|
NARUSZENIE PRZEPISÓW POSTĘPOWANIA JAKO PRZESŁANKA UCHYLENIA DECYZJI LUB POSTANOWIENIA W POSTĘPOWANIU SĄDOWOADMINISTRACYJNYM
DANIEL P. wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 118.80 Twoja cena 112,86 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Naruszenie przepisów postępowania jako przesłanka uchylenia decyzji lub
postanowienia w postępowaniu sądowoadministracyjnym
Monografia porusza istotne zagadnienie prawne, jakim jest naruszenie przepisów prawa
procesowego, stanowiące podstawową przyczynę uchylenia przez sądy administracyjne
decyzji lub postanowień.
Mimo że niedochowanie wymogów proceduralnych przez organy administracji publicznej
jest najczęstszą przyczyną eliminowania z obrotu prawnego zaskarżonych aktów
administracyjnych, powyższe zagadnienie nie doczekało się jeszcze kompleksowego
opracowania dotykającego powyższej problematyki. Jak wskazuje analiza orzecznictwa
sądów administracyjnych, ponad 70% zakwestionowanych przez sądy rozstrzygnięć
organów administrujących obejmuje przypadki naruszenia przepisów proceduralnych.
Podjęte w niniejszej pracy rozważania umożliwiają w pierwszej kolejności
odpowiedź na pytanie, jakiego rodzaju naruszenia stanowią naruszenia przepisów
postępowania, a więc kiedy sąd administracyjny jest uprawniony do skorzystania z
przysługujących mu uprawnień.
Zauważyć bowiem należy, że kategoria naruszeń przepisów postępowania jest
niejednolita i obejmuje zarówno przypadki, w których decyzja lub postanowienie są
obarczone:
wadą skutkującą koniecznością wznowienia postępowania (art. 145 § 1 pkt 1
lit. b ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi),
wadą stanowiącą naruszenie przepisów postępowania, które mogło mieć istotny
wpływ na wynik sprawy (art. 145 § 1 pkt 1 lit. c ustawy Prawo o postępowaniu przed
sądami administracyjnymi) oraz
wadą wskazującą na nieważność decyzji lub postanowienia (art. 145 § 1 pkt 2
ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).
W dalszej kolejności opisane zostały działania sądu administracyjnego związane ze
stwierdzonym naruszeniem przepisów postępowania. Szczególne miejsce poświęcono przy
tym możliwości konwalidacji stwierdzonych naruszeń na etapie postępowania
sądowoadministracyjnego, jak i ustaleniu, czy sąd administracyjny, korzystając z
przysługujących mu uprawnień działa w ramach władzy dyskrecjonalnej, czy też jest
każdorazowo zobowiązany do wyeliminowania decyzji lub postanowienia z uwagi na
stwierdzone naruszenie przepisów postępowania. W pracy podjęto również zagadnienie
wpływu naruszenia przepisów postępowania na postępowania kasacyjne przed Naczelnym
Sądem Administracyjnym.
Tak zakreślona problematyka pracy powoduje, że jest ona skierowana zarówno do
praktyków – sędziów sądu administracyjnego, profesjonalnych pełnomocników, jak i
do stron postępowania sądowoadministracyjnego oraz pracowników organów administracji
publicznej, stosujących przepisy postępowania na co dzień.
Wykaz skrótów
Bibliografia
Wykaz orzecznictwa
Wstęp
Rozdział I. Zakres stosowania art. 145 PostAdmU w odniesieniu do przepisów postępowania
administracyjnego
§ 1. Pojęcie postępowania administracyjnego
§ 2. Postępowanie administracyjne a postępowanie sądowoadministracyjne
§ 3. Sądowa kontrola decyzji lub postanowienia jako podstawa stosowania art. 145
PostAdmU
I. Decyzja administracyjna
II. Postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie,
albo kończące postępowanie, albo rozstrzygające sprawę co do istoty
III. Postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy
zażalenie, z wyłączeniem postanowień wierzyciela o niedopuszczalności zgłoszonego
zarzutu oraz postanowień, których przedmiotem jest stanowisko wierzyciela w sprawie zgłoszonego
zarzutu
Rozdział II. Uprawnienia sądu do uchylenia decyzji lub postanowienia w świetle
wymogów postępowania administracyjnego
§ 1. Funkcje postępowania administracyjnego a uprawnienia sądu, o jakich mowa w art.
