|
POROZUMIENIA ZBIOROWE JAKO ŹRÓDŁO PRAWA PRACY
MUSIAŁA A. wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2013, wydanie Icena netto: 40.40 Twoja cena 38,38 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Porozumienia zbiorowe jako źródło prawa pracy
Celem pracy jest wskazanie na granice prawotwórczej działalności partnerów społecznych,
a wiec warunki dla ich kompetencji prawodawczej.
Rozwiązanie tak ogólnie zarysowanego problemu wymaga odpowiedzi na szereg szczegółowych
pytań, m.in. o kształt delegacji ustawowej dla tworzenia autonomicznych źródeł prawa
pracy, jakimi są porozumienia zbiorowe.
Wskazanie elementów normy kompetencji prawodawczej dla normatywnych porozumień
zbiorowych pociąga za sobą ważki problem wypełnienia tych elementów konkretna treścią,
m.in. konieczna jest odpowiedź na fundamentalne w tym zakresie pytanie o czy należy
zostać przy dotychczasowym rozumieniu strony pracowniczej, po której występują
zasadniczo wyłącznie związki zawodowe, zaś po stronie pracodawczej tradycyjnie
rozumiany pracodawca bądź organizacja pracodawców.
Przedmowa
Rozdział I. ZAGADNIENIA WSTĘPNE
1. Uwagi wprowadzające
1.1. Wyjaśnienie i uzasadnienie wyboru tematyki
1.2. Stan badań i charakterystyka głównych ujęć orzeczniczych i doktrynalnych
1.3. Założenia wyjściowe do sformułowania koncepcji i podstawowe wątki problemowe
oraz hipoteza badawcza
1.4. Konstrukcja opracowania i uwagi o metodzie pracy
2. Ustrojowe podstawy dla negocjacyjnego systemu prawa pracy
3. Pojęcie porozumienia zbiorowego, jego rodzaje i funkcje oraz zasada swobody
porozumień zbiorowych
3.1. Pojęcie porozumienia zbiorowego
3.2. Rodzaje porozumienia zbiorowego i jego funkcje
3.3. Swoboda porozumień zbiorowych w kontekście autonomii woli kolektywnej
4. Rys historyczny: spór wokół normatywnego charakteru Ogólnopolskich Porozumień
Społecznych
Rozdział II. PRZESŁANKI UZNANIA POROZUMIENIA ZBIOROWEGO ZA POROZUMIENIE
NORMATYWNE
1. Problematyka normatywności
1.1. Pojęcie źródła prawa, aktu normatywnego i normatywności
1.2. Umowa prawotwórcza
1.3. Norma kompetencji prawodawczej
2. Wymogi dla porozumienia normatywnego
2.1. Uwagi wstępne
2.2. Warunek "oparcia na ustawie"
2.2.1. Pojmowanie "oparcia na ustawie" - uwagi systematyzujące
2.2.2. Oparcie na ustawie" dla nazwanych porozumień zbiorowych
2.2.3. Zasadność wskazania na przepis ust. 2 art. 59 Konstytucji
2.2.4. Zasadność wskazania na przepis art. 4 Konwencji nr 98 MOP
2.2.5. Zasadność wskazania na przepis ust. 1 art. 21 ustawy o związkach zawodowych
2.2.6. Zasadność wskazania na wykładnię funkcjonalną
2.2.7. Zasadność wskazania na porozumienie normatywne
2.2.8. Wnioski
2.3. Strony normatywnego porozumienia zbiorowego
2.3.1. Uwagi wstępne
2.3.2. Prawo związków zawodowych i pracodawców (organizacji pracodawców) a prawo
partnerów społecznych do zawierania porozumień zbiorowych
2.3.3. Strona pracodawcza
2.3.4. Strona pracownicza
2.3.5. Wnioski
2.4. Określenie praw i obowiązków stron stosunku pracy w normatywnym porozumieniu
zbiorowym
2.4.1. Uwagi wstępne
2.4.2. Zasada korzystności
2.4.3. Zasada równego traktowania w zatrudnieniu
2.4.4. Wnioski
2.5. Konkluzje
Rozdział III. KONSEKWENCJE UZNANIA POROZUMIENIA ZBIOROWEGO JAKO NORMATYWNEGO
POROZUMIENIA ZBIOROWEGO
1. Uwagi wstępne
2. Zasady interpretacji postanowień normatywnego porozumienia zbiorowego
3. Sądowe stosowanie norm prawnych porozumienia zbiorowego
4. Normatywne porozumienie zbiorowe a inne źródła prawa pracy
5. Stosunek normatywnego porozumienia zbiorowego do umów o pracę
6. Wnioski
Zakończenie
Bibliografia
Orzecznictwo
Collective Agreements as a Source of Labor Law (Summary)
254 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|