Czy fizyka jest nauką humanistyczną?
Wśród fizyków krąży powiedzenie, że wszystkie nauki dzielą się na fizykę i
zbieranie znaczków. Czy jest to przejaw ich megalomanii, czy tylko nieco żartobliwe
wyrażenie przekonania, ze fizyka jest nauką podstawową?
Zarówno wśród „zwykłych” ludzi, jak i naukowców dominuje przeciwstawianie nauk
ścisłych naukom humanistycznym. Czasem czyni się to wywyższając ścisłość nauk
ścisłych, czasem wskazując na ich ograniczenia, niemożność uchwycenia prawdziwej,
żywej złożoności, której nie mogą uchwycić struktury formalne. Tymczasem to
przeciwstawienie nie jest absolutne: u źródeł podstawowych pojęć matematyki i fizyki
leżą doświadczenia potoczne, odniesienia do człowieczej perspektywy postrzegania
świata, próby jego spontanicznego modelowania, sądy wartościujące – jednym słowem
takie zachowania, które można znaleźć również u podstaw nauk humanistycznych.
Michał Heller – uczony, kosmolog, filozof i teolog. Laureat Nagrody
Templetona i założyciel Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych w Krakowie. Autor
m.in. książek Filozofia przypadku (CCPress 2012); Bóg i nauka. Moje dwie drogi do
jednego celu (CCPress 2013); Granice nauki (CCPress 2014); Bóg i geometria. Gdy przestrzeń
była Bogiem (CCPress 2015).
CZĘŚĆ I. FIZYKA I PIĘKNO
Rozdział
Czy fizyka jest nauką humanistyczną?
Rozdział 2
Podboje matematyki: od rzutu kamieniem do kwantowej próżni
Rozdział 3
Matematyka – romantyczny język nauki
Rozdział 4
Postmodernizm i współczesna fizyka
Rozdział 5
Piękno jako kryterium prawdy
Rozdział 6
Dynamika twórczości
CZĘŚĆ II. MIĘDZY FIZYKĄ A FILOZOFIĄ
Rozdział 7
Filozofia fizyki u schyłku dwudziestego wieku
Rozdział 8
Metafizyka i język
Rozdział 9
Logiczność świata według Ladriere’a
Rozdział 10
Źródła kryzysu
CZĘŚĆ III. PRZEZ KONFLIKTY KU TRANSCENDENCJI
Rozdział 11
Początki konfliktu i współistnienia
Rozdział 12
Naukowy obraz świata a zadanie teologa
Rozdział 13
Stworzenie świata według współczesnej kosmologii
Rozdział 14
O wyprowadzaniu filozoficznych i teologicznych wniosków z kosmologii
Rozdział 15
Chrześcijański pozytywizm
Rozdział 16
Wyobraźnia w nauce i doświadczeniu religijnym, czyli mały traktat o machaniu rękami
i molach jedzących literaturę
Rozdział 17
Nauka a transcendencja
304 strony, Format: 12.4x19.2, oprawa miękka