Infomorfoza
Zarządzanie informacją w nowych mediach
„Infomorfoza jest niekwestionowanym faktem społecznym.
To proces, który prezentuje wewnętrzną dynamikę, jest otwarty, ukazuje znaczenie wielu
nowych elementów (np. komercjalizacji internetu, geografii przepływu informacji,
kurczącego się pola wolności i zwiększającego się zakresu kontroli w internecie), a
także mechanizmów dotychczas badawczo nierozpoznanych, niezdiagnozowanych.
Bezdyskusyjnie wymaga on pogłębionego oglądu badawczego, co w recenzowanej pracy
zostało zrealizowane w stopniu zaawansowanym i wysoce zadowalającym z naukowego punktu
widzenia”.
Z recenzji prof. dr hab. Teresy Sasińskiej-Klas
„Książka Marii Nowina Konopki stanowi, w moim przekonaniu, udaną próbę
odpowiedzi na pytania o charakter i konsekwencje transformacji nowych mediów, dokonywanej
w drodze procesów zarządzania informacją. Pracę uznać należy za istotne i niezwykle
cenne źródło informacji dla osób zajmujących się problematyką nowych mediów,
komunikowania oraz dla tych, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę na temat
najważniejszych wyzwań i aktualnych problemów związanych z procesami zarządzania
informacją”.
Z recenzji dr hab. Magdaleny Musiał-Karg, prof. UAM
WSTĘP
I. NOWE MEDIA - NOWY PORZĄDEK MEDIALNY
1. Środowisko nowych mediów
1.1. Nowe media
1.2. Nowe nowe media
1.3. Web 2.0
1.4. Nowe-stare medium
2. Społeczeństwo sieci
2.1. Sieci społeczne
2.2. Cechy społeczeństwa sieci
II. TRANSFORMACJA SKALI PROCESU ZARZĄDZANIA INFORMACJĄ WYZWANIEM WSPÓŁCZESNEGO
MEDIOZNAWSTWA
1. Informacja - interdyscyplinarne bogactwo znaczeń
1.1. Kryteria oceny i funkcje informacji
2. Morfologia sieci: informacja czy wiedza
2.1. Piramida DIKW
2.2. Wiedza tacit versus explicit
3. Zarządzanie informacją
3.1. Wielość perspektyw
3.2. Interpretacje infologiczna i datologiczna
III. POTRZEBY I ZACHOWANIA INFORMACYJNE INTERNAUTÓW
1. Potrzeby informacyjne
1.1. Radialna struktura znaczenia i problematyka key words
1.2. Konsumpcja treści medialnych a funkcja informacji
1.3. How to make - czyli o znaczeniu informacji praktycznej
1.4. Hipoteza knowledge gap
1.5. Bańka informacyjna
1.6. Lawinowy przyrost informacji versus jakość i wiarygodność
1.7. Obsesja prędkości
1.8. Lingua franca internetu
1.9. Informacje wysoko przetworzone
2. Zachowania informacyjne
2.1. Typy zachowań informacyjnych
2.2. Niepewność jako stały element procesu wyszukiwania informacji
2.3. Osobowość homeostatyczna versus transgresyjna
2.4. Zachowania przestępcze
IV. INFOMORFOZA NOWYCH MEDIÓW
1. Od monopolu do monopolu
1.1. Źródła inwestycji w badania i rozwój ARPANET-u
1.2. Komercjalizacja internetu
1.3. (De)regulacja sektora telekomunikacyjnego i rynku medialnego
1.4. Rynek nowych mediów
2. Technologia wolności czy wolność kontrolowana
2.1. Bałkanizacja internetu?
2.2. Monopolizowanie infrastruktury sieci
2.3. Kontrola za parawanem wolności sieci
2.4. Efekt Snowdena
3. Geografia internetu i przepływu informacji
3.1. Geografia dostępu
3.2. Geografia uczestnictwa
3.3. Geografia reprezentacji
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
318 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka