Religijność jako styl życia
Studium przypadku młodzieżowej wspólnoty protestanckiej
Publikacja jest wynikiem nowatorskich badań nad procesami indywidualizacji
religijności młodych ludzi.
Przedstawiono tu sposoby manifestacji tożsamości religijnej osób wierzących oraz
ich styl życia w dobie kultury masowej na przykładzie warszawskiego kościoła
protestanckiego.
Związki sacrum i profanum skonfrontowane zostały z przemianami
społeczno--kulturowymi zachodzącymi w Polsce od transformacji systemowej.
Autorka skupia się na kwestii doświadczenia religijnego i stara się odpowiedzieć na
pytania:
• Jak zmienia się religijność młodzieży wierzącej pod wpływem procesów
sekularyzacyjnych?
• Jak funkcjonuje religijny styl życia w czasach konsumpcjonizmu?
• Co różni bożych szaleńców od ich niewierzących rówieśników i co
charakteryzuje ich życie we wspólnocie religijnej?
WSTĘP
1. Problem badawczy
2. Uzasadnienie sformułowania tematu
3. Stan wiedzy i literatura przedmiotu
4. Struktura pracy
ROZDZIAŁ I. RELIGIJNOŚĆ MŁODYCH POLAKÓW
1. Religia i religijność jako kategorie analizy socjologicznej
2. Przemiany potransformacyjne a religijność polskiego społeczeństwa
3. Główne tendencje przemian religijności młodzieży
3.1. Identyfikacja religijna i charakter religijności młodych Polaków
3.2. Związek między religią a światopoglądem
3.3. Udział w praktykach religijnych
3.4. Przynależność do wspólnot religijnych
3.5. Religijność młodzieży niekatolickiej – różnice w zakresie podstawowych wskaźników
ROZDZIAŁ II. METODY JAKOŚCIOWE W BADANIU RELIGIJNOŚCI MŁODZIEŻY
1. Założenia metodologiczne badań
2. Zastosowane metody badawcze
2.1. Wywiad pogłębiony
2.2. Obserwacja terenowa
2.3. Test Dwudziestu Stwierdzeń
2.4. Analiza danych zastanych
3. Przebieg badań
4. Charakterystyka osób badanych
ROZDZIAŁ III. WSPÓLNOTA MŁODZIEŻOWA PRZY KOŚCIELE BOŻYM W CHRYSTUSIE
1. Kościół Boży w Chrystusie jako przykład protestantyzmu ewangelicznego
1.1. Początki działalności KBwCh w Polsce
1.2. Doktryna i organizacja
2. Autonomia jednostki i doświadczenie wspólnoty
2.1 Wspólnota młodzieżowa w strukturze Kościoła i poza nią
2.2. Poczucie przynależności a tożsamość jednostki
2.3. Znaczenie wspólnoty dla rozwoju religijności indywidualnej
2.4. Spotkania młodzieżowe jako miejsce ekspresji religijności
2.5. Przynależność do wspólnoty młodzieżowej jako element biografii osoby religijnej
ROZDZIAŁ IV. RELIGIJNOŚĆ MŁODZIEŻY JAKO DOŚWIADCZENIE SUBIEKTYWNE
1. Doświadczenie religijne i religijność subiektywna
2. Religia wyboru
2.1. Problem konwersji religijnej
2.2. Wiara jako następstwo indywidualnej decyzji
2.3. Religia zindywidualizowana
2.4. Wiara a religijność
2.5. Chrześcijaństwo jako orientacja religijna
3. Źródła wiary i autorytetu
3.1 Studiowanie Pisma Świętego jako źródło wiary i podstawa wiedzy religijnej
3.2. Rola relacji osobistych i znaczących innych
3.3. Indywidualny kanon uznawanych autorytetów
ROZDZIAŁ V. RELIGIJNOŚĆ JAKO STYL ŻYCIA
1. Religia jako determinanta tożsamości
1.1. Tożsamościowy model religii Hansa Mola
1.2. Sakralizacja tożsamości
1.2.1. Obiektywizacja
1.2.2. Zaangażowanie
1.2.3. Rytuał
1.2.4. Mit
1.3. Tożsamość religijna a koncepcja siebie
2. Sakralizacja życia codziennego
2.1. Styl życia jako kategoria analizy socjologicznej
2.2. Religijna formuła aksjologiczna a hierarchia wartości i moralność jednostki
2.3. Praktyki religijne jako integralny element codzienności
2.4. Religia jako zasada organizująca życie codzienne jednostki
2.5. Otoczenie społeczne osoby religijnej
2.6. Religia a planowanie przyszłości
PODSUMOWANIE
BIBLIOGRAFIA
ANEKS
Załącznik nr 1 – Scenariusz wywiadu
Załącznik nr 2 – Wyniki Testu Dwudziestu Stwierdzeń (według klucza kodowego Thomasa
McPartlanda)