ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 20.79 19,75   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PRZEMIANY WARTOŚCI SPOŁECZNO-KULTUROWYCH W NORWESKIM SZKOLNICTWIE OBOWIĄZKOWYM


MAŃKOWSKA A.

wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 20.79 Twoja cena  19,75 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Przemiany wartości społeczno-kulturowych w norweskim szkolnictwie obowiązkowym


Pisanie i dyskutowanie o przemianach wartości społeczno-kulturowych poszczególnych społeczeństw w procesie zmian globalizacyjnych stanowi ciekawy, ale też trudny temat rozpraw naukowych.

Autorka podejmuje próbę prezentacji przemian wartości społeczno-kulturowych zachodzących w norweskim systemie edukacji obowiązkowej w dobie wielokulturowości.

Norwegia od lat stara się propagować kolektywistyczne wartości, które przekazywane są uczniom za pośrednictwem systemu edukacji. Jak się okazuje, ideały i wartości z norweskiej podstawy programowej w praktyce szkolnej realizowane są w różnym stopniu i z różnym natężeniem.

Klimat klasy i szkoły norweskiej pokazuje, że nie zawsze stwarza ona takie same możliwości wszystkim uczniom oraz że nie zawsze jest tak tolerancyjna i demokratyczna, jak deklaruje, szczególnie wobec dzieci imigrantów.

O tych i innych przemianach wartości społeczno-kulturowych oraz wyznań szkoły norweskiej w dobie wielokulturowości rozprawia niniejsza książka.


Wstęp

Rozdział 1. Teoria kulturalizmu - próba rekonstrukcji koncepcji Jerome‘a Brunera
1.1. Kulturalizm, kultura, umysł i edukacja według Brunera
1.2. Brunerowskie antynomie
1.3. Nauczanie teraźniejszego, przeszłego i możliwego

Rozdział 2. O wartościach społeczno-kulturowych i ich kryzysie
2.1. Wartości społeczno-kulturowe
2.2. Apel o powrót do paidei

Rozdział 3. Norweski system edukacji obowiązkowej
3.1. Struktura systemu edukacji obowiązkowej
3.1.1. Obowiązek szkolny
3.1.2. Edukacja przedszkolna
3.1.3. Szkolnictwo podstawowe
3.1.4. Szkoły średnie I stopnia
3.1.5. Finansowanie
3.2. Rozwój historyczny i przemiany polityczne szkoły norweskiej w perspektywie skandynawskiej
3.2.1. Złote lata socjaldemokracji w okresie powojennym
3.2.2. Lata 70. - wpływy radykalnej lewicy
3.2.3. Era globalizacji i neoliberalizmu w edukacji

Rozdział 4. Kulturowo-aksjologiczne uwarunkowania tożsamości Norwegów
4.1. Tradycyjny system wartości oraz filozofia życiowa współczesnego Norwega
4.1.1. Kolektywizm i równość
4.1.2. Szacunek i miłość do natury
4.1.3. Działania na rzecz innych
4.2. Poglądy wychowawcze i dzieciństwo w państwie dobrobytu
4.2.1. Profesjonalizacja dzieciństwa
4.2.2. Demokratyzacja dzieciństwa
4.2.3. Industrializacja dzieciństwa
4.3. Religia w Norwegii: spojrzenie na współczesne społeczeństwo i edukację
4.3.1. Chrześcijańska Norwegia
4.3.2. Religia w szkole
4.3.3. Kilka kontrowersji wokół religii i "norweskości"

Rozdział 5. Metodologia pedagogiki porównawczej i badań własnych
5.1. Dlaczego orientacja jakościowa w pedagogice porównawczej jest trafnym wyborem?
5.2. Przeszukiwanie źródeł wtórnych i analiza dokumentów
5.2.1. Dokumenty wybrane do analizy
5.3. Badania etnograficzne w szkole
5.3.1. Negocjowanie dostępu do szkoły
5.3.2. Miejsce prowadzonych badań - charakterystyka ogólna szkoły
5.3.3. Sytuacja badacza w terenie
5.4. Metodologia oparta na zabawie {play based methodology). Badanie opinii uczniów szkoły podstawowej za pomocą tarczy socjalnej

Rozdział 6. Wartości oraz ideał tożsamości Norwegów w świetle analizy i interpretacji dokumentów
6.1. Wartości i pożądany ideał tożsamości w podstawie programowej z roku 1974
6.2. Wartości i pożądany ideał tożsamości w podstawie programowej z roku 1987
6.3. Wartości i pożądany ideał tożsamości w podstawie programowej z roku 1997

Rozdział 7. Raport z przeprowadzonej etnografii szkoły
7.1. Inkluzja czy ekskluzja? Między ideologią a rzeczywistością
7.2. "Inny" w norweskiej szkole - kwestia tolerancji
7.3. Norweska demokracja w szkole podstawowej. Interpretacja zjawiska
7.4. Klimat badanej klasy i szkoły
7.4.1. Środowisko fizyczne
7.4.2. Środowisko społeczne
7.4.3. Środowisko emocjonalne
7.4.4. Środowisko nauczania

Zakończenie
Bibliografia
Changes in the Socio-Cultural Values Embedded in Norwegian Compulsory Education (Summary)


186 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022