ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 59.70 56,72   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

HISTORIA KLASYCZNEJ FILOZOFII INDYJSKIEJ CZĘŚĆ TRZECIA: SZKOŁY NIEBRAMIŃSKIE ADŻIWIKIZM I DŻINIZM.


BALCEROWICZ P.

wydawnictwo: DIALOG , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 59.70 Twoja cena  56,72 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Historia klasycznej filozofii indyjskiej

Część trzecia: szkoły niebramińskie - adżiwikizm i dżinizm.


Założeniem wielotomowej Historii klasycznej filozofii indyjskiej jest całościowe przedstawienie wszystkich nurtów filozoficznych i prądów intelektualnych w Indiach w okresie klasycznym, tj. od II w. do najazdu muzułmańskiego, na tle koncepcji filozoficznych formułowanych na Zachodzie.

Niniejszy tom ukazuje w sposób systematyczny rozwój dwóch niezwykle ważnych, acz bardzo mało znanych filozoficznych indyjskich systemów niebramińskich: adżiwikizmu i dżinizmu.

Te starsze niż buddyzm tradycje, poza aspektem religijnym, wypracowały także bogatą myśl filozoficzną. Adżiwikowie sformułowali doktrynę skrajnego determinizmu i bezkompromisowej etyki opartej na całkowitym zakazie krzywdzenia istot żywych, praktykując jednocześnie skrajne formy ascezy. Podobne zasady moralne propagowane przez dżinistów, takie jak niekrzywdzenie czy wegetarianizm, w dużym stopniu wpłynęły na Indie. Te dwie tradycje wypracowały także niezwykle rozbudowaną filozofię języka, system logiczny, metodę analizy semantycznej, które stanowią jedną z najciekawszych propozycji filozoficznych, jakie kiedykolwiek wydały Indie.


Piotr Balcerowicz – filozof, orientalista i kulturoznawca. Studiował na Uniwersytecie Warszawskim, w Banaras Hindu University, Polskiej Akademii Nauk i na uniwersytecie w Hamburgu. Obszar jego badań i zainteresowań naukowych obejmuje Azję Południową (kultura, filozofia, religie i historia), filozofię (zachodnią, indyjską, filozofię polityczną), kulturoznawstwo, religioznawstwo, stosunki międzynarodowe oraz zagadnienia społeczno-polityczne Afganistanu i Azji Środkowej oraz Bliskiego Wschodu. Zajmuje się także zagadnieniami multikulturalizmu i konfliktami we współczesnym świecie. Jest autorem licznych publikacji naukowych i komentatorem bieżących wydarzeń na Bliskim Wschodzie, w Azji Środkowej i Południowej.


Wstęp

3.2. Klasyczne szkoły niebramińskie
3.2.1. Szkoła determinizmu (ajivika)
3.2.1.1. Adżiwikowie? A co to takiego?
3.2.1.2. Przedstawiciele i literatura
3.2.1.3. Przeznaczenie i determinizm a wyzwolenie
3.2.1.4. Ascetyzm i sangha
3.2.1.5. Dusza, byt i kosmos
3.2.1.6. Atomizm i żywioły
3.2.1.7. Metempsychoza, karman, etyka
3.2.1.8. Epistemologia
3.2.2. Dżinizm
3.2.2.1. Początki i twórcy
3.2.2.2. Literatura i przedstawiciele
3.2.2.3. Pierwotna doktryna dżinijska, pouczenie Parśwy i Mahawiry
3.2.2.4. Ontologia. Byt, substancje, atomistyka
3.2.2.5. Etyka, ascetyzm, soteriologia, religia
3.2.2.6. Epistemologia. Poznanie i kryteria poznawcze
3.2.2.7. Teoria wieloaspektowości bytu

Skróty i bibliografia


694 strony, Format: 23.4x16.2, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022