ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 31.65 30,07   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PIĄTY WYMIAR KULTUROWA SOCJOLOGIA WIEDZY NORBERTA ELIASA


BUCHOLC M.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 31.65 Twoja cena  30,07 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Piąty wymiar

Kulturowa socjologia wiedzy Norberta Eliasa


Książka poświęcona socjologii wiedzy Eliasa, której głównymi czynnikami są władza i kultura.

Autorka śledzi związki między nimi, by ukazać, jak wygląda współzależność władzy i kultury, czyli jak powstaje i jest wykorzystywana władza w procesie wytwarzania i podtrzymywania normatywności.

Norbert Elias jest twórcą teorii procesu cywilizacji, która miała wyjaśnić przemiany europejskich instytucji władzy, obyczajów i mentalności od średniowiecza po czasy współczesne, dając zarazem klucz do analizy procesów transformacyjnych w innych społeczeństwach. Władza, cywilizacja, normatywność i kultura wiążą się ze sobą w modelu teoretycznym, który w całości mieści się w polu socjologii wiedzy. Władza jako relacja społeczna istnieje tam, gdzie istnieją reguły ograniczające stosowanie przymusu. Podstawową formą przymusu jest prze¬moc fizyczna. Cywilizacja to proces eliminowania przemocy fizycznej z życia społecznego, przekształcania jej w bardziej subtelne formy przymusu.

Rozdział pierwszy Autorka poświęca kwestii relacji między światem przyrody a światem społecznym, następnie zaś zależnościom między różnymi poziomami integracji społecznej. W rozdziale drugim opisuje powstawanie normatywnych wzorców postępowania jako kanonów. W kolejnym rozdziale przedstawia proce¬s wytwarzania normatywności, projektowania i przekazy¬wania habitusu oraz konstruowania kanonów. W rozdziale czwartym kładzie nacisk na konieczność uwzględnienia w badaniu społeczeństwa doświadczenia ludzkiego jako jego konstytutywnego składnika, dochodząc do tytułowego piątego wymiaru ludzkiej egzystencji. Rozdział piąty to próba spojrzenia z dużego dystansu na kulturę i wiedzę. Autorka zadaje sobie pytanie o relacje między zaangażowaniem i neutralnością jako cechami wiedzy i jej symbolicznych reprezentacji a zaangażowaniem jako cechą kultury. To także pytanie o możliwość zastosowania Eliasowskiej socjologii wiedzy do współczesnych społeczeństw wielokulturowych. We współczesnym świecie zagadnienie wielości kultur i metod zapewnienia ich pokojowej koegzystencji stało się kluczowe. Zdaniem Autorki socjologia Eliasa może dostarczyć odpowiedzi także na pytania, jakich jej twórca nigdy sobie nie zadawał. Jedno z nich dotyczy związków między kulturą, wiedzą i władzą w świecie, w którym zaangażowanie we własną kulturę musi z konieczności uwzględniać fakt, że bliźni żyjący tuż obok mogą być równie zaangażowani w swoją. Odmowa zdobycia się na neutralność wystarczającą do uznania cudzego zaangażowania może być pierwszym etapem cyklu przemocy: narastającego spiętrzenia wrogości, podejrzliwości i niechęci, które owocuje kumulacją energii i często, w dalszej perspektywie, jej rozładowaniem w postaci otwartego konfliktu z użyciem przemocy. Socjologia Eliasa, zdaniem Autorki, wyjaśnia zarówno pełzające wykluczenie, które zaczyna się od drobiazgów w rodzaju wyśmiewania odmiennego, regionalnego akcentu, a kończy się na segregacji, jak i wielkie, międzynarodowe konflikty kulturowe, etniczne i religijne, w cieniu których żyje dziś ludzkość.


Od autorki  7
Wstęp  11

Rozdział I.  Poziomy integracji  32
1. In integrum 33
2. Warstwy rzeczywistości i poziomy złożoności 35
3. Ludzki poziom integracji 37
4. Otwieranie człowieka 45
5. Poziomy integracji społecznej 49
6. Zróżnicowanie i integracja: casus Europy 60
7. Złożoność i emergencja: dezintegrujący efekt integracji 65
8. W stronę kanonu 70

Rozdział II. Kanon  72
1. Kanon i kodeks 73
2. Habitus 83
3. Znajomość kanonu 86
4. Habitus jako projekt 93
5. Galateo: nowoczesny projekt jednostki 98
6. Mozart: przegrana autorskiego projektu 107
7. Formatowanie rzeczywistości 116

Rozdział III.  Społeczna siła symboli 119
1. Tworzenie wiedzy – orientacja w rzeczywistości 126
2. Wiedzieć, mówić, pamiętać, myśleć 129
3. Wiedza a rzeczywistość: kongruencja jako determinacja 139
4. Zaangażowani w fantastyczne realia: cztery typy wiedzy  145
5. Wyjaśnienia strukturalne: zredukować fantazję? 149
6. Mechanizmy obronne: prawda broni się sama 156
7. Przekazać, przetłumaczyć, okazać 159
8. Morał The Symbol Theory 162

Rozdział  IV. Piąty wymiar 166
1. Współczynnik doświadczenia 174
2. Prawo korekty a kontrola wokandy 182
3. Hazardowe gry językowe 192
4. Ciemna strona komunikacji – wykluczenie symboliczne 196
5. Społeczna historia symboli: wieża poznania 204

Rozdział  V. Kultura neutralności 211
1. Kultura: formacja zaangażowania 215
2. Wyzwolić zaangażowanie 219
3. Zaangażowani w neutralność: przypadek demokracji 222
4. Syndrom Serenusa Zeitbloma 236
5. Kulturowe gwarancje neutralności 241

Zakończenie  245
Bibliografia  258
Indeks nazwisk 269


274 strony, Format: 13.4x20.3, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022