ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 51.60 49,02   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

DEKADA OŁOWIU NA EKRANIE POLITYCZNY TERRORYZM LAT 70. WE WŁOSKIM FILMIE FABULARNYM


MILLER-KLEJSA A.

wydawnictwo: WYD UN ŁÓDŹ , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 51.60 Twoja cena  49,02 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Dekada ołowiu na ekranie

Polityczny terroryzm lat 70. we włoskim filmie fabularnym


Włochy latach 70. były areną wielu aktów terroru, najczęściej motywowanych lewacką ideologią. Już wtedy kino stało się portrecistą i komentatorem tych wydarzeń, niekiedy krytycznie oceniającym reakcje władz.

W prezentowanej książce autorka opisuje i analizuje ten wycinek niedawnej historii włoskiego filmu.

Oprócz teoretycznych rozważań na temat kina politycznego oraz obszernych omówień fabuł o „dekadzie ołowiu”, książka zawiera dwa rozdziały analityczne, dotyczące śmierci anarchisty Giuseppe Pinellego oraz zabójstwa Alda Moro – lidera chadecji i byłego premiera Włoch.

Autorka widzi kino przede wszystkim w perspektywie historycznej i kulturowej, pamiętając, że opisywane wydarzenia miały duże znaczenie dla włoskiej tożsamości i pamięci zbiorowej. Dekada ołowiu jest w związku z tym książką nie tylko o kinie Włoch, ale i o ich kulturze i historii.


Wstęp 7

Rozdział 1. Film – historia – polityka. Uwagi teoretyczne 11
Film historyczny a film inspirowany faktami 14
Filmy o polityce i filmy polityczne 18

Rozdział 2. Znaczenie anni di piombo dla kultury politycznej Włoch 27

Rozdział 3. Lata 1969–1978: od „gorącej jesieni” do zabójstwa Alda Moro 37
Portrety rodzinne (Drogi Michele Mario Monicellego, Portret rodzinny we wnętrzu Luchino Viscontiego) 40
Giallo-politico (Śledztwo w sprawie obywatela poza wszelkim podejrzeniem Elio Petriego, Szacowni nieboszczycy Francesco Rosiego, Boję się Damiano Damianiego i inne) 44
Komedie, czyli anni di piombo pół żartem, pół serio (Kocham Cię, Berlinguer Giuseppe Bertolucciego, List otwarty do redakcji dziennika wieczornego Francesco Masselliego, Szaleństwo małego człowieka Mario Monicellego i inne) 64
Dokumentalny footage w kinie politycznym (Chcemy pułkowników Mario Moni-cellego, Zamach stanu Luciano Salcego, Dajcie sensację na pierwszą stronę Marco Bellocchia i inne) 69
Alegorie polityczne (Święty Michał miał koguta i Allonsanfan braci Tavianich, Bitwa o Algier Gilla Pontecorvo, Garść dynamitu Sergio Leone) 81
Rekonstrukcje wydarzeń autentycznych (San Babila, godzina 20 Carlo Lizzaniego) 91

Rozdział 4. „Przypadkowa śmierć anarchisty”. Sprawa Pinellego i jej fabularyza-cja we włoskich tekstach kultury 93
Trzy wersje śmierci (Przypadkowa śmierć anarchisty Dario Fo, Dokumenty na temat Pinellego Elio Petriego i Nelo Risiego, 12 grudnia Pier Paolo Pasoliniego) 95
Na małym ekranie (Historia Włoch według Indro Montanellego Enrico Zampiniego, Noc republiki Sergia Zavoli, Granatowa noc Carla Lucarelli) 99
W kostiumie thrillera (Proces przyspieszony Lucia De Caro, Policja ma związane ręce Luciana Ercoli) 101
Fabuła aluzyjna (Sacco i Vanzetti Giuliana Montaldo) 102

Rozdział 5. Lata 1979–2012: rozliczenia i wspomnienia 107
Anni di piombo jako tło (Diabeł wcielony Marco Bellocchia, Trzej bracia Francesco Rosiego) 108
Wykorzystanie materiałów archiwalnych (Radio Alice Guido Chiesy, Nasze naj-lepsze lata Marco Tulio Giordany, Na pierwszej linii Renato De Marii) 115
Z perspektywy współczesnej (Przymierze z Claudią Franco Berniniego, Idźcie ofiara spełniona Nanniego Morettiego, Pod wieczór Franceski Archibugi) 125
Amnestia dla eks-terrorystów (Żyjąc w zawieszeniu Marco Tulio Giordany, Pierwszy raz Mimmo Caloprestiego, Moje pokolenie Wilmy Labate, Ugodzić w serce Gianniego Amelio) 129
Dwa pokolenia (Drogi Tato Dino Risiego, Tragedia śmiesznego człowieka Bernardo Bertolucciego; Sekrety, Sekrety Giuseppe Bertolucciego) 137
Mocny akord (Próba orkiestry Federico Felliniego) 148

Rozdział 6. Fabularyzacje zabójstwa Alda Moro we włoskim filmie fabularnym 155
Na pierwszym planie (Sprawa Moro Giuseppe Ferrary i Plac pięciu księżyców Renzo Martinellego) 159
Na dalszym planie (Rok pod znakiem karabinu Johna Frankenheimera, Opowieść kryminalna Michela Placido, Boski Paola Sorrentino) 165
Z innej perspektywy (Przeklęci, kochałem was Marco Tulio Giordany, Ogro Gilla Pontecorvo) 169 Dojrzałe spojrzenie z dystansu (Witaj, nocy Marco Bellocchia) 174

Zakończenie 187
Bibliografia 195
Filmografia 203
Indeks filmów 207
Indeks nazwisk 215


220 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022