3.2.2.4. Ontologia. Byt, substancje, atomistyka
3.2.2.5. Etyka, ascetyzm, soteriologia, religia
3.2.2.6. Epistemologia. Poznanie i kryteria poznawcze
3.2.2.7. Teoria wieloaspektowości bytu
Skróty i bibliografia
694 strony, Format: 23.4x16.2, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|