ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

DZIECKO DO LAT TRZECH W SYSTEMIE OPIEKI I EDUKACJI ŹRÓDŁA WSPARCIA I ZAGROŻEŃ


RURA G. SADOWSKA K. KRAUZE-SIKORSKA H. KUSZAK K.

wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 34.65 Twoja cena  32,92 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji

Źródła wsparcia i zagrożeń


W monografii podjęto rozważania nad najmłodszym dzieciństwem – od urodzenia do trzeciego roku życia.

Zostały one skoncentrowane wokół indywidualnych potrzeb, preferencji i możliwości dzieci, źródeł wsparcia i zagrożeń rozwoju najmłodszych. Inspiracją dla autorek stała się teza, że „współczesny świat stwarza dzieciom nowe, nieznane do tej pory możliwości i szanse rozwoju i edukacji, ale także zagrożenia dotyczące ich sytuacji życiowej”. Celem opracowania jest wskazanie szans, jakie wynikają z potencjału rozwojowego małego dziecka, jego wrażliwości na bodźce, cech temperamentu, możliwości odpowiadania stymulację płynącą z otoczenia. Zwrócono uwagę na szanse, jakie wynikają z bliskich relacji dziecka z rodzicami, którzy potrafią rozpoznać jego potrzeby i adekwatnie na nie odpowiedzieć, którzy „upośredniają” rzeczywistość, towarzyszą i pomagają jednostce zrozumieć świat. Źródłem szans rozwojowych i wsparcia dla najmłodszych jest (powinno być) także szersze środowisko społeczne w sytuacji powrotu młodych rodziców do pracy po urlopie rodzicielskim, powierzających dziecko osobom pracującym w instytucji opieki. Zwrócono uwagę, że relacje z dorosłymi spoza rodziny (opiekunami w żłobku) i rówieśnikami, a także starszymi oraz młodszymi dziećmi, mogą sprzyjać zachodzeniu korzystnych zmian rozwojowych. Dziecko, dzięki różnorodnym i bogatym kontaktom społecznym z innymi ludźmi rozwija swoje kompetencje emocjonalne, społeczne, poznawcze, uczy się różne role w różnych układach relacji międzyludzkich.

W książce wskazano też obszary ryzyka wynikające z braku wiedzy opiekunów na temat biologicznych i środowiskowych determinant indywidualnego rozwoju. Podkreślono znaczenie wczesnej i rzetelnie przeprowadzonej diagnozy oraz roli wsparcia dla dziecka, jego rodziny i opiekunów. Kolejne wątki dotyczą praktycznych rozwiązań i odnoszą się do wybranych obszarów aktywności dziecka. Sugestie praktyczne dotycząc stymulowania aktywności zabawowej, ruchowej, językowej, artystycznej małego dziecka. Walorem opracowania jest autorska propozycja alternatywnego programu wspierania rozwoju małego dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym, z załączonym narzędziem do analizy postępów rozwojowych dziecka. Pracę zamyka rozdział poświęcony dzieciom z opóźnieniami i zaburzeniami rozwoju. Zwrócono w nim uwagę na zagadnienia wczesnej interwencji i wsparcia rodziny dziecka w szerszym środowisku społeczno-kulturowym.

Publikacja może zainteresować rodziców małych dzieci, nauczycieli, opiekunów pracujących w żłobkach, klubach dziecięcych, studentów kierunków pedagogicznych.


Wprowadzenie (Hanna Krauze-Sikorska, Kinga Kuszak, Grażyna Rura, Katarzyna Sadozoska)

CZĘŚĆ I. STYMULATORY I INHIBITORY ROZWOJU MAŁEGO DZIECKA

ROZDZIAŁ 1
Determinanty fizycznego i psychospołecznego rozwoju małego dziecka (Hanna Krauze-Sikorska)

ROZDZIAŁ 2
Obszary opieki nad małym dzieckiem. Praktyczna realizacja założeń ustawy o opiece nad dziećmi do lat trzech (Grażyna Rura)

ROZDZIAŁ 3
Małe dziecko w środowisku dorosłych. O budowaniu pozytywnej więzi z opiekunem (Kinga Kuszak)

ROZDZIAŁ 4
Do czego małemu dziecku potrzebni są rówieśnicy? O rolach, jakie odgrywa dziecko w relacjach z rówieśnikami (Kinga Kuszak)

ROZDZIAŁ 5
Poznawanie siebie przez małe dziecko (Katarzyna Sadowska)

ROZDZIAŁ 6
Determinanty indywidualne i środowiskowe jako źródła układu ryzyka opóźnień i zaburzeń w rozwoju małego dziecka (Hanna Krauze-Sikorska)

CZĘŚĆ II. MAŁE DZIECKO JAKO ISTOTA AKTYWNA - IMPLIKACJE PRAKTYCZNE

ROZDZIAŁ 1
Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka (Grażyna Rura)

ROZDZIAŁ 2
Aktywność fizyczna i rozwój motoryki małego dziecka (Grażyna Rura)

ROZDZIAŁ 3
Aktywność językowa małego dziecka - od zanurzenia w języku do komunikacji (Kinga Kuszak)

ROZDZIAŁ 4
Aktywność twórcza małego dziecka (Katarzyna Sadowska)

ROZDZIAŁ 5
Zabawa i poznawanie świata - alternatywny program wspierania rozwoju małego dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym (Grażyna Rura, Agnieszka Ziembora)

ROZDZIAŁ 6
Dziecko z opóźnieniami i zaburzeniami w rozwoju na drodze ku samodzielności - zadania wczesnej interwencji (Hanna Krauze-Sikorska)

Refleksje końcowe (Hanna Krauze-Sikorska, Kinga Kuszak, Grażyna Rura, Katarzyna Sadowska)

Słownik najważniejszych pojęć

O autorkach

Children under the age of three in the care and education system. Sources of support and threats (Summary)


296 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022