|
DWA ASPEKTY KOMUNIKACJI ZAŁOŻENIA KOMUNIKOLOGII HISTORYCZNEJ
KULCZYCKI E. wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2015, wydanie Icena netto: 34.65 Twoja cena 32,92 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dwa aspekty komunikacji
Założenia komunikologii historycznej
W monografii pokazano, pod jakimi warunkami można badać przeszłe zjawiska
komunikacyjne.
Rozważania zawarte w książce sytuują się na granicy metodologii humanistyki i
filozofii komunikacji, tak więc przedmiotem analiz jest zarówno sama komunikacja, jak i
sposób jej badania. Pisząc o dwóch aspektach „tej samej” komunikacji, czyli o
mediach oraz o naszych zbiorowych wyobrażeniach o komunikacji, autor wskazuje, jak
możliwe jest pisanie historii sposobów myślenia o komunikacji. Efektem analiz jest
katalog założeń, czyli filozoficznych warunków uprawiania komunikologii historycznej.
Książka może być interesująca nie tylko dla filozofa, ale zwłaszcza dla
wszystkich teoretyków komunikacji i kultury oraz dla historyków, którzy uznają, że również
filozof może mieć coś interesującego do powiedzenia o sposobach badania przeszłych
zjawisk społecznych. Chociaż jest to praca traktująca o historii komunikacji, to nie
jest to historia mediów. Nie są zatem omawiane sposoby badania kolejnych technologii
komunikacyjnych: od sygnałów dymnych, przez radio, telewizję do Internetu. Przedmiotem
zainteresowania jest coś innego. Mianowicie to, w jaki sposób możemy analizować nasze
sposoby „komunikowania o komunikacji” i co jest powodem zmian tych sposobów myślenia.
Wprowadzenie
Część I KULTURALISTYCZNE UJĘCIE KOMUNIKACJI
ROZDZIAŁ 1
Tło teoretyczne rozważań
1.1. Ideacyjne rozumienie kultury
1.2. Media jako narzędzia komunikacji
1.3. Wyobrażenia zbiorowe - niedoceniany aspekt
1.4. Refleksywne historyzowanie jako nastawienie badawcze
1.5. Przekraczanie transmisji
ROZDZIAŁ 2
Kulturalistyczna definicja komunikacji
2.1. Praktyki komunikacyjne a komunikacja jako obszar kultury
2.2. Działanie komunikacyjne
ROZDZIAŁ 3
Komunikacja uhistoryczniona
3.1. Komunikologia a historia
3.2. "Koło zamachowe" przemian praktyk komunikacyjnych
ROZDZIAŁ 4
Przesuwanie akcentów w perspektywie kulturalistycznej
Część II KOMUNIKOLOGIA HISTORYCZNA
ROZDZIAŁ 5
Od studiów nad komunikacją do komunikologii historycznej
ROZDZIAŁ 6
Dwa okresy komunikologii historycznej
ROZDZIAŁ 7
Implicytna komunikologia historyczna
ROZDZIAŁ 8
Eksplicytna komunikologia historyczna
ROZDZIAŁ 9
Dwa obszary przedmiotu komunikologii historycznej
Część III WYOBRAŻENIA A MEDIA
ROZDZIAŁ 10
Aspekt medialny zjawisk komunikacyjnych
ROZDZIAŁ 11
Aspekt wyobrażeniowy zjawisk komunikacyjnych
ROZDZIAŁ 12
Konceptualizacje metaforyczne
ROZDZIAŁ 13
Nieklasyczne ujęcie metakomunikacji
ROZDZIAŁ 14
Metafora transmisji jako wyobrażenie zbiorowe
ROZDZIAŁ 15
Transmisja, przygotowywanie posiłków czy oddychanie
ROZDZIAŁ 16
"Dziedzictwo Locke‘a", czyli transmisyjne rozumienie komunikacji
ROZDZIAŁ 17
Filozoficzne warunki badań nad dwoma aspektami komunikacji
Zakończenie, czyli jak wykorzystać katalog filozoficznych warunków
Bibliografia
Two aspects of communication. Foundations of Communication history (Summary)
284 strony, Format: 15.0x21.0cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|