Etyka eutanazji
Studium filozoficzno-aksjolingwistyczne
Rozprawa stanowi analizę zagadnienia eutanazji z uwagi na jego konceptualną
obecność w świadomości społecznej, a w jej tytule słowo „etyka” użyte jest nie
w moralizatorskim, lecz teoretyczno-metaetycznym sensie. Praca ma charakter
interdyscyplinarny, pozostając w kręgu współczesnej normatywistyki, w tym
aksjolingwistyki.
Narzędziami teoretycznymi są: koncepcja wartości kontrybucyjnej, kategoria
transcedentalnego podmiotu wartościowania i decyzji moralnych, pojęcie aksjojęzykowego
obrazu świata oraz interpretacji, czyli preferencyjnego tłumaczenia rzeczywistości, a
desygnacyjny charakter języka stanowi główny horyzont badawczy. Istotnymi odniesieniami
konceptualnymi pozostają też: religijność, godność, tolerancja, jakość i
świętość życia oraz kulturowo generowana tzw. naturalność śmierci. Punktem
wyjścia jest polisemia i paradoksalność funkcjonowania „eutanazji” we współczesnym
uzusie, i swoista demoniczność tego terminu. Aby zidentyfikować przedmiot moralnego
sporu, prześledzone zostają kulturowe konteksty aksjosemiotycznych przemian pojmowania
eutanazji.
Przedmiotem analiz opartych na tekstach źródłowych jest konotacja „eutanazji”
przy założeniu, iż samo rozumienie eutanazji i zakres problematyki eutanatologicznej
są tworzone sposobami społecznie funkcjonujących narracji tejże problematyki. W pracy
– mającej strukturę rozbudowanych esejów powiązanych inkluzywnie – analizowane są
pojęcia eutanazji, relatywizmu moralnego, tzw. kultury/cywilizacji śmierci oraz
cierpienia. Obecna jest także refleksja, czy na gruncie normatywnej metafizyki
chrześcijaństwa eutanazja jest rzeczywiście nieusprawiedliwialna i czy może nawet jest
w tej doktrynie od dawna obecna jako jej szczególny akt założycielski. Narracja zmierza
– przez aksjometafizyczne fundamenty decyzji eutanastycznych z pozycji abstrakcyjnego
panteizmu procesualnego – ku abstrakcyjno-konsensualnej neodefinicji „eutanazji”,
nie unikając pozostawienia wątpliwości i pytań otwartych.
Wykaz skrótów
ROZDZIAŁ 1. Założenia teoretyczne normatywnej narracji istnienia świata
1.1. Wstęp: specyfika problematu-pytania badawcze-instrumentarium pojęciowe 1.2.
Neonaturalizm: preliminaria aksjometafizyczne - normatywność Bycia -
transcendentalizm
1.3. Relatywność - relatywizm - religijność
1.4. Epistemiczna desygnacja świata i perspektywa aksjolingwistyczna
1.4.1. Prawda jako wartość realizowana przez praktykę naukową
1.4.2. Area ethics i kontekst edukacyjny
ROZDZIAŁ 2. Kanony metaetyczne
2.1. Specyfika i język etyki filozoficznej
2.2. Struktura teoretyczna etyki filozoficznej i status bioetyki
2.3. Semiotyka i logika etyczności
2.4. Komplementarność modeli etyki normatywnej
2.5. Semantyka i pragmatyka dyskursu moralnego
2.5.1. Logiczna dyscyplina wnioskowań normatywnych
2.6. Stanowisko radykalnego neonaturalizmu
ROZDZIAŁ 3. Aksjosemiotyczna identyfikacja eutanazji
3.1. Typologizacja działań eutanastycznych: podstawowe kryteria definicyjne
3.2. Typologizacja działań eutanastycznych: kryteria operacyjne i zagadnienie podwójnego
skutku
3.3. Eutanazja a samobójstwo
3.4. Kulturowe konteksty aksjosemiotycznych przemian pojęcia "eutanazji"
3.4.1. Okresy: klasyczny i paliatywny
3.4.2. Okres eugeniczny - paradoks nazistowski - cezura norymberska
3.5. Polisemia współczesnego pojmowania eutanazji
ROZDZIAŁ 4. Rozważania o opozycji: jakość vs świętość życia
4.1. Uwagi o zinstytucjonalizowanym chrześcijaństwie utylitarnym
4.2. Istotne komponenty sporu: cierpienie - godność - człowieczeństwo
4.3. Jakościowy charakter świętości. Życie jako wartość i sens
4.4. Metafizyka eutanazji: abstrakcyjny panteizm procesualny
4.5. Elementy biologii i tanatologii kulturowej
4.5.1. Kulturowy status naturalności
4.5.2. Kultura umierania
4.5.3. Refleksje o moralnym statusie medycyny wobec eutanazji
ROZDZIAŁ 5. Normatywne konkluzje neonaturalizmu
5.1. Resume I: Aksjologiczny status eutanazji
5.2. Podmiot transcendentalny i zasada pojedynczego skutku
5.3. Problematyka warunków decyzyjnych i weryfikacyjnych
5.3.1. Tolerancja- wykluczenia - metadeontologia reguł
5.3.2. Resume II: redefinicja "eu-tanazji"
5.4. Koda: sytuacje graniczne, wątpliwości i pytania otwarte. Powrót
Referencje
Indeks nazwisk
Ethics of euthanasia. A philosophical and axiolinguistk study (Summary)
648 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka