Akademickie kształcenie pedagogów w procesie zmiany
Perspektywy teoretyczne i doświadczenia absolwentów
Idea universitas liczy sobie blisko osiemset lat, uniwersytet pojmowany jako instytucja
– ponad pięćset, wydawałoby się więc, że jest to temat, w którym niewiele już
zostało do powiedzenia, tymczasem wciąż mnożą się tu problemy, będące swoistym
znakiem czasu: inne kwestie zaprzątały głowy osiemnastowiecznym poszukiwaczom prawdy
(na tym polegać miał oryginalny „duch uniwersytetu”), inne cele przyświecają
dzisiejszym „łowcom dyplomów”.
„Erozja uniwersyteckości” jest już faktem stwierdzonym, który zrodził
potrzebę postawienia na nowo pytania o kształt profesjonalizacji w edukacji – w ten
oto powstało Akademickie kształcenie pedagogów w procesie zmiany pod red. Danuty
Urbaniak-Zając i Jacka Piekarskiego, mające na celu ukazanie jakości kształcenia
pedagogów z perspektywy ich późniejszych – zawodowych – doświadczeń.
Publikacja podzielona została na trzy części; część pierwsza poświęcona jest różnorakim,
często odmiennym koncepcjom kształcenia, część druga podejmuje pytanie o charakter
metodyczny akademickiej edukacji pedagogów, wreszcie – część trzecia, objętościowo
najskromniejsza, podejmuje wazką analizę badań własnych, w sposób empiryczny ukazując
znaczenie wykształcenia uniwersyteckiego dla praktyki zawodowej przyszłych pedagogów.
Wnioski wynikające z pierwszego etapu badań nie są optymistyczne. Presja
użyteczności raczej utrwala adaptacyjny model akademickiej edukacji pedagogów
(utrwalanie status quo i dostosowanie go do oczekiwań), niż przyczynia się do
wzmożenia aktywności w kreowaniu pozytywnych zmian. Tradycyjny model profesji nie jest
ugruntowany w doświadczeniu pedagogów ani też nie znajduje potwierdzenia w ich
aktywności pozaakademickiej – wymaga ponownego przemyślenia.
Jacek Piekarski, Danuta Urbaniak-Zając
Zamiast wstępu. Profesjonalność i kształcenie akademickie - problemy otwarte
Część 1. Kształcenie pedagogiczne w warunkach zmiany - perspektywy
profesjonalizacji
Cathleen Grunert, Heinz-Hermann Kruger
Zanikanie granic pedagogicznej pracy zawodowej oraz rozwój modeli
uniwersyteckiego kształcenia pedagogicznego w Niemczech
Michael Winkler
Postawa
Bohdan Cyrański
Uwagi o uwarunkowaniach profesjonalnej postawy pedagoga społecznego
Ewa Kantowicz
Profesjonalizacja w społecznej przestrzeni kształcenia i działania pracowników
socjalnych
Część 2. O profesjonalny wymiar wiedzy - problemy i praktyka
Dorota Klus-Stańska
Konstruowanie wiedzy pedagogicznej studentów: bariery, pułapki, tropy
Teresa Bauman
Niepraktyczne i łatwe studia pedagogiczne
Ewa Cyrańska
Wiedza i sposób jej zdobywania - oczekiwania studentów pedagogiki Możliwość
przekładów międzyparadygmatycznych bez konieczności ich wartościowania
Deivida Vandzinskaite, Natalija Mazeikiene
Partnerstwo między uniwersytetem a wspólnotami: service-learning na Litwie
Gunther Grasshoff
Społeczno-pedagogiczne rozumienie przypadku - między teorią a praktyką Albo:
jak można się uczyć społeczno-pedagogicznego punktu widzenia
Agnieszka Krawczyk
Założenia procesu bolońskiego a doktorancka rzeczywistość (raport z badań)
Marta Kowalczuk-Walędziak
Tutoring akademicki - szansa, wyzwanie czy utopia w polskim szkolnictwie wyższym?
Magdalena Zmysłowska
O doświadczeniach zawodowych absolwentów pedagogiki - między profesjonalizmem a
rzeczywistością
Część 3. Akademickie kształcenie w zawodowej praktyce absolwentów
pedagogiki
Danuta Urbaniak-Zając, Jacek Piekarski
Koncepcja badań empirycznych
Danuta Urbaniak-Zając, Ewa Kos, Monika Kosiada-Król
Sytuacja zawodowa i życiowa absolwentów pedagogiki
Jacek Piekarski
Profesjonalność w doświadczeniu absolwentów pedagogiki
Danuta Urbaniak-Zając
Kształcenie akademickie z perspektywy doświadczeń zawodowych absolwentów
pedagogiki
Danuta Urbaniak-Zając, Jacek Piekarski
Podsumowanie
Noty o autorach
Aneks
402 strony, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka