Cyberprzestrzeń Człowiek Edukacja Tom 2
Dylematy społeczności cyfrowej.
Cyberprzestrzeń – człowiek – edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej to
książka interdyscyplinarna, łącząca wiedzę pedagogiczną z pogranicza edukacji
medialnej i informatycznej oraz profilaktyki, diagnozy i terapii.
Analizy treści wskazują nowe zagrożenia, ich różnorodny charakter, wymiar i
aspekty. Ma ona jednocześnie walory praktyczne ze względu na ich przydatność dla
każdego człowieka korzystającego z najnowszych technologii. W sposób przystępny
przedstawia najnowsze pułapki czyhające na każdego z nas, które stają się
największym nieuświadomionym wyzwaniem społeczno-wychowawczym w skali globalnej XXI
wieku.
Książkę adresujemy do środowisk naukowych (nauczycieli akademickich i studentów)
związanych nie tylko z naukami humanistycznymi czy społecznymi, ale także medialnymi,
informatycznymi i innymi mieszczącymi się na pograniczu tych obszarów. Przydatna może
być także dla nauczycieli, pedagogów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych,
pracowników specjalistycznych instytucji zajmujących się profilaktyką, badaniami
zagrożeń cyberprzestrzeni i terapią. Jej odbiorcami mogą być również rodzice i
opiekunowie dzieci i młodzieży korzystających z mediów cyfrowych i technologii
interaktywnych oraz każda osoba zainteresowana tym nowym obszarem badawczym.
Tom składa się z trzech części. Pierwsza z nich, zatytułowana Wyzwania człowieka w
cyfrowym świecie, zawiera teksty następujących autorów: Stanisława Juszczyka z
Uniwersytetu Śląskiego pt. Analiza wybranych zjawisk i procesów w cyberprzestrzeni,
Józefa Bednarka z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
pt. Wyzwania edukacyjne w kontekście aktywności człowieka w przestrzeni cyfrowej, a
także Anny Andrzejewskiej z tej samej uczelni, która charakteryzuje Dylematy
funkcjonowania człowieka w wirtualnym świecie. Joanna Kandzia przedstawia Innowacyjne
postawy podmiotów procesu kształcenia matematycznego w cyberprzestrzeni, a Miłosz
Romaniuk opisuje E-learning na uczelni wyższej na przykładzie Akademii Pedagogiki
Specjalnej. Artur Wojno z Uczelni Łazarskiego poświęcił swój tekst próbie nakreślenia
modelowego rozwiązania dotyczącego e-learningu akademickiego.
Druga część nosi tytuł Społeczno-wychowawcze problemy cyberprzestrzeni.
Zamieszczono w niej m.in. teksty Beaty Stachowiak pt. Spostrzeganie przez studentów zagrożeń
w obszarze życia osobistego oraz rodzinnego wynikających z rozwoju społeczeństwa
informacyjnego oraz Aleksandry Tłuściak-Deliowskiej pt. Bullying versus cyberbullying.
Rola uczniów – świadków w analizowanych formach przemocy rówieśniczej. Ponadto
Mariusz Samoraj z Wyższej Szkoły Pedagogicznej ZNP w Warszawie odpowiada na pytanie: Czy
cyberprzestrzeń zmienia naturę człowieka?, wskazując także obszary zaniepokojeń
pedagoga-humanisty. Marcin Musioł przedstawia Implikacje edukacyjne i społeczne
wykluczenia cyfrowego dzieci/nastolatków w wieku drugiego etapu edukacyjnego. Izabela
Tonkiel (absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie)
charakteryzuje Cyberspołeczności jako nowe subkultury XXI wieku w kontekście wpływu
grup online na kreację tożsamości na podstawie gry World of Warcraft. Roman Solecki z
Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej przedstawia Funkcjonowanie
pokolenia cyfrowego w środowisku rówieśniczym.
Józef Bednarek, Anna Andrzejewska
Wstęp
Część I Wyzwania człowieka w cyfrowym świecie
Stanisław Juszczyk
Analiza wybranych zjawisk i procesów w cyberprzestrzeni
Józef Bednarek
Wyzwania edukacyjne w kontekście aktywności człowieka w przestrzeni cyfrowej
Anna Andrzejewska
Dylematy funkcjonowania człowieka w wirtualnym świecie
Joanna Kandzia
Innowacyjne postawy podmiotów procesu kształcenia matematycznego w
cyberprzestrzeni
Miłosz Wawrzyniec Romaniuk
E-learning na uczelni wyższej na przykładzie Akademii Pedagogiki Specjalnej
Artur Wojno
Próba nakreślenia modelowego rozwiązania dotyczącego e-learningu akademickiego
Część II Społeczno-wychowawcze problemy cyberprzestrzeni
Beata Stachowiak
Spostrzeganie przez studentów zagrożeń w obszarze życia osobistego oraz
rodzinnego wynikających z rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Bullying versus cyberbullying. Rola uczniów - świadków w analizowanych formach
przemocy rówieśniczej
Mariusz Samoraj
Czy cyberprzestrzeń zmienia naturę człowieka? Obszary zaniepokojeń pedagoga -
humanisty
Marcin Musioł
Implikacje edukacyjne i społeczne wykluczenia cyfrowego dzieci/nastolatków w
wieku drugiego etapu edukacyjnego
Izabela Tonkiel
Cyberspołeczności jako nowe subkultury XXI wieku Wpływ grup online na kreację
tożsamości na podstawie gry World of Warcraft
Roman Solecki
Funkcjonowanie pokolenia cyfrowego w środowisku rówieśniczym
Część III Praktyka edukacyjna i profilaktyczna
Marek Siwicki
Manowce bierności fizycznej a człowiek zaplątany w Sieć
Maria Trzcińska-Król
Zagrożenia wynikające z użytkowania technologii informacyjnych
Agnieszka Gołębieska-Wesołowska
Realizacja podstawy programowej a realne szanse i zagrożenia wirtualnego świata
- Internetu w pracy z uczniem szkoły podstawowej
Wojciech Ronatowicz
Cyberpodwórko - profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych dzieci,
młodzieży i młodych dorosłych w wirtualnym świecie
Agnieszka Kolek
Diagnoza i konsekwencje psychologiczno-pedagogiczne Zespołu Uzależnienia od
Internetu (ZUI) u młodzieży i młodych dorosłych
Józef Bednarek, Anna Andrzejewska
Zakończenie
276 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka