Anatomia konfliktu
Między nowym ateizmem a teologią nauki
Skąd bierze się przekonanie o nieuniknionym konflikcie pomiędzy nauką i wiarą?
Czy ateizm jest logiczną konsekwencją teorii ewolucji?
Co to znaczy, że nauki przyrodnicze rzucają nowe światło na teologiczną prawdę o
stworzeniu i działaniu Boga w stworzonym świecie?
Poszukując odpowiedzi na te pytania Autor omawia szereg powiązanych ze sobą
zagadnień z pogranicza teologii i nauk empirycznych, które dają wiarygodny obraz tego,
jak układają się obecnie relacje pomiędzy tymi dziedzinami, i które pozwalają
dostrzec przyczyny konfliktu pomiędzy nauką i wiarą, i realnie ocenić to, czy istnieje
możliwość jego przezwyciężenia.
Swoją uwagę poświęca przede wszystkim teorii ewolucji - podkreśla konieczność
odróżnienia tej teorii od jej filozoficznych (zarówno materialistycznych jak i
teistycznych) interpretacji, i zaznacza, że nie ma żadnych podstaw do przeciwstawiania
tej teorii teologicznej prawdzie o stworzeniu świata przez Boga, i dopatrywania się w
niej jakiegokolwiek zagrożenia dla tej prawdy.
Opowiada się za słusznością kreacjonizmu ewolucyjnego, zgodnie z którym Stwórca
powołuje Wszechświat do istnienia i nieustannie w nim działa za pośrednictwem praw
przyrody, które powodują nieustanny rozwój wszechświata i umożliwiają ewolucję
życia.
Tadeusz Pabjan - ksiądz katolicki, wykładowca filozofii przyrody i
filozofii nauki na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. Nakładem CCPress
ukazały się jego książki Eksperymentalna metafizyka (2011), Niedomknięty bilans
wszechświata (2014) oraz - wspólnie z ks. prof. Michałem Hellerem - Stworzenie i
początek wszechświata (2013) i Elementy filozofii przyrody (2014).
Wprowadzenie
Rozdział I
O tym, co istnieje, i tym, co nie istnieje
1. Skazani na metafizykę
2. Czym powinna się zajmować fizyka?
3. Pierwszy argument nowego ateizmu
4. Wiara w istnienie a wiara w nieistnienie
Rozdział II
Nauka i wiara: anatomia konfliktu
1. Wiedza versus wiara
2. Wiara poszukująca zrozumienia
3. Komplementarność zamiast konfliktu
4. Skąd mit konfliktu?
5. Spór światopoglądowy
Rozdział III
Pomiędzy teologią a biologią
1. Teolog wobec nauk przyrodniczych
2. Naukowy obraz świata
3. Ewolucja wszechświata – ewolucja życia
4. Problem hominizacji
Rozdział IV
Stworzenie a ewolucja
1. Co to znaczy, że Bóg jest Stwórcą?
2. Nauka na temat ewolucji
3. Teologia na temat ewolucji
4. Inteligentny projekt?
5. Ewolucja ciała a stworzenie duszy
Rozdział V
Nieinterwencjonistyczny model działania Boga
1. Prawa przyrody w perspektywie naukowej
i teologicznej
2. Stwórcza obecność Boga w świecie przyrody
3. Bóg nie narusza praw przyrody
4. Bóg działa poprzez przyczyny wtórne
5. Teologia a język
6. Zalety modelu
Rozdział VI
Cuda a prawa przyrody
1. Jak rozumieć cud?
2. Znane i nieznane prawa przyrody
3. Historia zbawienia a historia wszechświata
4. Opatrzność a prawa przyrody
Bibliografia
Indeks nazwisk
184 strony, Format: 12.5x19.5, oprawa miękka