145 PostAdmU
§ 2. Postępowanie administracyjne a wymogi sprawiedliwości proceduralnej
§ 3. Postępowanie administracyjne a wymogi rzetelnego procesu
§ 4. Rola zasad ogólnych KPA w postępowaniu administracyjnym
Rozdział III. Pojęcie i charakterystyka naruszeń przepisów postępowania
§ 1. Pojęcie i cechy naruszeń przepisów postępowania w rozumieniu art. 145 § 1
PostAdmU
§ 2. Normy składające się na przepisy postępowania w rozumieniu art. 145 § 1
PostAdmU - normy procesowe czy też normy ustrojowe i ustrojowo-kompetencyjne
§ 3. Naruszenie przepisów postępowania a system gradacji wad aktu administracyjnego
§ 4. Naruszenie przepisów postępowania - perspektywa prawnoporównawcza
I. Zagadnienia wstępne
II. Naruszenie przepisów postępowania w prawie unijnym
III. Naruszenie przepisów postępowania w prawie francuskim
IV. Naruszenie przepisów postępowania w prawie angielskim
Rozdział IV. Rodzaje naruszeń przepisów postępowania w rozumieniu art. 145 §
1 PostAdmU
§ 1. Rodzaje naruszeń przepisów postępowania w ustawach regulujących postępowanie
sądowoadministracyjne - rys historyczny
§ 2. Naruszenia przepisów postępowania dające podstawę do wznowienia postępowania
administracyjnego
I. Uwagi wprowadzające
II. Przesłanki wznowienia postępowania
1. Ustalenie istotnych dla sprawy okoliczności faktycznych na fałszywych dowodach
2. Wydanie decyzji w wyniku przestępstwa
3. Wydanie decyzji przez pracownika lub organ administracji publicznej, który podlega wyłączeniu
4. Brak zapewnienia stronie czynnego udziału w postępowaniu
5. Wyjście na jaw istotnych dla sprawy nowych okoliczności faktycznych lub nowych
dowodów istniejących w dniu wydania decyzji, nieznanych organowi, który wydał decyzję
6. Wydanie decyzji bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu
7. Odmienne rozstrzygnięcie zagadnienia wstępnego przez właściwy organ
8. Wydanie decyzji na podstawie innej decyzji lub orzeczenia sądu, które zostały
następnie uchylone lub zmienione
9. Orzeczenie przez TK o niezgodności aktu normatywnego, na podstawie którego została
wydana decyzja, z Konstytucją RP, umową międzynarodową lub z ustawą
10. Wydanie przez sąd orzeczenia stwierdzającego naruszenie zasady równego traktowania
§ 3. Naruszenia przepisów postępowania mogące mieć istotny wpływ na wynik sprawy
I. Pojęcie naruszenia przepisów postępowania mogącego mieć istotny wpływ na wynik
sprawy
II. Katalog naruszeń przepisów postępowania mogących mieć istotny wpływ na wynik
sprawy
1. Zasady kwalifikacji naruszeń przepisów postępowania mogących mieć wpływ na wynik
sprawy
2. Naruszenia przepisów postępowania związanych z obowiązkiem informowania stron
3. Naruszenia przepisów postępowania związane z zapewnieniem stronie czynnego udziału
w postępowaniu
4. Naruszenia przepisów postępowania związane z prowadzonym postępowaniem dowodowym
5. Naruszenia przepisów postępowania związane z szybkością prowadzonego postępowania
6. Naruszenia przepisów postępowania związane z wadliwym uzasadnieniem wydanego
rozstrzygnięcia
7. Naruszenia przepisów postępowania związane z jego dwuinstancyjnością
§ 4. Naruszenie przepisów postępowania dające podstawę do stwierdzenia nieważności
decyzji lub postanowienia
Rozdział V. Działania sądu administracyjnego związane ze stwierdzeniem
