Prawny mechanizm prowadzenia polityki rozwoju w zdecentralizowanych strukturach
władzy publicznej
Rozwój kraju i wciąż narastające problemy społeczno-gospodarcze wymagają
określonego normatywnego uporządkowania prawnego mechanizmu. Badania podjęte w ramach
publikacji obejmują analizę i ocenę prawnego zorganizowania podmiotów władzy
wykonawczej i ich zadań w szczególnej, nowej sferze ustawowo określonej jako
prowadzenie polityki rozwoju.
Praca obejmuje charakterystykę prawną zasad realizacji zadania państwa określanego
ustawowo „jako prowadzenie polityki rozwoju” w jego całokształcie. w przekroju
ustrojowym, ustalając pozycje i wzajemne związki uczestniczących podmiotów publicznych
zobowiązanych do prowadzenia polityki, tryb współpracy, zakres ich zadań i formy
działania.
O potrzebie budowania normatywnego mechanizmu prowadzenia polityki rozwoju. Założenia
badawcze i cele pracy
CZĘŚĆ I USTROJOWE UWARUNKOWANIA PODEJMOWANIA PRZEZ PAŃSTWO DZIAŁAŃ NA
RZECZ ROZWOJU
Rozdział I. Prowadzenie polityki rozwoju jako przedmiot normowania
1. Od wspierania polityki regionalnej do prowadzenia polityki rozwoju. Działania aparatu
państwa na rzecz rozwoju w ujęciu prawnym
1.1. W poszukiwaniu rozwiązań instytucjonalnych prowadzenia działań na rzecz rozwoju
1.2. Prawny mechanizm wspierania rozwoju regionalnego
1.3. Zasady współdziałania organów administracji rządowej i organów administracji
samorządowej w przygotowaniu i realizacji Narodowego Planu Rozwoju
2. Konstrukcja prawna prowadzenia polityki rozwoju
2.1. Obszar normowania ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju
2.2. Pozanormatywne ujęcie polityki i rozwoju. Względność jako cecha prawnie
definiowanych zjawisk
2.3. Normatywne ujęcie polityki rozwoju i jej prowadzenia
3. Zasady unijnej polityki spójności jako determinant krajowego mechanizmu prowadzenia
polityki rozwoju
Rozdział II. Założenia ustrojowe jako podstawa organizacji prowadzenia polityki
rozwoju
1. Reorganizacja struktury terytorialnej państwa a zdolność wykonywania zadań
publicznych
2. Decentralizacja jako ustrojowa konstrukcja budowania struktur instytucjonalnych w
sferze prowadzenia polityki rozwoju
3. Ustawowy mechanizm osiągania wspólnego celu publicznego w skali krajowej,regionalnej
i lokalnej
Podsumowanie części I. Ustrojowe założenia w prowadzeniu polityki rozwoju
CZĘŚĆ II ORGANIZACJA PRAWNA I ZASADY DZIAŁANIA PODMIOTÓW PROWADZENIA
POLITYKI ROZWOJU
Rozdział I. Wielopodmiotowa struktura prowadzenia polityki rozwoju
1. Ogólna charakterystyka prawnej organizacji aparatu wykonawczego w sferze prowadzenia
polityki rozwoju
2. Organizacja instytucjonalna prowadzenia polityki rozwoju na szczeblu centralnym
2.1. Rada Ministrów jako podmiot prowadzenia polityki rozwoju
2.2. Szczególna pozycja ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego
2.3. Rola aparatu pomocniczego
3. Pozycja samorządu województwa w prowadzeniu polityki rozwoju. Dylematy z pogranicza
prawa ustrojowego i materialnego
4. Zakres samodzielności samorządu gminnego i powiatowego w prowadzeniu polityki rozwoju
5. Legitymizacja działań władzy wykonawczej w prowadzeniu polityki rozwoju a rola
władzy ustawodawczej
Rozdział II. Charakterystyka prawna działań podmiotów prowadzenia polityki
rozwoju
1. Mechanizm strategicznego programowania rozwoju
1.1. Programowanie rozwoju jako element wzajemnie powiązanych działań organów władzy
publicznej
1.2. Problematyka prawna organizacji programowania rozwoju - aspekty podmiotowe i
proceduralne
1.2.1. Kompetencje programotwórcze Rady Ministrów
1.2.2. Programowanie rozwoju na poziomie struktur samorządowych
1.2.3. Instytucja konsultacji strategii rozwoju i programów
1.3. Klasyfikacja prawna strategii rozwoju i programów
1.3.1. Strategie rozwoju
1.3.2. Programy operacyjne i programy rozwoju
1.4. Charakter prawny strategii rozwoju i programów
1.5. Swoistość organizacji podmiotowej i proceduralnej strategicznego programowania
rozwoju
2. Współdziałanie typu konsensualnego podmiotów prowadzenia polityki rozwoju
2.1. Czynności konsensualne w sferze prowadzenia polityki rozwoju a tradycyjne typologie
prawnych form działania
2.2. Kontrakt wojewódzki - forma prawna regulowania stosunków pomiędzy podmiotami
prowadzenia polityki rozwoju
2.3. Umowa partnerstwa - instrument współpracy czy współdecydowania?
2.4. Kontrakt terytorialny - instrument prawny wzmocnienia współpracy i spójności
działań w sferze prowadzenia polityki rozwoju
2.5. Istota aktów konsensualnych w obszarze prowadzenia polityki rozwoju
3. Koordynacja działań wzajemnie powiązanych w sferze prowadzenia polityki rozwoju
3.1. Koordynacja prowadzenia polityki rozwoju
3.2. Specyfika koordynacji wykorzystania środków zagranicznych. Wytyczne
Podsumowanie części II. Sposób organizacji struktury i organizacji działań podmiotów
prowadzenia polityki rozwoju
CZĘŚĆ III ORGANIZACJA PRAWNA I ZASADY REALIZACJI POLITYKI ROZWOJU
Rozdział I. Swoistość podstaw prawnych realizacji polityki rozwoju
1. Obszar realizacji działań prowadzenia polityki rozwoju
2. Złożoność podstaw prawnych działań organów administracji publicznej w sferze
realizacji polityki rozwoju
3. Charakter prawny systemów realizacji programów operacyjnych
Rozdział II. Organizacja aparatu wykonawczego programów operacyjnych
1. Szczególna struktura aparatu wykonawczego programów operacyjnych
1.1. Formy organizacyjno-kompetencyjne realizacji programów operacyjnych
1.2. Instytucje systemu realizacji programów operacyjnych
1.3. Organizacja monitorowania realizacji programów operacyjnych
1.4. Organizacja sprawozdawczości
1.5. Instytucja audytowa
1.6. Sposób organizacji realizacji programów operacyjnych
2. Prawne formy działania podmiotów aparatu wykonawczego programów operacyjnych
2.1. Prawne formy powierzania zadań związanych z realizacją programów operacyjnych
2.2. Prawne formy dofinansowywania projektów
Podsumowanie części III. Swoistość struktur organizacyjno-kompetencyjnych i prawnych
form realizacji polityki rozwoju
Wnioski końcowe. Publicznoprawne działania powiązane
Wykaz podstawowych aktów prawnych wykorzystywanych w pracy
Wykaz wykorzystywanego w pracy orzecznictwa
Wykaz cytowanej w pracy literatury przedmiotu
Wykaz najczęściej stosowanych skrótów
The Legał Mechanism of Carrying Out Development Policy in Decentralized Public
312 stron, Format: 17.5x24.5cm. oprawa miękka