|
POLSKIE FIRMY TRANSPORTOWE A NIEMIECKA P£ACA MINIMALNA W ¦WIETLE PRAWA UNII EUROPEJSKIEJ
BARCZ J. SAGANEK P. RED. wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 23.60 Twoja cena 22,42 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka Polskie firmy transportowe a niemiecka p³aca minimalna w ¶wietle prawa Unii
Europejskiej
Od pó³tora roku utrzymuje siê stan niepewno¶ci prawnej w sprawie stosowania
niemieckiej ustawy o p³acy minimalnej (MiLoG) do pracowników bran¿y transportowej,
bardzo gro¼ny dla przedsiêbiorstw tego sektora, zakotwiczonych w Polsce. Faza wstêpna
postêpowania wszczêtego przeciwko RFN przez Komisjê Europejsk± przeci±ga siê nad
miarê, ¶wiadcz±c nie tylko o braku porozumienia w sprawie zmian w MiLog, które
odpowiada³yby wymogom prawa unijnego, lecz równie¿ o rozbie¿no¶ciach w samym kolegium
Komisji oraz miêdzy instytucjami unijnymi i pañstwami cz³onkowskimi Unii. Tymczasem
kolejne zamo¿ne pañstwa cz³onkowskie UE (ostatnio Francja) wprowadzaj± rozwi±zania
analogiczne (a nawet ostrzejsze) do niemieckiej ustawy MiLoG, a Komisja Europejska
przedk³ada (na pocz±tku marca br.) inicjatywê legislacyjn±, nakierowan± na
nowelizacjê dyrektywy 96/71/WE o pracownikach delegowanych, proponuj±c wprowadziæ
mutacjê zasady: „taka sama p³aca za tak± sam± pracê, w tym samym miejscu”.
Zamierzeniem autorów niniejszej ksi±¿ki by³o poddanie analizie zasadniczych
prawnych aspektów tego problemu, g³ównie z uwzglêdnieniem regulacji unijnych, ukazanie
potencjalnych nastêpstw gospodarczych i spo³ecznych ustanowienia wymogu p³acy
minimalnej w odniesieniu do operacji transportowych. Autorzy podejmuj± te¿ problem
statusu pracowników delegowanych, z uwzglêdnieniem ostatniej inicjatywy legislacyjnej
Komisji Europejskiej.
Zasadnicz± przes³ank±, któr± kierowali siê autorzy, by³o podjêcie próby
zaproponowania racjonalnego rozwi±zania problemu, zgodnego z zasadami unijnego rynku
wewnêtrznego, a zarazem równowa¿±cego interesy pracodawców z uzasadnionym interesem
spo³ecznym, stoj±cym na stra¿y praw pracowniczych.
Od redaktorów
Maciej Wroñski
Niemiecka ustawa o p³acy minimalnej. Oddzia³ywanie na bran¿ê transportow± -
nastêpstwa gospodarcze i spo³eczne
1. Uwagi wstêpne
2. Dynamiczny rozwój polskiej bran¿y transportowej po przyst±pieniu do Unii
Europejskiej
3. Niemiecka ustawa o p³acy minimalnej a polska bran¿a transportowa
4. Wnioski
Magdalena Klimczak-Nowacka
Niemiecka p³aca minimalna w ¶wietle dyrektywy o pracownikach delegowanych i prac
nad jej nowelizacj±
1. Uwagi wstêpne
2. Ustawa o p³acy minimalnej a prawo Unii Europejskiej
3. Niemiecka ustawa o p³acy minimalnej a dyrektywa o delegowaniu pracowników
4. Czy kierowca transportu miêdzynarodowego
jest pracownikiem delegowanym?
5. Zró¿nicowana ocena w przypadku poszczególnych rodzajów operacji transportowych
6. Ocena niemieckiej ustawy o p³acy minimalnej przez Komisjê Europejsk±
7. Rewizja dyrektywy 96/71 o pracownikach delegowanych
7.1. Skutki przekroczenia 24-miesiêcznego okresu delegowania
7.2. Wynagrodzenie
7.3. Podwykonawstwo
8. Stosowanie przepisów dyrektywy 96/71/WE do miêdzynarodowego transportu drogowego w
¶wietle proponowanej nowelizacji
9. Wnioski
Justyna Bartnicka
Niemiecka ustawa o p³acy minimalnej w ¶wietle unijnej polityki transportowej
1. Uwagi wstêpne
2. Podstawy kszta³towania siê Wspólnej Polityki Transportowej
3. Nowe ramy polityczne Wspólnej Polityki Transportowej
4. G³ówne problemy w realizacji Wspólnej Polityki Transportowej
5. Pojawienie siê problemów zwi±zanych z wymiarem socjalnym Wspólnej Polityki
Transportowej
6. P³aca minimalna a Wspólna Polityka Transportowa
7. Uwarunkowania nowych rozwi±zañ
8. Wnioski
Przemys³aw Saganek
Niemieckie przepisy o p³acy minimalnej a prawo Unii Europejskiej
1. Uwagi wstêpne
2. Swobody rynku wewnêtrznego a przewozy polskich przewo¼ników w innych pañstwach
cz³onkowskich Unii Europejskiej
3. Swoboda przep³ywu us³ug a transport
3.1. Istota traktatowej swobody przep³ywu us³ug
3.2. Znaczenie dyrektywy o delegowaniu pracowników
4. Traktatowa regulacja transportu
5. Rozporz±dzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 dotycz±ce wspólnych
zasad dostêpu do rynku miêdzynarodowych przewozów drogowych
6. Pozosta³e postanowienia tytu³u VI TfUE (Transport) a niemiecka p³aca minimalna
7. Wnioski
Joanna Jasiewicz
Niemiecka p³aca minimalna - problematyka sk³adników wynagrodzenia
1. Uwagi wstêpne
2. Sk³adniki minimalnej stawki wynagrodzenia w orzecznictwie Trybuna³u Sprawiedliwo¶ci
3. Pracownicy mobilni w transporcie miêdzynarodowym
4. Wnioski
Artur Nowak-Far
Niemiecka regulacja dotycz±ca p³acy minimalnej a rozporz±dzenie Rzym I
1. Uwagi wstêpne
2. Rozporz±dzenie Rzym I jako regulacja stosunków poziomych
3. Zasada swobody wyboru prawa w³a¶ciwego jako g³ówna zasada rozporz±dzenia Rzym I
4. Regulacja rozporz±dzenia Rzym I w przypadku braku wyboru prawa przez strony
5. Regulacja rozporz±dzenia Rzym I w odniesieniu do zobowi±zañ z indywidualnych umów o
pracê
6. Orzeczenie w sprawie C-29/10 Heiko Koelzsch
7. Kwestia zastosowania artyku³u 9 rozporz±dzenia Rzym I
8. Wnioski
Jan Barcz
Niemiecka p³aca minimalna a swobody unijnego rynku wewnêtrznego: mo¿liwo¶æ
znalezienia wywa¿onego rozwi±zania unijnego
1. Uwagi wstêpne
2. Mo¿liwo¶æ znalezienia wywa¿onego rozwi±zania w ¶wietle dyrektywy 96/71/WE
3. Projekt nowelizacji dyrektywy 96/71/WE
4. Wnioski
132 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miêkka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub
anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.
|