Inicjatywa jeden pas i jedna droga
Co rozwój Chin oznacza dla świata
Książka Wang Yiweia Inicjatywa „jeden pas i jedna droga: Co rozwój Chin oznacza
dla świata jest godna uwagi ze względu na stale rosnącą rolę Chin we współczesnych
stosunkach międzynarodowych. Koncepcja rozwoju zrównoważonej cywilizacji ludzkiej
opartej na idei „życia w jedności”, promującej rozwój polityczny, kulturowy, społeczny
i ekologiczny, jest oryginalnym wkładem do dialogu o przyszłości świata w dobie
globalizacji. Nawiązuje do dwóch głównych problemów: nietrwałości modelu rozwoju i
malejącego efektu marginalnego globalizaci. Wysunięta przez Chiny koncepcja nowego
Jedwabnego Szlaku jawi się zarówno jako kompleksowa strategia otwarcia, jak i model
współpracy i dobro publiczne oparte na zasadach „szerokich konsultacji, wspólnego wkładu
i wspólnych korzyści”. Jej realizacja może przyczynić się do rozwoju rynków państw
trzecich. Będzie też analizowana w kategoriach antidotum na skutki modernizacji, która
przyćmiła podstawowe przymioty ludzkości: pragnienie pokoju oraz dążenie do rozwoju,
odnowy cywilizacji i powrotu do człowieczeństwa.
Prof. zw. dr hab. Jerzy Jaskiernia
Dyrektor Instytutu Prawa, Administracji i Zarządzania UJK
Marszałek Stowarzyszenia Parlamentarzystów Polskich
Książka wszechstronnie i holistycznie, a przy tym w sposób zrozumiały dla
czytelnika wywodzącego się z kręgu zachodniej cywilizacji przybliża współczesną
wersję starożytnej idei Jedwabnego Szlaku. Autor w charakterystycznym dla siebie stylu
przedstawia szanse, jakie niesie ze sobą idea rozbudowy sieci infrastrukturalnej
Jedwabnego Szlaku- zarówno dla Europy, jak i całego świata. Zachowując naukowy
obiektywizm, nie ograniczył swoich wywodów jedynie do korzyści płynących z realizacji
idei „jeden pas i jedna droga”, ale przedstawił również zagrożenia i ryzyka
związane z ta globalną inicjatywą. Jest to niewątpliwie obowiązkowa pozycja dla
ekonomistów, sinologów, polityków, historyków i wszystkich zainteresowanych szeroko
pojętą cywilizacją Dalekiego Wschodu i państwa Środka.
Dr hab. Janusz Korol, prof. Uniwersytetu Szczecińskiego
Kierownik Katedry Statystyki
Przedmowa
XXI wiek zaczyna się od pasa i drogi 7
Wstęp
Historia chińskiego snu Marco Polo . 17
Część 1 Inicjatywa „Jeden pas i jedna droga” nie znajduje
precedensu w historii
Rozdział I
Czym jest inicjatywa „Jeden pas i jedna droga”? . 33
Rozdział II
Cele projektu „Jeden pas i jedna droga” 38
Rozdział III
Innowacyjne dziedzictwo starożytnego Jedwabnego Szlaku stanowi bodziec dla
rozwoju inicjatywy „Jeden pas i jedna droga” 41
Rozdział IV
Inicjatywa „Jeden pas i jedna droga” będzie górować nad planem Marshalla .
53
Rozdział V
Inicjatywa „Jeden pas i jedna droga” oraz inne plany odnowy Jedwabnego Szlaku
60
Rozdział VI
Przyszła odpowiedzialność inicjatywy „Jeden pas i jedna droga” .
65
Część 2 Szanse dla świata, jakie oferuje inicjatywa „Jeden pas i
jedna droga”
Rozdział I
Możliwości współpracy regionalnej 73
Rozdział II
Szansa dla Europy, by zmienić świat . 82
Rozdział III
Możliwości ogólnoświatowego rozwoju . 89
Część 3 Ryzyka inicjatywy „Jeden pas i jedna droga”
Rozdział I
Ryzyko polityczne 101
Rozdział II
Ryzyko bezpieczeństwa 106
Rozdział III
Ryzyko gospodarcze 119
Rozdział IV
Ryzyko prawne . 135
Rozdział V
Ryzyko moralne . 146
Część 4 Sposoby przyspieszenia budowy Pasa i Drogi
Rozdział I
Innowacyjna koncepcja „nowej normalności” 160
Rozdział II
Koncepcje innowacyjne: globalna integracja . 171
Rozdział III
Nowe sposoby realizacji pragmatycznej współpracy 196
Zakończenie
Dobra narracja Pasa i Drogi, oferowanie międzynarodowych dóbr publicznych .
217
Aneks
Wizja i działania w ramach wspólnej budowy Pasa Gospodarczego Jedwabnego Szlaku
i Morskiego Jedwabnego Szlaku XXI wieku 220
Posłowie 241
Bibliografia 244
248 stron, Format: 16.0x22.0cm, oprawa miękka