naruszeń przepisów postępowania
§ 1. Naruszenie przepisów postępowania a funkcja sądu administracyjnego
§ 2. Wstępne założenia metodyki działań sądu administracyjnego w związku z
naruszeniem przepisów postępowania
§ 3. Określenie normatywnego wzorca postępowania, do przeprowadzenia którego zobowiązany
był organ administracji publicznej w sprawie będącej przedmiotem skargi
I. Źródła normatywnego wzorca postępowania
II. Wykładnia przepisów prawa procesowego przez sądy administracyjne
§ 4. Określenie czynności procesowych, które faktycznie zostały podjęte w sprawie
§ 5. Porównanie stanu pożądanego ze stanem ustalonym
§ 6. Konwalidacja stwierdzonych naruszeń przepisów postępowania
w ramach postępowania sądowoadministracyjnego
I. Konwalidacja naruszeń dotyczących postępowania dowodowego
II. Konwalidacja naruszeń dotyczących niezapewnienia udziału stron w postępowaniu
§ 7. Kwalifikacja stwierdzonych naruszeń przepisów postępowania
I. Dyskrecjonalność sędziego sądu administracyjnego w zakresie kwalifikacji
stwierdzonych naruszeń
II. Instrumenty służące zapewnieniu jednolitości orzecznictwa w zakresie ustalenia
konsekwencji prawnych stwierdzonych naruszeń
§ 8. Określenie granic stosowania przez sąd środków, o jakich mowa w art. 145 § 1
PostAdmU, z uwagi na stwierdzone naruszenia przepisów postępowania
§ 9. Wydanie orzeczenia uchylającego zaskarżoną decyzję lub postanowienie z
uwagi na stwierdzone naruszenia przepisów postępowania
Rozdział VI. Skutki wyroku sądu administracyjnego stwierdzającego naruszenie
przepisów postępowania
§ 1. Skutki wyroku sądu administracyjnego dla postępowania administracyjnego
§ 2. Związanie organu wyrokiem sądu administracyjnego
§ 3. Następstwa braku wykonania przez organ administracji publicznej wyroku sądu
administracyjnego uchylającego decyzję lub postanowienie z uwagi na naruszenie przepisów
postępowania
Rozdział VII. Inne przypadki naruszenia przepisów postępowania, jako podstawa
orzeczeń sądów administracyjnych
§ 1. Zagadnienia wstępne
§ 2. Naruszenie przepisów postępowania jako podstawa orzeczeń sądów
administracyjnych w skargach na akty lub czynności, o jakich mowa w art. 3 § 2 pkt 4 i
4a PostAdmU
§ 3. Naruszenie przepisów postępowania jako podstawa orzeczeń sądów
administracyjnych w skargach na akty, o jakich mowa w art. 3 § 2 pkt 5-6 PostAdmU
§ 4. Naruszenie przepisów postępowania jako podstawa orzeczeń sądów
administracyjnych w skargach na rozstrzygnięcia nadzorcze, o jakich mowa w art. 3 § 2
pkt 7 PostAdmU
§ 5. Naruszenie przepisów postępowania jako podstawa orzeczeń sądów
administracyjnych w skargach na akty będące przedmiotem kontroli na podstawie ustaw
szczegółowych
§ 6. Naruszenie przepisów postępowania jako podstawa orzeczeń sądów
administracyjnych w skargach na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania
(art. 3 § 2 pkt 8-9 PostAdmU)
Rozdział VIII. Naruszenie przepisów postępowania w postępowaniu przed NSA
§ 1. Uwagi wstępne
§ 2. Naruszenie przepisów postępowania jako podstawa skargi kasacyjnej
§ 3. Naruszenie przepisów postępowania a uchylenie decyzji lub postanowienia przez NSA
Zakończenie
Indeks rzeczowy
510 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|