Media i religia
Nowy kontekst komunikacji
Pogrzeb religii, a przynajmniej chrześcijaństwa, ogłasza się od czasów Oświecenia,
albo i jeszcze dawniejszych. Mimo to religia w naszym kręgu cywilizacyjnym odgrywa
ogromną rolę, nawet jeśli weźmiemy pod uwagę, że kultura współczesna sprzyja
sekularyzacji, a co najmniej odchodzeniu od religijnych praktyk. „Medialne reprezentacje
rzeczywistości” dominują niekiedy w naszych głowach nad realem, lecz nie są w stanie
całkowicie wyprzeć odczucia transcendencji i potrzeby religijności. Co więcej, media
stają się często narzędziami propagandy wiary (propaganda fidei) oraz źródłem
informacji o jej zasadach i praktykach. Mogą też-jak słusznie zauważają autorzy
recenzowanej książki-„funkcjonować w roli osobnego podmiotu kształtującego poglądy
i postawy w odniesieniu do religii” albo nawet „przejmować funkcje, które wcześniej
były domena religii” lansując lub deprecjonując wartości, style życia, normy czy
wzory zachowań. [...]
Recenzowana książka ujmuje relacje między mediami a religią w kategoriach
systemowych, przy założeniu, że oba podmioty (obie praktyki) stanowią „względnie
autonomiczne subsystemy społecznego życia”. Autorzy jedenastu artykułów pokazują,
jak owe subsystemy wzajemnie się przenikają i interferują, wzmacniając lub
osłabiając swoje role i oddziaływania. Sfery sacrum i profanum niekiedy na siebie
zachodzą, popadając w konflikt, lub wzajemnie się dopełniają w rezultacie złożonych
procesów negocjowania.
Fragment recenzji prof. Jerzego Jastrzębskiego
Radosław Sierocki, Marek Sokołowski, Agnieszka Zduniak Media i religia:
subsystemy społecznego życia
Część 1. Aksjologia w starych i nowych mediach
Jan Kłos Wymiar wertykalny i horyzontalny religii w środowisku medialnym
Radosław Sierocki Mediatyzacja i mediacja religii
Agnieszka Zduniak Duchowość w epoce mediów elektronicznych
Janusz Bohdziewicz Chmura przemiany – uczeni w sieci i anateizm
Miłosz Babecki Gamifikacja katechezy jako efekt przeobrażeń w macierzy nowych
mediów
Szymon Żyliński Wartości przekazywane w mediach Bhutanu (na przykładzie
drugiego kanału telewizji bhutańskiej)
Część 2. Religia i dyskursy medialne
Bożena Domagała Konserwatywny i liberalny dyskurs religijny w Polsce
Renata Rozbicka Publicystyczny wizerunek Kościoła katolickiego w Polsce na przykładzie
tygodnika „Polityka”
Marta Cichy, Anna Wielgoszewska, Marta Wiśniewska Wpływ Internetu i telewizji na
islamofobię w Polsce w latach 2014–2015 Analiza treści
Stefan Michał Marcinkiewicz Wątki religijne w ełckiej prasie z pierwszej połowy
XIX wieku
Beata Tomaszewska-Hołub Lokalne problemy społeczne w publicystyce „Posłańca
Warmińskiego” w pierwszej dekadzie XXI wieku
Noty o autorach
236 stron, Format: 16.0x22.5cm, oprawa miękka