Języki (pop)kultury w literaturze, mediach i filmie
W prezentowanej publikacji podjęto problematykę dotyczącą opisu i odbioru zjawisk
szeroko pojętej popkultury.
Autorzy, prowadząc interdyscyplinarny dialog i konfrontując różne perspektywy
badawcze, eksplorują oblicza popkultury w dziedzinach: literatury, filmu, sztuk
audiowizualnych i mediów. Wychodząc od tytułowego zagadnienia, otwierają przestrzeń
intermedialnego dialogu, który odsłania bogactwo ujęć i (czasami zaskakującą)
wielopoziomowość (pop)kulturowych dyskursów we współczesnej humanistyce.
Nicią przewodnią tomu jest wzajemne przenikanie się i oddziaływanie na siebie
popkultury i kultury wysokiej, zatarcie granic między nimi. Refleksja nad popkulturą
stanowi zatem również namysł nad ważnymi przemianami zachodzącymi we współczesnej
kulturze: czytelnik ma okazję wspólnie z autorami zastanowić się nad takimi kwestiami,
jak wpływ języka potocznego na poezję, związki między filozofią, nauką i komiksem,
dialog filozofii i kultury popularnej, gry o sens, związki powieści z tradycją
filmowego westernu, charakter zmian w obrębie gatunków dziennikarskich i wiele innych.
Wstęp 7
Magdalena Majchrzyk, Mass kultura, popkultura, postkultura – transformacje
pojęcia „kultury współczesnej” (zarys problemu) 13
I. Literatura
Marianna Chłopek-Labo, Literatura jako projekt, czyli zamysł literacki
autora. Na przykładzie utworów Borisa Akunina 25
Radosław Sławomirski, Władimir Wysocki – pomiędzy kulturą wysoką a
popularną 35
Natalia Kućma, Logikomiks – filozofia i nauka w komiksie 43
Adam Nowakowski, Tako rzecze Bane. Nadczłowiek w Drodze zagłady Drew Karpyshyna
53
Monika Kocot, Konkretne transgresje, konkretne interferencje – o łamaniu kodów
gatunkowych w poezji Edwina Morgana 63
Piotr Pochel, Różewicz i symulakry 77
Katarzyna Mulet, Retoryka popkultury w Pięknych dwudziestoletnich Marka Hłaski
87
Kristjan Mavri, Cormac McCarthy and Popular Culture . A New Old West 97
Anja Mrak, Popculture in postcolonial literature . Motifs of popular culture in
Arundhati Roy’s The god of small things and Eden Robinson’s Monkey Beach 109
Malwina Bednarek, Macierzyństwo: błogosławieństwo czy przekleństwo –
wprowadzenie do dyskursu feministycznego 119
II. Media
Paulina Czarnek, Rozrywka w radiu komercyjnym na przykładzie porannego
programu Radia Zet „Dzień Dobry Bardzo” 131
Katarzyna Burska, O analityzmach i syntetyzmach leksykalnych w publicystyce
sportowej – na przykładzie peryfraz i uniwerbizmów 141
Zbigniew Bednarek, Język wojny na przestrzeni wieków 155
Martyna Paszkowska, „Poker face”, czyli hiperboliczna (auto)kreacja, czy
kreacja hiperboli? – o twórczości Lady Gagi w dyskursie kultury popularnej
167
III. Film
Mateusz Mirys, Świat opuszczony przez Boga w serialu The Wire 181
Beata Stefaniak-Maślanka, Baśń, storytelling i popkultura 191
Ewelina Warumzer, Miłość jako metafora szczęścia . Seks, miłość i
partnerstwo w polskim filmie 203
Magda Ciereszko, Porno, które pragnie być pop . O przenikaniu elementów
popkultury do filmowej pornografii 215
Sabina Kwak, Etykiet(k)a wielkiego miasta . O seksualizacji przestrzeni,
utowarowieniu relacji międzyludzkich i regułach damsko-męskich gier w nowoczesnym i
ponowoczesnym mieście 227
Noty o Autorach 239
244 strony, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miękka