Funkcjonalność edukacyjna światów wirtualnych
W publikacji podjęto próbę kompleksowej analizy fenomenu edukacji w trójwymiarowych
światach wirtualnych, który w naukach o edukacji na świecie ma swoje miejsce od ponad
10 lat, natomiast w Polsce jest wciąż stosunkowo mało poznany.
Książka traktuje o tzw. światach wirtualnych „na serio”, w odróżnieniu od
światów-gier. Największym z nich obecnie jest Second Life, w którym działają setki
instytucji edukacyjnych, a uniwersytety mają swoje wirtualne kampusy. W pierwszych
rozdziałach wyjaśniono pojęcia m.in. wirtualności, cyberprzestrzeni, światów
syntetycznych, immersji oraz odniesiono światy wirtualne do teorii uczenia się, a
następnie zanalizowano różne znaczenia pojęcia funkcjonalności. W drugiej części
zaprezentowano i zilustrowano wiele miejsc, głównie w Second Life, gdzie realizowane są
projekty z wielu obszarów edukacji. W trzeciej części opisano autorski Pakiet
Edukacyjny możliwy do zastosowania w światach wirtualnych przy nauce języka obcego oraz
wyniki obszernych badań empirycznych dotyczących działania Pakietu Edukacyjnego w
praktyce. Na końcu zamieszczono minisłownik światów wirtualnych oraz gotowe szablony użyte
w Pakiecie – jako wzór metodyczny.
1. Człowiek w światach wirtualnych
2. Charakterystyka trójwymiarowych światów wirtualnych
3. Funkcjonalność światów wirtualnych
4. Środowisko uczenia się w światach wirtualnych
5. Glottodydaktyczne refleksje z dwóch światów
6. Projektowanie nauczania w światach wirtualnych
7. Funkcjonalność badań funkcjonalności świata wirtualnego
8. Pakiet Edukacyjny w zastosowaniiu
9. Wyniki i wnioski empirycznych badań funkcjonalności
424 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka