|
UZASADNIONE OCZEKIWANIA W PERSPEKTYWIE PRAWA KRAJOWEGO I REGULACJI EUROPEJSKICH
LEMAŃSKA J. wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 111.35 Twoja cena 105,78 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Uzasadnione oczekiwania w perspektywie prawa krajowego i regulacji europejskich
Książka, stanowiąca studium z zakresu prawa administracyjnego, jest
kompleksowym opracowaniem zagadnienia uzasadnionych oczekiwań i powiązanej z nimi zasady
ich ochrony.
Zawiedzenie uzasadnionych oczekiwań obywateli poprzez niedotrzymanie obietnicy lub
wprowadzenie zaskakujących, nieprzewidywalnych zmian przez organy państwa często
prowadzi do oczywistego pokrzywdzenia jednostki. Przedstawione przez autorkę instytucje
stanowią ważne narzędzia zapewniające ochronę jednostki w takich sytuacjach.
Rozważania zostały przeprowadzone z uwzględnieniem bogatego orzecznictwa Trybunału
Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
W publikacji zaprezentowano m.in. ideę uzasadnionych oczekiwań w aspekcie aksjologii
prawa administracyjnego, wyróżniono możliwe ich źródła, a także zdefiniowano
zasadę ich ochrony, szczegółowo analizując przesłanki stosowania tej zasady.
Monografia jest przeznaczona dla pracowników naukowych zajmujących się omawianą
tematyką. Powinna również zainteresować praktyków, w tym adwokatów, radców
prawnych, sędziów oraz pracowników organów administracji publicznej.
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział 1
Geneza idei uzasadnionych oczekiwań i ich ochrony
1.1. Niemiecka doktryna Vertrauensschutz i jej reminiscencje
1.2. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań na gruncie prawa Unii Europejskiej
1.2.1. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości
Unii Europejskiej
1.2.2. Europejski Kodeks Dobrej Administracji a uzasadnione oczekiwania
1.2.3. Postępowanie administracyjne Unii Europejskiej a uzasadnione oczekiwania
Rozdział 2
Uzasadnione oczekiwania a aksjologia prawa administracyjnego
2.1. Wartości a dobra chronione w prawie administracyjnym
2.2. Wartości chronione przez prawo administracyjne
2.2.1. Interes
2.2.1.1. Interes faktyczny
2.2.1.2. Interes prawny
2.2.1.3. Prawo podmiotowe
2.2.1.4. Prawa refleksowe
2.2.1.5. Uzasadnione oczekiwania (kwalifikowany interes faktyczny)
2.2.2.Uzasadnione oczekiwania jako słuszny interes jednostki
2.3. Wartości zewnętrzne prawa administracyjnego
2.3.1. Sprawiedliwość
2.3.2. Pewność
2.4. Wartości wewnętrzne prawa administracyjnego
2.4.1. Dobra administracja
2.4.1.1. Pojęcie dobrej administracji
2.4.1.2. Dobra administracja w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
2.4.1.3. Dobra administracja a Rada Europy
2.4.1.4. Dobra administracja w Unii Europejskiej
2.4.2. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań jako komponent prawa do dobrej
administracji
Rozdział 3
Źródła uzasadnionych oczekiwań
3.1. Prawo stanowione jako źródło uzasadnionych oczekiwań
3.1.1. Prawa nabyte z ustawy a zmiana przepisów
3.1.2. Przepisy przejściowe a uzasadnione oczekiwania
3.1.3. Zakaz retroakcji
3.2. Decyzja administracyjna jako źródło uzasadnionych oczekiwań
3.2.1. Stosunki realne a stosunki potencjalne. Ekspektatywa jako źródło uzasadnionych
oczekiwań
3.2.2. Zasada trwałości decyzji administracyjnych a uzasadnione oczekiwania
3.3. Zwyczaj (utrwalona praktyka) jako źródło uzasadnionych oczekiwań
3.4. Akty informacji jako źródło uzasadnionych oczekiwań
3.4.1. Przyrzeczenie administracyjne jako źródło uzasadnionych oczekiwań
3.4.1.1. Promesy w działalności gospodarczej jako źródło uzasadnionych oczekiwań
3.4.2. Akty wykładni jako źródło uzasadnionych oczekiwań
3.4.2.1. Interpretacje podatkowe jako źródło uzasadnionych oczekiwań
3.4.2.2. Interpretacje w zakresie obowiązku świadczenia przez przedsiębiorcę daniny
publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne
3.4.2.3. Abstrakcyjne interpretacje przepisów
3.4.3. Polityka administracyjna jako źródło uzasadnionych oczekiwań
3.4.3.1. Zmiana polityki a uzasadnione oczekiwania
3.5. Milczenie jako źródło uzasadnionych oczekiwań
3.6. Orzecznictwo sądowe (prawo sędziowskie) jako źródło uzasadnionych oczekiwań
3.6.1. Tak zwane prawo sędziowskie
3.6.2. Problem jednolitości orzecznictwa sądowoadministracyjnego w Polsce
Rozdział 4
Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań i jej przesłanki
4.1. Przesłanki zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań związane z organami
państwa
4.1.1. Pochodzenie od organów państwa
4.1.2. Pochodzenie od uprawnionych i wiarygodnych podmiotów
4.1.3. Uzewnętrznienie
4.1.4. Zindywidualizowany charakter
4.1.5. Jasny i jednoznaczny charakter
4.1.6. Bezwarunkowy charakter
4.1.7. Zgodność z prawem
4.1.8. Niedopuszczalność dezinformacji i manipulacji
4.1.9. Powtarzalny charakter
4.2. Przesłanki zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań związane z jednostką
4.2.1. Wywołanie oczekiwań
4.2.2. Uzasadniony charakter oczekiwań
4.3. Wyważanie interesów w procesie stosowania zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań
4.3.1. Nakaz wyważenia uzasadnionych oczekiwań z interesem publicznym
4.3.1.1. Interes publiczny
4.3.1.2. Interes prywatny (indywidualny)
4.3.1.3. Kolizja interesu indywidualnego z interesem publicznym w aspekcie stosowania
zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań
4.3.2. Zakaz naruszania praw osób trzecich
Rozdział 5
Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań wśród zasad ogólnych prawa
administracyjnego
5.1. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań a zasada praworządności
5.2. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań a zasada pewności
5.3. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań a zasada zaufania obywateli do organów państwa
5.4. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań a zasada równości wobec prawa
5.5. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań a zasada proporcjonalności
5.6. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań a moralność administracji
5.7. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań a zasady współżycia społecznego
5.8. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań jako zasada ogólna prawa administracyjnego -
dalsze perspektywy
5.8.1. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań a projekt rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady w sprawie postępowania administracyjnego instytucji, organów i
jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej
5.8.2. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań a projekt ustawy - Przepisy ogólne prawa
administracyjnego
Rozdział 6
Ochrona jednostki wobec naruszenia uzasadnionych oczekiwań
6.1. Odpowiedzialność w związku ze stanowieniem prawa
6.2. Odpowiedzialność w związku ze stosowaniem prawa
6.3. Ochrona w przypadku legalnych działań administracji
Zakończenie
Bibliografia
Źródła prawa
Orzecznictwo
334 strony, Format: 15.0x21.0cm, oprawa twarda Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- TEORIA EKONOMICZNA W PRAWIE KARNYM SZCZEPANIEC M.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|