Współczesna młodzież postrzegana z perspektywy rówieśników
Studium teoretyczno-empiryczne
Młodzież borykająca się z trudnościami wynikającymi z bycia pomiędzy
dzieciństwem a dorosłością oraz między sprzecznymi tendencjami tkwiącymi wewnątrz
jednostki zagubionej w gąszczu licznych powinności, wnosi istotny wkład w ocenę
jakości zachodzących procesów społecznych i kulturowych – młodzi są niejako twórcami,
ale też odbiorcami tych zmian.
Autorka zawarła w pracy wielokontekstową refleksję na temat sytuacji „współczesnych
młodych”, skoncentrowaną na poczuciu tożsamości, orientacjach normatywnych, ocenie
pokolenia rówieśników oraz poglądach i opiniach badanej młodzieży na temat
społeczeństwa zorientowanego na globalną zmianę.
Zadanie określenia autodefinicyjnego portretu rówieśników ujawniło wiele
trudności, ale również zasobów będących „wyposażeniem” współczesnej
młodzieży w podejmowaniu trudu egzystencji w zmiennej rzeczywistości
społeczno-kulturowej. Wyniki podjętych badań pokazują, że młodzież widzi szansę na
rozwój w zastanych warunkach społeczno-kulturowych poprzez uznanie siebie za kreatora
własnych losów oraz partycypowanej rzeczywistości.
Egzystencja w zaistniałych warunkach społecznych-kulturowych wymaga nastawienia na
rozwój, aktywność oraz siłę i wiarę w moc sprawczą jednostki, czego uosobieniem są
współcześni młodzi ludzie poddani badaniom.
WPROWADZENIE
ROZDZIAŁ 1
SPOŁECZNO-KULTUROWY WYMIAR GLOBALIZACJI
1.1. Globalna "ekumena kulturowa" - w stronę permanentnej zmiany
społeczno-kulturowej
1.2. Orientacje współczesnego społeczeństwa w płynnej nowoczesności
1.3. Bycie "pomiędzy" - o kondycji współczesnego człowieka
ROZDZIAŁ 2
MŁODZIEŻ JAKO PODMIOT ŻYCIA SPOŁECZNEGO
2.1. Psychospołeczna charakterystyka okresu adolescencji
2.2. Kształtowanie tożsamości jako zadanie rozwojowe okresu adolescencji
ROZDZIAŁ 3
OSOBLIWOŚCI SPOSTRZEGANIA SPOŁECZNEGO
3.1. Własna osoba jako przedmiot spostrzegania
3.2. Procesy interpersonalnego porównania. Spostrzeganie podobieństw i odrębności
"ja" - inni ludzie
3.3. Ustosunkowanie do innych ludzi
ROZDZIAŁ 4
OBRAZ WSPÓŁCZESNEJ MŁODZIEŻY Z PERSPEKTYWY RÓWIEŚNIKÓW W ŚWIETLE WYNIKÓW
BADAŃ WŁASNYCH
4.1. Założenia metodologiczne badań własnych oraz społeczno-demograficzna
charakterystyka badanej populacji
4.2. Tożsamość badanej młodzieży partycypującej w rzeczywistości płynnej
nowoczesności
4.3. Orientacje normatywne współczesnej młodzieży w opinii respondentów
4.4. Społeczeństwo globalnej zmiany oraz obraz współczesnej młodzieży w opinii osób
badanych
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
HOW CONTEMPORARY YOUNG PEOPLE PERCEIVE THEIR GENERATION A THEORETICAL AND EMPIRICAL STUDY
(Summary)
230 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka