|
ANALIZA FINANSOWA JAKO NARZĘDZIE ZARZĄDZANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM
JANTOŃ-DROZDOWSKA E. MIKOŁAJEWICZ-WOŹNIAK A. wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2018, wydanie Icena netto: 40.05 Twoja cena 38,05 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Analiza finansowa jako narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem
Celem opracowania jest przedstawienie istoty analizy finansowej oraz jej znaczenia dla
podejmowania decyzji zarządczych w przedsiębiorstwie.
W związku z takim celem pracy w części wstępnej zaprezentowane zostały cele
przedsiębiorstwa i jego formy organizacyjne występujące w Polsce, istota zarządzania
finansami oraz uwarunkowania tego procesu (wewnętrzne i zewnętrzne). Szczególna uwaga
poświęcona została bardzo istotnym współcześnie elementom otoczenia zewnętrznego
przedsiębiorstwa, mianowicie rynkowi finansowemu oraz globalnemu otoczeniu finansowemu.
Dla podejmowania właściwych decyzji zarządczych niezbędna jest świadomość
zmienności wartości pieniądza w czasie oraz wszechobecnego ryzyka. Metody pozwalające
na uwzględnianie w decyzjach gospodarczych obydwu wymienionych czynników przedstawiono w
kolejnej części pracy, aby następnie przejść do analizy źródeł finansowania
przedsiębiorstwa podziale na źródła wewnętrzne i zewnętrzne oraz własne i obce.
W kolejnych rozdziałach zaprezentowano istotę i metody analizy finansowej, analizę
wstępną sprawozdania finansowego oraz analizę wskaźnikową kondycji finansowej
przedsiębiorstwa. Rozszerzeniem klasycznej analizy wskaźnikowej jest omówiona w
ostatnim podrozdziale tej części opracowania analiza dyskryminacyjna, będąca
syntetycznym narzędziem predykcji upadłości firmy.
Analiza finansowa ma najczęściej charakter analizy ex post, co oznacza, że
wykorzystuje się w niej dane historyczne i konkluzje dotyczą przeszłości
przedsiębiorstwa. Poza tym jednak może ona być przeprowadzana w wersji ex ante, co
wiąże się z prognozowaniem i planowaniem finansowym. W opracowaniu przedstawiono
istotę, funkcje oraz narzędzia planowania finansowego. Rozważania te poprzedzają
analizę projektu inwestycyjnego, która także dotyczy przyszłości i oparta jest na
rachunku przepływów pieniężnych związanych z projektem.
W anglosaskiej teorii zarządzania za cel przedsiębiorstwa uznaje się maksymalizację
jego wartości rynkowej. W związku z tym ostatnią część pracy poświęcono analizie
wartości przedsiębiorstwa, która jest podstawą decyzji zarządczych zmierzających do
zwiększenia jego wartości rynkowej.
Słowo wstępne
1. Organizacja gospodarcza i jej finanse
1.1. Przedsiębiorstwo i jego cele
1.2. Istota zarządzania finansami
1.3. Czynniki wewnętrzne determinujące zarządzanie finansami przedsiębiorstwa
1.4. Zewnętrzne uwarunkowania zarządzania kapitałami przedsiębiorstwa
1.5. Rynek finansowy jako element gospodarczego otoczenia przedsiębiorstwa
1.6. Otoczenie międzynarodowe - globalizacja w sferze finansów
2. Wartość pieniądza w czasie i ryzyko - analiza oraz metody pomiaru
2.1. Zmienność wartości pieniądza w czasie
2.2. Ryzyko w działalności gospodarczej
2.3. Metody szacowania ryzyka i jego uwzględnianie w decyzjach gospodarczych
2.4. Metody zarządzania ryzykiem
3. Analiza finansowania przedsiębiorstwa ze źródeł własnych
3.1. Formy i kapitały przedsiębiorstw
3.2. Kapitały własne wewnętrzne
3.3. Zewnętrzne źródła kapitałów własnych
3.3.1. Finansowanie kapitałem akcyjnym
3.3.2. Dopłaty wspólników
3.3.3. Venture capital
4. Analiza finansowania przedsiębiorstwa z wykorzystaniem źródeł obcych
4.1. Pożyczki i kredyty
4.2. Instrumenty dłużne rynku finansowego
4.3. Leasing
4.4. Inne umowne formy finansowania
5. Analiza ekonomiczna i finansowa przedsiębiorstwa
5.1. Istota i podstawowe metody analizy finansowej
5.2. Analiza wstępna i interpretacja sprawozdania finansowego przedsiębiorstwa
5.2.1. Bilans i jego analiza
5.2.2. Analiza rachunku zysków i strat
5.2.3. Rachunek przepływów pieniężnych
6. Analiza wskaźnikowa i dyskryminacyjna przedsiębiorstwa
6.1. Analiza płynności
6.2. Analiza wspomagania finansowego (zadłużenia)
6.3. Analiza efektywności i rentowności
6.4. Analiza sygnałów płynących z otoczenia (wskaźniki rynkowe)
6.5. Analiza dyskryminacyjna i jej przydatność w predykcji upadłości
7. Prognozowanie i planowanie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
7.1. Istota prognozowania i planowania finansowego
7.2. Funkcje oraz zakres prognozowania i planowania finansowego
7.3. Narzędzia oraz techniki prognozowania i planowania finansowego
7.3.1. Opisowa część planu finansowego
7.3.2. Preliminarz obrotów gotówkowych
7.3.3. Prognozowanie sprawozdań finansowych z wykorzystaniem metody procentowego udziału
w sprzedaży
7.3.4. Sprawozdania finansowe pro forma
7.3.5. Analiza wskaźnikowa pro forma i analiza wrażliwości wyniku finansowego
8. Znaczenie analizy projektu inwestycyjnego dla decyzji rozwojowych
8.1. Istota decyzji inwestycyjnych
8.2. Proces analizy projektu inwestycyjnego
8.3. Proste metody oceny inwestycji
8.4. Metody oceny projektów oparte na rachunku dyskontowym
8.5. Analiza progu rentowności
9. Analiza wartości przedsiębiorstwa jako podstawa decyzji zarządczych
9.1. Zarządzanie wartością i jej istota
9.2. Proces wyceny i jej przedmiot
9.3. Cele i funkcje wyceny
9.4. Metody szacowania wartości przedsiębiorstwa
Zakończenie
Bibliografia
Financial analysis as a business management tool (Summary]
210 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- ANALIZA FINANSOWA PRZEDSIĘBIORSTWA TŁACZAŁA A. GOŁĘBIOWSKI G. WIŚNIEWSKI P.
- ANALIZA FINANSOWA W ZARZĄDZANIU WSPÓŁCZESNYM PRZEDSIĘBIORSTWEM RED. WALCZAK M.
- ANALIZA FINANSOWA PRZEDSIĘBIORSTWA POMYKALSKA B. POMYKALSKI P.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|